نهجالبلاغه گنجی است که از آن غفلت کردهایم/ سخنان حضرت علی(ع) راه و روش زندگی برای رسیدن به رستگاری است
به گزارش خبرنگار حوزه دین و آیین گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران درباره اینکه چرا کتاب نهجالبلاغه علاوه بر محتوای خوبی که دارد، از حیث معیارهای ادبیات عرب در جایگاه رفیعی قرار دارد، گفت: ما باید بیشتر از هر زمانی کتاب ارزشمند نهجالبلاغه را به زندگیمان وارد کنیم. آن را مطالعه کنیم، بفهمیم و در کنار مطالعه و فهم آن، بتوانیم آن را در زندگیمان پیاده کنیم. این کتاب سخنان حضرت علی(ع) است. کتاب نهجالبلاغه از جهت لغت و ادبیات عرب بسیار محکم است. قبل از اینکه قرآن نازل شود، اعراب بر اشعار خودشان بسیار تأکید داشتند.
زیبایی کلامی نهجالبلاغه در اشعار عرب هم پیدا نمیشود
حجتالاسلام وحید بابادایی اظهار کرد: وقتی قرآن نازل میشود، آنقدر فصیحتر و بلیغتر است که دیگر اشعار عرب رنگ میبازد و به کنار میرود زیرا که کلام خداوند متعال است. در کنار آن، میرسیم به کلام معصومین، وقتی کلام ائمه بزرگوار را بررسی میکنید، فصاحت، بلاغت و پرمعنی بودن آن به راحتی قابل تشخیص است. زیبایی کلامی نهجالبلاغه حتی در اشعار بزرگان عرب پیدا نمیشود اما آنچه که به نهجالبلاغه ارزش داده، فقط فصاحت و زیبایی کلام نیست. امیرالمؤمنین(ع) در نهجالبلاغه تمام راهها و مسیرهای ابعاد زندگی بشر را تبیین کردهاند. ما اگر به دنبال رسیدن به کمالات انسانی هستیم، باید از نهجالبلاغه استفاده کنیم.
نهجالبلاغه تصویر مُتقن کلام خداوند متعال است
وی با اشاره به اینکه نهجالبلاغه تصویر مُتقن کلام خداوند متعال است افزود: خطبههای امیرالمؤمنین(ع) یا کلمات قصار آن حضرت در واقع در مسیر تفسیر قرآن است. اگر بخواهیم از قرآن استفاده کنیم، یکی از بهترین راههای استفاده از آن، نهجالبلاغه است. در بحث سیاست و حکمرانی، حضرت علی (ع) بهترین فرمانهای حکمرانی را در نهجالبلاغه مطرح میکنند. اگر در باب اخلاق و تذهیب نفسمان استفاده کنیم، بهترین فرامین، راهکارها و توصیههای اخلاقی در آن نهفته است. در رابطه با بحث خانواده و تربیتی، نهجالبلاغه مملو از کلمات و جملاتی است که میتوان از آن بهره برد.
معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران در ادامه بیان کرد: نهجالبلاغه از شخصی صادر شده که پیامبر اسلام(ص) میفرمایند: «من شهر علم هستم و علی(ع) باب علم است.»، اگر میخواهید به علم منِ پیغمبر که از جانب خداوند متعال به من عطا شده دست پیدا کنید، یک راه دارد، راهش هم این است که از در وارد شوید و آنهم امیرالمؤمنین علی ابن ابیطالب(ع) است. ما این توفیق را نداشتیم که در عصر و زمان علی بن ابیطالب(ع) زندگی کنیم ولی با بهرهگیری از نهجالبلاغه میتوانیم از کلامشان استفاده کنیم.
بیشتر بخوانید:
- متن تبریک زیبا ویژه روز پدر و روز مرد ۱۴۰۰
- عکس نوشته ویژه روز پدر و روز مرد ۱۴۰۰
- علت نامگذاری روز ولادت حضرت علی (ع) به نام روز پدر
- شعرهای زیبا ویژه روز پدر و روز مرد ۱۴۰۰
نهجالبلاغه برداشت و تفسیری از قرآن است
وی با بیان اینکه نهجالبلاغه در واقع برداشت و تفسیری از قرآن است، خاطرنشان کرد: تعبیراتی هم در مورد نهجالبلاغه مطرح شده که نظیر برادر قرآن است زیرا که این کتاب تصویری از قرآن است. هیچ تر و خشکی نیست که در قرآن بیان نشده باشد. منتهی در قرآن بخشی از مطالب بهصورت رمز است که انشاءالله امام زمان(عج) هنگام ظهور بسیاری از رازهای آن را برای بشر اعلام و مطرح میکنند.
حجتالاسلام بابادایی با اشاره به اینکه برخی معتقدند نهجالبلاغه برای عصر و زمانه حضرت علی(ع) نوشته شده و برای عصر و زمانه امروز جامعیت ندارد، اظهار کرد: این مطلب برای قرآن هم مطرح است. اگر کلامی که مطرح میشود متعلق به یک بشر عادی باشد، بله برای هر عصری جامعیت ندارد زیرا که یک بشر عادی، علماش را بر اساس تجربه، تحصیل و تحقیق به دست آورده است و این علم، صددرصد ناقص است. هر روزی که از آن بگذرد، اسرار جدید، علوم و مسائل جدید کشف میشود که آن فرد در زمان خودش نتوانسته آن را کشف و اعلام کند.
علم پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین علی(ع) تجربی نیست
وی در ادامه افزود: علمی که پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین علی(ع) دارند، تجربی نیست. تعبیر قرآن در مورد پیامبر(ص)، امّی است، یعنی کسی که علم دارد ولی علمش را در مکتب به دست نیاورده بلکه خداوند متعال در سینه پیامبر(ص) الهام کرده است. امام نیز علم امامت دارد. امیرالمؤمنین(ع) میفرمایند: «از من پرسش کنید»، بعد میفرمایند که «من به علم گذشتگان، حال و آیندگان اطلاع دارم.» وقتی حرف از آیندگان میشود یعنی قرنهای بعد از امیرالمؤمنین(ع). چرا؟ چون این علم از ناحیه خدای متعال به امام داده شده و لذا علم امام برای ما و حتی برای قرنهای بعدی است. این علمی نیست که بخواهد کهنه شود.
معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران خاطرنشان کرد: اگر دانشمندان عصر امروز بتوانند باطل بودن کلمهای از نهجالبلاغه را بهصورت علمی ثابت کنند، متوجه میشویم این کلام سست است، اما وقتی بیش از ۱۴ قرن میگذرد و نتوانستهاند بگویند یکی از کلمات قصار، خطبهها یا نامههای آن خلاف یافتههای علمی است. وقتی چنین چیزی تاکنون اتفاق نیفتاده پس نقضبردار نیست. یعنی کلام سستی نیست که بخواهیم بگوییم مال آن دوره بوده و الان نمیتوانیم استفاده کنیم.
نهجالبلاغه گنجی که از آن غفلت شده است
وی با اشاره به اینکه نهجالبلاغه گنجی است که از آن غفلت شده است، بیان کرد: کلمات قصار نهجالبلاغه، احادیث امیرالمؤمنین(ع) است. کلمات قصار در واقع همان روایات و کلامی هستند که امام آنها را بهعنوان یک توصیه مطرح کردند و ما از آن استفاده میکنیم. هر چه که بخواهیم از راه و روش زندگی تا مسیر انسانیت میتوانیم در این کتاب پیدا کنیم تا به کمال و رستگاری دست یابیم.
حجتالاسلام بابادایی در ادامه اظهار کرد: متأسفانه چیزی که در ذهن قشر جوان به غلط جا افتاده، این است که دین را در حد عبادات (نماز و روزه) میدانند. اینطور در ذهن آنها جا افتاده که با این عبادات از نشاط جوانیشان جدا میشوند. این یک باور و ذهنیت غلط است. من خیلی وقتها به جوانان میگویم شما چه میخواهید؟ اقتصاد میخواهید؟ بهترین روش اقتصادی را میتوانید در دین پیدا کنید! روش زندگی در بحث تربیت میخواهید؟ دنبال داشتن خانواده خوب هستید؟ میخواهید ارتباطات اجتماعی خیلی خوب داشته باشید؟ هر چه که میخواهید فرمول آن در دین وجود دارد. اگر جامعه الان دچار آسیب شده بهخاطر این است که متأسفانه از دین فاصله گرفتهایم و از آن استفاده نمیکنیم.
انتهای پیام/۱۱۰/
انتهای پیام/