کتابهای گویا به روشندلان مجال شنیدن قصه میدهد/ کتاب صوتی از ارزش کتابهای فیزیکی نمیکاهد
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، سنت قصهگویی قدمتی به اندازه عمر انسان دارد و در ادوار زمانی گوناگون و در اقوام مختلف، ابزاری مهم در جهت تعلیم و تربیت محسوب میشود. در قرآن کریم آیات بسیاری وجود دارد که به قصهگویی خداوند اشاره دارد. در فرهنگ ملی ما هم از دوره ساسانیان و حتی پیشتر برای مردم در کوه و برزن قصه روایت میشد. همچنین قصهگویی یک واسطه موثر در امر تعلیم و تربیت خلاقیت کودکان و نوجوانان در سراسر دنیا مورد توجه قرار گرفته و رشتههای دانشگاهی با عنوان قصهگویی به دانشگاهها راه پیدا کرده است.
با قصهگویی تجسم ذهنی کودکان تقویت میشود و شاهد پرورش نسلی خلاق و مدبر خواهیم بود. در دنیای قصهها قهرمان داستان با مشکلات مختلف مواجه میشود، برای حل آنها تدبیر و راه چاره پیدا میکند و با آن مشکلات میجنگد تا به هدف خود برسد و این میتواند الگوی خوبی برای کودکان باشد. قصهگویی تمرین زندگی است و هر انسان زندهای اعم از کوچک و بزرگ به آن محتاج است. امروزه کودک و نوجوان بیش از آنکه از مادربزرگها و پدربزرگها قصه بشنود از فضای مجازی بهره میبرد. خوب یا بد با پیشرفت تکنولوژی، فضای مجازی سهم عمدهای در آموزش و تأثیرگذاری مستقیم و غیرمستقیم بر فرهنگ و روح و روان این رده سنی دارد.
پیش از این در گزارشی به بررسی زوایا مثبت و منفی کتابهای صوتی برای رده سنی کودک و نوجوان پرداختهایم. در این راستا با فاطمه محمدی، مدیرعامل موسسه نوین کتاب گویا به گفتوگو پرداختهایم که در ادامه از نظر میگذرانید.
فاطمه محمدی متولد سال ۱۳۴۹ در تهران متولد شد. در دانشگاه آزاد اسلامی در رشته مترجمی زبان انگلیسی تحصیل کرد. فعالیت در حوزه نشر را با ترجمه کتاب در نشر اشتیاق و کاروان شروع کرد. همزمان در مجلات مختلف به ترجمه داستان کوتاه پرداخت. در سال ۱۳۸۶ نوین کتاب گویا را با هدف تولید و انتشار کتاب صوتی بهعنوان اولین ناشر تخصصی کتاب گویا با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاسیس کرد.
آشنایی کودک با لحن درست شعرخوانی با کتاب گویا
محمدی درباره اینکه کتابهای صوتی برای رده سنی کودک و نوجوان ممکن است آنها را در فضای مجازی غرق کند، گفت: ترس از اخت شدن کودکان و نوجوانان با فضای مجازی چه پیشبرد مثبتی برایمان دارد؟ بیایید ماجرا را جور دیگری نگاه کنیم. به جای آن که بترسیم محصولی تولید کنیم که کودکان به واسطهاش کمتر سراغ فضای مجازی بروند، این واقعیت را بپذیریم که خیلی از کودکان ما به گوشیهای هوشمند، تبلت و... دسترسی دارند. پس الان فرصت خوبی است تا محتوای مناسب آنها در اختیارشان گذاشته شود تا به سراغ هر برنامهای نروند. ضمن این که چون دانلود این کتابهای صوتی با والدین است، چندان کودک را درگیر فضای مجازی نمیکند.
وی با اشاره به اینکه امروزه با زندگی کارمندی و شرایط اقتصادی اکثرا والدین شاغل هستند، بیان کرد: کتابهای صوتی به والدین کمک میکند تا برای کودکان قصه بگویند و آنها را با دنیای کتاب آشنا کنند، این راهی برای فرهنگسازی کتاب برای کودک و نوجوان هم محسوب میشود. خصوصا که از چند جهت به آنها کمک میکند. زیرا گوش و ذهن کودکان را با موسیقی دقیق، سکوتهای بهجا و لحن درست قصه و شعرخوانی آشنا میکند. در دنیای شلوغی که شاید والدین حتی هنگام خواب هم فرصت کتاب خواندن برای فرزندانشان را ندارند، چه چیزی بهتر از کتاب صوتی که شنیدن چند باره آن هم لذتبخش است؟
بیشتر بخوانید:
- گوش کودکان از قصههای صوتی پر اما دستشان از کتاب خالی!/ آشفتگی بازار نشر به کتابهای گویا سرایت نکند
- نوجوانان از «شاهنامه» فقط رستم و اسفندیار را میشناسند/ دلیل اقبال ناشران به کتابهای ترجمهای در ادبیات کودک و نوجوان
- در کتابم به دنبال ترس آمیخته به طنز بودم/ کودکان را با ترسهایشان مواجه کنیم
- فضای مجازی نمیتواند جایگزین قصهگویی مادران شود/ والدین بر اساس ذائقه کودکان کتاب بخرند
کمک به افرادی که فرصت خواندن کتاب فیزیکی ندارند
مدیرعامل موسسه نوین کتاب گویا درباره اینکه برخی معتقدند که داستانهای صوتی جای کتاب فیزیکی را میگیرند، و در واقع نوعی رقیب برای کتاب فیزیکی هستند، اظهار کرد: این یک بحث بسیار قدیمی است که آمارهای جهانی و ایرانی خلاف آن را بارها ثابت کردهاند. زیرا آمارها نشان میدهد تولید کتاب صوتی نه تنها از ارزش کتابهای فیزیکی نمیکاهد، چه بسا دایره مخاطبان آثار را بیشتر میکند.
وی با اشاره به اینکه چه بسیار افرادی که فرصت خواندن کتاب فیزیکی ندارند و آثار بسیار متعددی را به شکل صوتی شنیدهاند، بیان کرد: کتابهای گویا در کنار افزایش مطالعه به کمک افرادی که دچار عدم تمرکز در خوانش هستند، کسانی که کارهای یدی انجام میدهند و مجال کتاب خواندن ندارند همچون ورزشکاران، رانندگان و... میآید. همچنین این کتابها به روشندلان مجال شنیدن قصه را میدهد. ضمن اینکه اگر منظور از مطالعه کتاب و افزایش سرانه مطالعه در جامعه، انتقال مفاهیم کتاب به مخاطب است، پس نباید خیلی سخت بگیریم که مخاطب حتما کتاب سنتی یعنی کتاب کاغذی بخواند و فقط این نوع مطالعه را ارزشمند بدانیم.
محمدی با بیان اینکه دید نو به کتاب، میتواند در فرهنگسازی و مخاطبسازی موثر باشد و هم حرکتی در جهت خارج شدن از نگاههای سنتی محسوب شود و طیف وسیعتری از جامعه را پوشش دهد، خاطرنشان کرد: برای تغییر و تحول در نگاه سنتی به کتاب لازم است قالبهای متفاوت آن را هم درنظر بگیریم زیرا که سلیقهها و ابزار در دسترس مردم متحول شده، همچنین اولویتبندیها نیز دچار تغییر شده است.
انتهای پیام/۱۱۰/
انتهای پیام/