دانشگاهها باید بینشآفرین و موجب توسعه دید باشند
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از شیراز، حجتالاسلام قاسم عارف در بیست و دومین نشست تخصصی مهدویت که به همت دبیرخانه مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی فارس با موضوع رسالت دانشگاه در راستای تعمیق فرهنگ مهدویت بهصورت برخط و با شرکت بیش از ۶۰ نفر از اعضای هیئت علمی برگزار شد، اظهار کرد: در ذیل نقشه جامع فرهنگی باید دانشگاهها بینشآفرین و موجب توسعه دید بوده و برنامههای فرهنگی و فضاسازیها قابل رصد و ارزیابی؛ قابل پیگیری و نتیجهبخش باشند.
وی افزود: برای چگونگی ترسیم نقشه جامع فرهنگی باید ابتدا به تعیین هدفگذاری و تعیین نقشه راه پرداخت و سپس با بررسی فرصتها، امکانات و موانع به تعیین استراتژی «راهبرد»، تاکتیک «راهکنش»، تکنیک «راهکار» اقدام کرد و درنهایت به تثبیت و درونیسازی «نهادینهسازی» یا بهعبارتی فرهنگسازی روی آورد.
بیشتر بخوانید:
آمادهسازی سامانه پژوهشیار برای استفاده پژوهشگران مهدویت
مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم در توضیح نقشه راه فرهنگی و فضاسازی مهدوی عنوان کرد: باید در این مسیر ابتدا هدف که تبدیل آموزه مهدویت به فرهنگ است، تعیین شود و آنگاه نقشه راه مشتمل بر تصحیح و تعمیق فهم، باورآفرینی، انگیزهبخشی قوی و جریانسازی انجام شود.
عارف فرصتها، امکانات و موانع پیشِ روی فرهنگسازی را چنین برشمرد که آمادگی اجتماعی، جوانی مخاطبان، وجود انگیزه در مدیران و مسئولان جزء فرصتها و نیروی انسانی آماده، کتابخانه قوی و حمایتهای تدارکاتی و مالی بخشی از امکانات محسوب میشود و موانع هم شامل فقدان نگاه کارشناسی و اکتفا به امور سطحی، رویکردهای هیجانی و فقدان برنامه و انگیزه بلندمدت، فقدان نقشه جامع همراه با ضمانت اجرا و تغییرات پیدرپی مدیریتی دانست.
وی عنوان کرد: با نزدیکشدن انسان به خدا در صفات الهی مانند علم، قدرت و حیات، با تجلی این صفات در نظام، دولت و جامعه توحیدی زیر نظر علم لدنی، عصمت و سیاستمداری موجب تشکیل نظام اسلامی، دولت و جامعه اسلامی خواهد شد.
مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم با تأکید بر نقشآفرینی و مطالبهگری تشکیل دولت، جامعه و تمدن اسلامی متذکر شد: این نقشآفرینی جز با همراهسازی دیگران و ایجاد جریان اجتماعی ممکن نیست و این همه با ایجاد نگاه امیدوارانه، ایجاد نگاه معتدلانه (مسئولیتمدارانه و حقگرایانه) و ایجاد نگاه هندسهمند و جریانساز میسر خواهد شد.
انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۱۰۳/
انتهای پیام/