دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 بهمن 1400 - 14:07

رتبه جهانی ایران در «اعتیاد موبایلی» چند است؟

جدیدترین گزارش بین‌المللی از میزان استفاده کاربران گوشی‌های هوشمند حاکی از گسترش اعتیاد موبایلی در کشورهای مختلف است.
کد خبر : 641535
اعتیاد موبایلی



به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، تلفن همراه یا گوشی‌های هوشمند اکنون به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی میلیاردها انسان در سراسر دنیا تبدیل شده است و مردم برای انجام فعالیت‌های مختلفی در تمامی ساعت‌های شبانه‌روز از این دستگاه الکترونیکی استفاده می‌کنند.


اگرچه گوشی‌های هوشمند وسایلی پرکاربرد و تسهیل کننده بسیاری از فعالیت‌ها روزمره هستند ولی استفاده بیش از اندازه از این دستگاه‌ها آسیب‌های جبران‌ناپذیری به روان و جسم کاربران وارد می‌کند و از همین رو کارشناسان به تمامی مردم و به ویژه به والدین توصیه می‌کنند میزان استفاده کودکان و نوجوان از تلفن همراه را کنترل کنند. کارکردن بیش از اندازه با گوشی هوشمند سبب بروز بیماری به نام «اعتیاد موبایلی» شده است که اکنون بسیار از جوامع دنیا با آن درگیر هستند. اخیراً گروهی از پژوهشگران دانشگاه مک‌گیل کانادا ۲۴ کشور مختلف جهان را از لحاظ میزان استفاده کاربران از تلفن همراه بررسی کردند که در میان این کشورها ایران رتبه ششم اعتیاد موبایلی در جهان را به‌دست آورد.


در این پژوهش که بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ انجام شد میزان استفاده بیش از حدود ۳۴ هزار کاربر موبایل از این دستگاه‌ها مورد بررسی قرار گرفت و نتیجه آن در نشریه بین‌المللی«Computers in Human Behavior» منتشر شد. در این مطالعه ۲۴ کشور بر اساس مقیاس اعتیاد به موبایل(Smartphone Addiction Scale) رده‌بندی شده‌اند. در حال حاضر SAS پرکاربردترین شاخص اعتیاد به گوشی‌های هوشمند است که میزان اختلالات در زندگی روزمره به دلیل استفاده از تلفن هوشمند، از دست دادن کنترل و علائم گوشه‌گیری از اجتماع را بررسی می‌کند. طبق اعلام مسئولان دانشگاه مک‌گیل کانادا شرکت‌کنندگان در این مطالعه افراد بین ۱۵ تا ۳۵ سال و بیشتر آنها نیز زن(۶۰ درصد) بودند. محققان برای استفاده چالش برانگیز از تلفن همراه به هر کشور امتیازی بین ۱۰ تا ۶۰ دادند. در نهایت چین با کسب بیشترین امتیاز در صد جدول میزان اعتیاد موبایلی قرار گرفت.




بیشتر بخوانید:


تجارت سیاه در اینستاگرام/ قانون‌گریزی در فضای مجازی برای تخریب شخصیت انسانی




بعد از چین، کشورهای عربستان و مالزی به ترتیب در جایگاه دوم و سوم بیشترین میزان اعتیاد به استفاده از تلفن همراه قرار گرفتند. برزیل، کره‌جنوبی، ایران، ترکیه، مصر و نپال نیز به ترتیب در رده‌های چهارم تا دهم این فهرست جای دارند. طبق داده‌های به دست آمده، انگلیس در رده ۱۶، هند در رده ۱۷ و آمریکا در رده ۱۸ قرار دارند و اعتیاد موبایلی کاربران آلمان و فرانسه نسبت به دیگر کشورهای مورد بررسی، کمترین میزان است. قطعاً انتشار چنین آماری زنگ خطر یکی از شایع‌ترین بیماری‌های عصر دیجیتال را به صدا درآورده است و انتظار می‌رود مسئولان برنامه‌ریزی دقیقی برای جلوگیری از آسیب‌های اعتیاد موبایلی انجام دهند.


انتهای پیام/۴۱۴۴



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته