۳ محصول دانشبنیان با نشان دانشگاه آزاد اسلامی ثبت شدند/ تولید محصول ضدکرونا با ویژگی منحصر به فرد
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا- زهره محمدی؛ محصولات دانشبنیان به کالا یا خدماتی میگویند که در حوزه فناوریهای بالا یا متوسط به بالا باشند به این معنا که دانش فنی طراحی و تولید نمونه آزمایشگاهی یا صنعتی محصولات به دلیل پیچیدگی فنی بهسختی قابل کپیبرداری نبوده و کسب آن نیازمند تحقیق و توسعه قابل توجه باشد و منجر به ایجاد ارزش افزوده محصول شده باشد. بنا بر سیاستهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب یکی از اهداف مهم اقتصاد مقاومتی نیل به اهداف سند چشمانداز ۲۰ ساله و متناسب با آن نرخ رشد اقتصادی هشت درصدی میباشد. یکی از ویژگیها و پتانسیلهای تولیدات دانشبنیان، ارزش افزوده بالا و فراوان این محصولات است. همچنین به دلیل مبتنی بودن این محصولات بر اساس خلاقیت، امکان تولید نسل جدید این محصولات با قابلیتهای بالاتر و ارزش افزوده بیشتر و مداوم را فراهم میآورد. از اینرو سرمایهگذاری بر روی این محصولات، رشد مداوم را برای کشور به ارمغان میآورد.
رهبر معظم انقلاب در دو دهه اخیر در دیدارهایشان با مسئولان، اساتید، دانشجویان و جامعه علمی کشور بارها با تأکید بر ضرورت عدم توقف حرکت علمی کشور، رشد حرکت علمی را باعث بیاثر شدن تحریمها دانسته و همگان را برای حمایت از نخبگان و افزایش محصولات دانشبنیانی در کشور فراخوانده و در دیدار اخیرشان نیز فرمودند: «با نگاه علمی به مسائل کشور، و توجه به علم، و پیوند دادن علم و صنعت و کشاورزی ... تحریمها بیاثر خواهد شد و ما در این زمینهها میدان کار برایمان باز است و میتوانیم کار کنیم؛ شرکتهای دانشبنیان یکی از اساسیترین کارها در مقولهی همین اقتصاد مقاومتی است که مطرح شده و درباره آن بحث شده است و مورد تأیید و تصدیق همه اطراف مسائل کشور قرار گرفته است.»
در این راستا با نورالدین بختیاری، دانش آموخته دکترای بیوشیمی از دانشگاه تربیت مدرس و مدیر اقتصاد واحد دانشبنیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال بهعنوان محقق و تولیدکننده محصولات دانشبنیان به گفتوگو پرداختیم.
آنچه در گفتوگوی تفصیلی ما با نورالدین بختیاری میخوانید:
*دانشبنیان محصولی جدید، نوآور و فناور است که بهسهولت قابل کپیبرداری نباشد
*ساخت اولین محصول دهانشویه دانشبنیان با قابلیت پیشگیری و عدم ابتلا به ویروس کرونا
*مجوز سازمان غذا و دارو برای تولید دهانشویه ضد ویروس کرونا با ویژگی منحصر به فرد
*دریافت جایزه طلایی جشنواره ملی کرونا برای تولید دهانشویه ضد کرونا
*قطره بینی و کرم ضد اگزما از جمله محصولات دانشبنیان این مرکز
دانشبنیان محصولی جدید، نوآور و فناور است که بهسهولت قابل کپیبرداری نباشد
آنا: چه مدتی است مدیر اقتصاد این واحد هستید؟ و در مورد فعالیتهای دانشبنیان در این مرکز توضیحاتی بفرمایید؟
بختیاری: سه سال و نیم است که در سمت مدیر اقتصاد واحد دانشبنیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال هستم و اولین نفری هستم که با آرم دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه دارو و بهداشت، محصول دانشبنیان تولید کردهام.
کلمه دانشبنیان در تعریف درست آن عبارت است از محصولی که به طور کامل حاصل دانش باشد و این بسیار کم است. آنچه که امروز در اغلب مراکز تولیدی بهعنوان دانشبنیان مطرح می شود در واقع کپیبرداری است، زیرا دانشبنیان محصولی جدید، نوآور و فناور است که فرد متخصص در آن حوزه نتواند بهراحتی به آن دسترسی پیدا کند به عبارت دیگر اگر محصولی دانش تولید آن در دست فردی مشخص است، فرد دیگری نتواند بهسهولت از آن کپیبرداری کند.
در این واحد مشخصاً کسی تاکنون به این شکل طرحی را صددرصدی اجرا نکرده بود و اغلب، طرحهای بروندانشگاهی مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته بودند. زمانی که این جانب مسئولیت این مجموعه را به عهده گرفتم از طرف مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال مأمور به انجام طرحهای دانشبنیانی کاملا بومی شدم.
آنا: از دستاوردهای خودتان در این مرکز بفرمایید؟
بختیاری: با توجه به اینکه سالها در حوزه بهداشت و دارو مشغول به تحصیل و تحقیق بوده و حوزه تحقیقاتیام در زمینه مکانیسم ملکولی پیری و بیماریهای وابسته مانند دیابت بود، چند طرح تحقیقاتی را با حمایت ویژه آقای خالدی رئیس وقت این واحد دانشگاهی به سازمان مرکزی ارائه دادم تا مورد پژوهش قرار گیرد که متأسفانه حمایتی مالی از این طرحها صورت نگرفت. بنابراین تصمیم به جذب سرمایهگذار خارج از دانشگاه گرفتم و در زمینه مبارزه با کرونا شروع به فعالیت کرده و با تشکیل یک گروه تحقیقاتی اصلی متشکل از ۴ نفر متخصص از جمله آقای دکتر خالدی، فارغالتحصیل در رشته ژنتیک و ۲ نفر متخصص در رشتههای علوم زیستی و پزشک محقق، با همکاری سایر اعضای گروه که حدودا ۵۰ نفر بودند، توانستیم ۳ محصول دهانشویه و قطره استریل بینی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا و یک کرم ضد اگزما را بر اساس مکانیسم تحقیق و توسعه (آر اند دی) تولید کنیم.
ساخت اولین محصول دهانشویه دانشبنیان با قابلیت پیشگیری و عدم ابتلا به ویروس کرونا
آنا: محصولاتی که برای پیشگیری از کرونا تولید کردهاید چه ویژگی های خاصی دارد؟
بختیاری: همانطور که مطلعید ویروس کرونا پس از قرارگرفتن شخص در محیط آلوده، بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه فرصت ورود به سلول های اپیتلیال دهان و بینی را دارد و بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت شروع به تکثیر کرده و علائم بیماری در شخص بروز پیدا می کند. بر همین اساس طی تحقیقات مستمر، مطمئن شدیم در صورت دو نوبت شستوشوی روزانه دهان و بینی، از ابتلای افراد به ویروس کرونا جلوگیری میشود. بنابراین اولین محصول دهانشویه دانشبنیان این مرکز با قابلیت پیشگیری و عدم ابتلا به ویروس کرونا ساخته شد و این طرح پژوهشی کاملا علمی در همایش پاندمی کرونا که در سال ۹۹ و با حضور آقای اکبری، مشاور وزیر وقت بهداشت درمان و آموزش پزشکی برگزار شد، بهعنوان مقاله برتر معرفی گردید.
بیشتر بخوانید:
رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم و تحقیقات + جزئیات
پیشرفت اقتصادی در گرو توان پژوهشی و تولید دانش
دانشگاه آزاد اسلامی از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان استفاده میکند
مجوز سازمان غذا و دارو برای تولید دهانشویه ضد ویروس کرونا با ویژگی منحصر به فرد
آنا: در مورد فرآیند تولید، مدت زمان و آزمایشات بالینی این محصول دانشبنیان توضیحاتی بفرمایید؟
بختیاری: با شیوع پاندمی کرونا در اواخر سال ۱۳۹۸ و آمار ابتلای سریع این بیماری، تحقیقاتم را با ایجاد یک گروه واتسآپ متشکل از متخصصان علوم زیستی بالاخص بیوشیمی، ویروسشناسی، ایمونولوژی، ژنتیک و پزشکان محقق مانند متخصصان داخلی، عفونی، پاتولوژی، هماتولوژی و ... شروع کردم و با هدف پیشگیری از ابتلا، مطالعه مقالات و تحقیقات در مورد این بیماری را آغاز کردیم. این گروه صرفا با هدف پیشگیری از ابتلا و نه صرفا درمان تشکیل شد زیرا درمان بیماریهای جدید و ناشناخته مانند کرونا زمانبر است. در ابتدای تحقیقات با توجه به یافتههای محققان مبنی بر اینکه ویروس کرونا همانند ویروس آنفلوانزا دارای پوشینه است، با تمرکز بر روی پوشینه ویروس آنفلوانزا و تلاش برای از بین بردن آن موفق شدیم محصول دانشبنیان را بر اساس کاهش قدرت و نابودی ویروس کرونا طراحی و تولید کنیم.توانستیم به فرمولی دست پیدا کنیم که اگر فرد روزانه دهان و بینیاش را شستوشو کند به کرونا مبتلا نخواهد شد
در نهایت توانستیم به فرمولی دست پیدا کنیم که اگر فرد روزانه دهان و بینیاش را شستوشو کند به کرونا مبتلا نخواهد شد اما برای تست این آزمایش در شرایط آن زمان دچار مشکل بودیم زیرا آزمایشگاهی مشخص برای تست کرونا وجود نداشت و کشور ما فاقد آزمایشگاههای کلاس سطح ۳ و ۴(فوق ایزوله) است بنابراین توانستم فقط فرمول بهدست آمده را محلولسازی کنم. لازم به ذکر است این طرح در مرحله شروع برای داوری به خارج از دانشگاه واحد تهران شمال ارائه شد که حتی از طرف دو داور رد شده بود ولی با پیگیریهای مداوم مدیریت فعلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، نتیجه اینکه داوری غلط آنها نتیجه عکس داده و همانطور که بیان کردم بهعنوان مقاله برتر انتخاب شد.
این طرح تحقیقاتی از ابتدای شروع به کار تا شهریور ماه ۱۳۹۹ طول کشید و در همان ایام با ارائه طرح به یکی از دانشیاران ویروسشناسی انستیتو پاستور که فناور واکسن برکت هم بود، با پرداخت هزینه تست تخفیف حدّت یافته ویروس کرونا در آزمایشگاه سازمان غذا و دارو نتیجه حاصل از این تست نابودی کامل ویروس آنفلوانزا در ۲ دقیقه بود و این محلول توانست ۱۰۰ بار غلظت (تیتر) ویروس کرونا را نیز کاهش دهد.
در مرحله بعد با ارسال نتایج تستهای فوق برای انستیتو پاستور موفق به دریافت تأییدیه شدیم و در اواخر فروردین ۱۴۰۰ با شرکت داروسازی عود کالا وارد قرارداد شدیم که نهایتا در خرداد ماه۱۴۰۰ با دریافت مجوز سازمان غذا و دارو برای تولید محلول دهانشویه ضد ویروس کرونا با ویژگی منحصر به فرد و آرم دانشگاه آزاد اسلامی کار به اتمام رسید.
دریافت جایزه طلایی جشنواره ملی کرونا برای تولید دهانشویه ضد کرونا
آنا: منظور شما از ویژگی منحصر به فرد این محلول با سایر نمونه های مشابه در بازار چیست؟
بختیاری: تمامی دهانشویههای موجود در بازار، باکتریهای مفید دهان را از بین میبرند و به همین دلیل پزشکان و دندانپزشکان توصیه به مصرف یک نوبت در هفته برای محلولهای دهانشویه دارند زیرا با استفاده مداوم از دهانشویه، باکتریهای مفید دهان از بین میرود و منجر به بروز بیماریهای لثه و دهان میشود. ولی این محصول دانشبنیان با چند ویژگی منحصر به فرد تولید شده است اول اینکه صرفاً باعث نابودی ویروس آنفلوانزا و بیاثر کردن ویروس کرونا میشود دوم هیچ اثری بر روی باکتریهای مفید دهان ندارد و سوم اینکه فاز بالینی انسانی را با موفقیت طی کرده و کد اخلاق نیز دریافت کرده است. لازم به ذکر است که فاز بالینی انسانی محصول دهانشویه بر روی افراد سالم بهطور کامل انجام شده و نتایج مثبت آن نیز دقیق ثبت شده است.
در مردادماه سال جاری در جشنواره ملی کرونا و در حوزه واکسن و دارو شرکت کردم که آقای دکتر شمسی شهرآبادی، پدر علم ویروسشناسی ایران نیز حضور داشتند و موفق به دریافت جایزه طلایی این جشنواره برای تولید دهانشویه ضد کرونا شدم.فاز بالینی انسانی محصول دهانشویه بر روی افراد سالم بطور کامل انجام شده و نتایج مثبت آن نیز دقیق ثبت شده است
قطره بینی و کرم ضد اگزما از جمله محصولات دانشبنیان این مرکز
آنا: تاکنون چه میزان از این محصول دانشبنیان و سایر محصولات دیگر شما تولید شده است؟
بختیاری: از زمان شروع و تولید این محصول تاکنون ۱۰۰ هزار تیراژ تولید شده و با شرکت پخش و تبلیغات برای توزیع و فروش آن قرارداد بستهایم و هم اکنون در داروخانهها و فروشگاهها توزیع میشود و بهزودی اطلاعرسانی عمومی آن در رسانه ملی و بخش های خبری گوناگون انجام خواهد شد.
محصول دیگر تولیدی قطره بینی است که در مدت زمان ۵ دقیقه ۱۰ هزار بار یا (۴لوگ) از غلظت (تیتر) ویروس کرونا و در طول ۳۰ ثانیه ویروس آنفلوانزا را از ۲۵۰واحد به ۱۶ واحد تقلیل میدهد و به عبارت دیگر ۱۰۰ بار قویتر از محلول دهانشویه موفقتر عمل میکند که نتایج اثربخشی آنها به صورت مکتوب و مستدل در آزمایشگاه سازمان غذا و دارو موجود است. نکته مهم اینکه قطره بینی تولیدشده نیز علاوه بر آنکه هیچ اثر مخربی بر باکتریهای مفید بینی نداشته و مانع از فعالیت و حیات زندگی ویروس کرونا میشود، بر ویروس آنفلوانزا نیز تأثیرگذار است و مانع از ابتلای افراد میشود. البته برای تولید این محصول با یک کارخانه تولید وارد قرارداد شدهایم و بهزودی وارد بازار خواهد شد.
سومین محصول دانشبنیان تولیدی در این واحد، کرم ضد اگزمای بدون کورتیکو استرویید است. در واقع اگزما زمانی به وجود میآید که چربی پوست از بین برود و پوست شروع به خارش کند و زخم شود. خوشبختانه فرمول تولید این محصول بدون وجود کورتون، بتامتازون است و این کرم فاز سوم بالینی انسانی(کلینیکال تریال) را نیز طی کرده و مجوز ساخت دریافت کرده است. البته شروع تحقیقات برای تولید این محصول زودتر از دو محصول قبلی آغاز شد و به دلیل طولانی شدن فرآیند آزمایش بالینی انسانی، دیرتر به مرحله مجوز تولید رسید. نکته مهم در مورد کرم ضد اگزمای تولیدی این است که اثرگذاری آن حتی بر روی اگزمای ژنتیک هم ثابت شده است.
آنا: در مورد مشکلات کار و موانع سد راهتان توضیحاتی بفرمایید؟
بختیاری: نکته اول اینکه هزینه تحقیق و تولید این محصولات در تمامی مراحل با هزینه شخصی خودمان پرداخت شد و هیچ گونه حمایتی از طرف هیچ سازمانی دریافت نکردیم و در ادامه پس از طی این مدت و اخذ مجوز تولید محصولات انتظار داشتیم با توجه به اینکه اولین محصولات تولیدی دانشبنیان با نشان و آرم دانشگاه آزاد اسلامی بود، رئیس کل دانشگاه آزاد اسلامی آقای دکتر طهرانچی با دعوت از معاونت علمی ریاست جمهوری(آقای دکتر سورنا ستاری)، رونمایی از این محصولات ویژه را انجام دهند که متأسفانه تاکنون در این زمینه اقدامی صورت نگرفته است. انتظار پرداخت هزینه نداشتیم زیرا هر طرحی برای فروش و بهرهبرداری نیازمند سرمایهگذار است و ما موفق به جذب سرمایهگذار شدهایم اما دریافت حمایت معنوی و برگزاری مراسم رونمایی از جمله انتظاراتی بود که محقق نشد.
انتهای پیام/۴۱۰۶/پ
انتهای پیام/