دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دایرةالمعارف دانش‌بنیان‌ها (۱۸۶)؛

منظور از شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه تجاری سازی چیست؟

منظور از شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه تجاری سازی چیست؟
شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه تجاری سازی به شرکت‌هایی گفته می‌شود که یافته‌های جدید و ایده‌های پژوهشی را به محصولات، خدمات و فنآوری‌های قابل ارائه به بازار تبدیل می‌کند.
کد خبر : 951132

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، یکی از مشکلات بزرگ شرکت‌های دانش بنیان، تجاری سازی و فروش محصولات است. به همین خاطر ارگان‌های ذیربط، شرکت‌هایی که در حوزه تجاری سازی و ارایه خدمات تجاری در راستای رونق کسب و کار‌های دانش بنیان فعالیت دارند را به عنوان شرکت تجاری سازی مورد تأیید قرار می‌دهند.

تجاری‌سازی فناوری‌های توسعه یافته در مراکز تحقیق و توسعه شرکت‌ها و موسسات، یکی از حلقه‌های اصلی دستیابی به منفعت‌های مالی و در نتیجه بازگشت سرمایه‌گذاری‌ها محسوب می‌شود. 

شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه تجاری سازی فرآیند در راستای تبدیل ایده به یک کسب و کار و در نتیجه ایجاد شغل و تولید ثروت فعالیت می‌کنند و این شرکت‌ها با ارائه خدماتی در بازارسازی محصولات دانش‌بنیان نقش‌آفرینی دارند. 

این خدمات در ۸ حوزه «خدمات ارزیابی»، «خدمات حقوقی و مالکیت فکری»، «خدمات تبادل فناوری»، «خدمات توسعه بازار»، «خدمات مالی و سرمایه گذاری»، «خدمات مدیریت فناوری و کسب و کار»، «شتابدهی و توسعه‌گری نواحی نوآوری» و «خدمات سیاستگذاری» عرضه می‌شود و شرکت‌های دانش‌بنیان با کمک آنها بازار خود را گسترش می‌دهند.

تاکنون ۳۹۰ شرکت دانش‌بنیان طی این سال‌ها توانسته‌اند با خدمات خود به رونق زیست بوم فناوری و نوآوری کمک کنند و تبدیل ایده به محصول را شتاب دهند.

فهرست خدمات تخصصی دانش بنیان تجاری سازی
•    تهیه طرح کسب وکار (BP)، امکان سنجی فنی، بازار، اقتصادی
•    ارزیابی قابلیت تجاری سازی
•    ارزیابی فنی، مالی، بازار، اقتصادی، سیستمی و عملکرد
•    جست‌و‌جو و تحلیل اختراع و پتنت خارجی
•    نگارش و ثبت اختراع و پتنت داخلی و خارجی
•    ارزیابی آمادگی صادراتی (ERA)، مدیریت صادرات (EMC)، اجرای برنامه‌های تبلیغات، توزیع و پخش در بازار خارجی
•    مشاوره و خدمات حقوقی در خصوص قرارداد‌ها و دعاوی
•    مشاوره فنی و مهندسی، مشاوره طراحی مهندسی، مشاوره تولید و برون سپاری تولید
•    مشاوره شناسایی و اخذ مجوز‌های ضروری و استقرار استاندارد‌های محصول
•    تدوین استراتژی و ره نگاشت فناوری
•    پیش‌بینی و آینده نگاری فناوری
•    مشاوره فروش فناوری و خدمات فن بازار
•    طراحی فرآیند‌های مدیریت فناوری و نوآوری و توسعه محصول جدید (NPD)
•    صحه گذاری فناوری
•    ارزش گذاری و قیمت گذاری فناوری

در واقع لازمه موفقیت شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه تجاری سازی در تبدیل یک ایده ذهنی به محصول یا خدمت و ورود آن به بازار، در گرو اجرای دقیق و موفق فرآیند تجاری‌سازی است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب