دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 بهمن 1400 - 15:50
به‌منظور آشنایی مهندسان و طراحان؛

کتاب «فرهنگ و معماری روستا» روانه بازار نشر شد

کتاب «فرهنگ و معماری روستا» به‌منظور آشنایی مهندسان و طراحان طرح‌های روستایی با زیرپوست روستا و تشویق آنان به طراحی مبتنی بر روستا به جای استفاده از مبانی شهرسازی در طراحی تألیف شد.
کد خبر : 638247
مهدی حسینی

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از بیرجند، مهدی حسینی دانشجوی دوره دکتری معماری دانشگاه آزاداسلامی واحد بیرجند به‌تازگی کتابی با نام «فرهنگ و معماری روستا» به زیور طبع آراسته و توسط انتشارات چهاردرخت به چاپ رسیده و در اختتامیه جشنواره انتخاب کتاب سال استان خراسان‌ جنوبی منتخب و شایسته تجلیل شده است.




بیشتر بخوانید:


دانشجویان رشته معماری با طرح هادی روستایی آشنا شدند




حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا درباره کتاب «فرهنگ و معماری روستا» اظهار کرد: در مقطع دکتری تخصصی معماری در دانشگاه آزاداسلامی واحد بیرجند در حال تحصیل بوده و به عبارتی در حوزه طراحی و ساخت مشغولم و به دلیل علایق شغلی و شخصی در امور فرهنگی و معماری از منظر برونداد فرهنگ در کالبد و رفتار نیز فعال هستم.


دانشجوی دوره دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند مطرح کرد: دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد را در رشته مهندسی معماری در واحد بیرجند گذرانده‌ام و در کنار این فعالیت‌های علمی مدرک کارشناسی ارشد دیگر هم از واحد علوم تحقیقات دارم.


حسینی درباره کتابی که به‌تازگی به چاپ رسانده بیان کرد: کتاب «فرهنگ و معماری روستا» در حقیقت حاصل مطالعات موردی و پژوهش‌های گسترده این‌جانب در دو حوزه فرهنگ و معماری بنا به اهمیت ارتباط این دو حوزه در حداقل یک دهه گذشته درباره روستای «نقنج» که از روستاهای خراسان‌جنوبی و زادگاهم بوده است.


وی اظهار کرد: اُنسم با زادگاهم و قراردادن روستا به عنوان کوچکترین واحد سیاسی کشور برای مطالعه فرهنگ و معماری و از طرفی ادای دین به فرهنگ این منطقه و کمک به طراحان طرح‌های هادی روستایی و آشنایی هرچه بیشتر مهندسان و طراحان طرح‌های روستایی با زیرپوست روستا و تشویق آنان به طراحی مبتنی بر روستا به جای استفاده از مبانی شهرسازی در طراحی روستا از مهم‌ترین اهدافم بود، هرچند علاقه به پی‌ریزی نمونه‌ای از مونوگرافی، مورفولوژی و معماری روستایی با تکیه بر مصادیق بارز و مستتر در جامعه روستایی نیز در انجام این پژوهش مد نظر بود.


این پژوهشگر و نویسنده گفت: کتاب دارای پنج فصل است که در فصل نخست به بیان موقعیت جغرافیایی، سیاسی و طبیعی استان خراسان‌جنوبی، شهر بیرجند، دهستان القورات و روستای نقنج پوشش گیاهی و محصولات کشاورزی این منطقه می‌پردازد، در فصل دوم و سوم اقلیم و تأثیر آن در بنا، انواع اقلیم، میزان بارندگی، اقتصاد در اجتماع، نحوه مدیریت روستا، جایگاه زن در خانواده، تعیین نوع مالکیت روستا، هنرهای محلی ازقبیل قالی‌بافی،جاجیم‌بافی، نمدمالی و .... تقویم کشاورزی و ادوات کشاورزی بررسی شده است.
حسینی درباره مطالب فصل چهارم گفت: در این فصل به فرهنگ و تاریخچه روستا، آداب و رسوم و غذاهای محلی، شعرهای گویشی‌، مسائل مذهبی پرداخته شده و در فصل پنجم مسائل کالبدی و معماری، مراحل گسترش و شکل‌گیری روستا، معماران، استادکاران، مصالح ساختمانی، پلان، فونداسیون و جزرها، ساخت مسجد و حسینیه، تیپ‌بندی بناهای مسکونی و تأسیسات و تجهیزات زیربنایی روستا پرداخته شده است.


وی در پاسخ به این پرسش که چه پیشنهادهایی برای عمران و آبادانی روستاها دارید؟ مطرح کرد: مهم‌ترین پیشنهاد این است که توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها و استعدادهای هر منطقه به درستی شناخته شود و برای تقویت آنها اقدام شود، با توجه با اینکه مسائل روستاها تقریبا تا حدود زیادی به هم شباهت دارد می‌توانم پیشنهادم را در دو حوزه بیان کنم.


این دانشجوی دوره دکتری افزود: پیشنهاد اولم به حوزه فرهنگ اقتصادی -که پایگاه اصلی معماری است- مربوط می‌شود؛ در روستای نقنج که مورد مطالعه این کتاب است، ظرفیت‌های فراوانی درمورد تولید عرقیجات مانند آویشن، خارشتری،مستار، گل‌بومادران و .... دارد و با توجه به رویش گون در این منطقه امکان استحصال شیره بوته گون (کتیرا) که موارد فروش و استفاده‌های اقتصادی زیادی دارد، مورد استفاده است.


حسینی ادامه داد: ظرفیت‌هایی در زمینه پرواربندی و دامداری صنعتی، تولید فرش دستباف وجود دارد که در صورت بهره‌برداری بهینه از این توانمندی‌ها زمینه اعتلا و توسعه این روستا و به تبع آن منطقه و کشور وجود دارد، پیشنهاد دیگرم که با اهداف این تألیف هم‌خوانی گسترده دارد درباره شناخت ابنیه و نحوه سازگاری بناهای سنتی با اقلیم، به‌ویژه انرژی و پایداری است.


وی بیان کرد: ارگانیک بودن معماری سنتی تحت تأثیر فرهنگ موجب صرفه‌جویی در انرژی، آسایش و تعاملات مثبت اجتماعی می‌شود در نتیجه باید تجربیات اسلاف ما و راه‌های رفته آنها مورد توجه و استفاده امروز قرار گیرد.


انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته