دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

علت نام‌گذاری روز ولادت حضرت علی (ع) به نام روز پدر

روز ولادت امیرالمؤمنین علی (ع) به نام «روز پدر» نامگذاری شده است. برای اینکه دلیل این انتخاب را بدانید، این مطلب را بخوانید.
کد خبر : 641592
روز پدر



به گزارش خبرنگار حوزه دین و آئین گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، سیزدهم رجب، سالروز ولادت امام علی (ع)، برای مردم ایران یکی از مهم‌ترین روزهای تقویم به حساب می‌آید. روزی که چیزی کم از اعیاد مذهبی و ملی ما ندارد و برای همه به ویژه مردان، روز بسیار شیرینی است. دلیل این شیرینی هم انتخاب این روز با عنوان «روز پدر» یا «روز مرد» است.


سبک زندگی و مرام و مسلک امیرالمومنین علی (ع) به قدری آموزنده و جذاب است که مورد تحسین هر مرد مسلمانی قرار می‌گیرد و در طول تاریخ بسیاری از مردان خرد و کلان، تلاش کردند که او را الگوی کار و زندگی خویش قرار دهند. مخصوصا کسانی که در مسند امور جاری مملکت خویش جایگاهی دارند و «عدالت علی» را سر لوحه زندگی حرفه‌ای خود قرار می‌دهند. به همین دلیل می‌توان گفت که انتخاب روز تولد چنین مردی، بهترین زمان برای انتخاب روز مرد یا روز پدر است و بهترین زمانی است که می‌توان به طرز شایسته‌ای از تمام مردانی که برای تأمین معاش زندگی خانواده‌شان تلاش می‌کنند، قدردانی کرد.


علت نام‌گذاری روز ولادت حضرت علی (ع) به نام روز پدر


علت نام‌گذاری روز ولادت حضرت علی (ع) به نام روز پدر


امام علی(ع) در سیزدهمین روز از رجب سال سی «عام الفیل» در کعبه، خانه خدا متولد شد. مادر او فاطمه بنت اسد و پدرش ابوطالب بودند. ابوطالب بعد از مرگ عبدالمطلب سرپرستی پیامبر اکرم، حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله را بر عهده گرفت و چون آن حضرت به پیامبری مبعوث شد از او حمایت نمود. حضرت علی (ع) به گواه تاریخ، اولین مردی بود که به اسلام ایمان آورد. این روایت که امیرالمومنین از میان مردان نخستین اسلام آورنده و پس از حضرت خدیجه دومین کسی بود که پیامبر اقتدا کرد، طبیعی است، زیرا طبق آنچه که سیره‌نویسان، روایت کرده‌اند، حضرت رسول (ص) بعثت خود را در ابتدا به حضرت خدیجه اعلام فرمود و پس از تصدیق و تأیید قول ایشان، شخص دومی که از وجود اسلام و بعثت پیامبر آگاه شد علی بن ابی‌طالب بود که در خانه آن حضرت زندگی می‌کرد و در آن هنگام چیزی در حدود ده تا پانزده سال سن داشت.


علت نام‌گذاری روز ولادت حضرت علی (ع) به نام روز پدر


باتوجه به همین مسئله که حضرت علی (ع) نخستین مردی بود که به پیامبر اعظم (ص) ایمان آورد و مسلمان شد، از نظر شیعیان، او طبق فرمان خدا و تصریح پیامبر، جانشین رسول خدا (ص) محسوب می‌شود و جایگاهی والاتر از بسیاری از مردان تاریخ دارد. شاید به همین سبب باشد که اهل تشیع هر ساله سیزدهم رجب را که مصادف است با زادروز امیر مومنان، وصی نبی مکرم اسلام، پیشوای حقیقی مسلمانان و نخستین امام شیعیان حضرت علی علیه‌السلام، به عنوان «روز پدر» یا روز «مرد» نامگذاری کرده‌اند.


مردان در زندگی بسیار تلاش می‌کنند و بار اصلی تأمین معاش و تربیت و اداره خانواده‌ها برعهده آنهاست. پس چه روزی بهتر از روز ولادت نخستین مردی که اسلام آورد، برای تکریم این قشر زحمتکش جامعه؟ حال اگر این مردان پدر هم شده باشند، که جایگاه آنها بالاتر است و مسائل تربیتی‌شان در ارتباط با فرزندان و نشان دادن راه و رسم درست زندگی به آنها یکی دیگر از وظایف نانوشته آنهاست که یک روز در سال می‌تواند زمان مناسبی برای تشکر کردن از زحماتشان باشد.


علت نام‌گذاری روز ولادت حضرت علی (ع) به نام روز پدر


اما صرفا همین موارد نیست و برای این مسئله که چرا روز ولادت امام علی (ع) به عنوان روز پدر انتخاب شده است، مستندی روایی نیز وجود دارد. پیامبر بزرگ اسلام حضرت محمد (ص) در روایتی معتبر، خود و حضرت علی (ع) را پدران امت اسلام معرفی کرده و فرمودن: «أنا و علیٌّ أبوا هذه الاُمّة»، یعنی: «من و علی پدران این امت هستیم». چه سندی معتبر تر از روایت نبوی برای تبیین جایگاه حضرت علی (ع) نیاز است؟ پس به همین دلیل نیز پر بیراه نیست که روز میلاد خجسته امیر مؤمنان علی (ع) را به عنوان روز پدر نامید.


در حقیقت «روز پدر» روزی برای بزرگداشت پدرها و پدر بودن است تا باعث عمیق شدن پیوند عاطفی در میان پدران و فرزندان شود. شاید پدرها به اندازه مادرها نتوانند برخوردی احساساتی و ملموس با فرزندانشان داشته باشند، اما بهانه‌هایی مثل روز پدر می‌تواند این پیوند را بسیار پررنگ، شفاف و عمیق‌تر کند.


انتهای پیام/۴۱۷۳/



انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
کوثر
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱
۰
من این سوال را خیلی دوست دارم.
هلدینگ شایسته