بیکیفیتها بر مدار تولید/ دهنکجی به مردم با ادامه تولید خودروهای بیکیفیت
به گزارش خبرنگار حوزه کشاورزی صنعت تعاون گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، کیفیت خودروهای داخلی در سالهای اخیر همواره با انتقادات جدی همراه بوده است و دیگر بر کسی پوشیده نیست که تولیدات خودروسازان کمترین استاندارد مورد نیاز برای امنیت سرنشینان را تامین کردهاند، این موضوع در تصادف زنجیرهای در جاده بهبهان بار دیگر خود را ثابت کرد، در این تصادف بیش از ۵۰ خودرو با یکدیگر تصادف کردند اما کیسه هوای هیچ کدام از آنها باز نشد، در این تصادف زنجیرهای برخی از خودروها تا داشبورد نیز جمع شدند.
خودروهای داخلی تست تصادف ندارند
یکی از مهمترین استانداردهایی که در خودروهای داخلی رعایت نمی شود عدم شرکت در تستهای تصادف است هیچ کدام از خودروهای ایرانی توانایی قبولی در تست تصادف را ندارند و تنها نمره برخی از آزمون های جزیی را میتوانند دریافت کنند.
بیشتر بخوانید:
چرا ایربگ خودروها در تصادفات باز نمیشود؟
انتقادات در سالهای اخیر با افزایش قیمت خودرو شدت گرفته است، با ایجاد ممنوعیت برای واردات خودروهای خارجی شاهد رسیدن تولیدات داخل به قیمت خودروهای خارجی در سال های گذشته هستیم به طور مثال در گذشته یک خریدار میتوانست با ۲۰۰ میلیون تومان یک خودرو ژاپنی با کیفیت استانداردهای جهانی را تامین کند اما در حال حاضر با این رقم می تواند یک تیبا تهیه کند.
کیفیت پایین خودروهای داخلی صدای وزارت صمت را درآورد
سهیل معمارباشی مدیر کل صنایع حمل و نقل وزارت صمت با بیان اینکه وضعیت کیفی خودروهای داخلی ما آن طور که باید نیست و باید خودرو سازان ما در حوزه کیفیت بیش از این کار کنند و به طور جدی به بحث کیفیت وارد شوند،اظهار میکند«دو شرکت بزرگ خودرو سازی ما تاکنون هزاران میلیارد تومان ضرر کردهاند و همچنان در زیان هستند، واحدی که در زیان باشد نمیتواند در حوزه کیفیت و توسعه محصولات عملکرد خوبی داشته باشد».
وی با اشاره به تصادف زنجیرهای حادثه بهبهان و باز نشدن کیسه هوا بیان میکند« کیسه هوا دارای جعبه سیاه است و باید این جعبههای سیاه به دقت بررسی شود و چنانچه مشکلی در کیسه هوای خودروها باشد قابل اغماض نیست، ما سالانه گزارشهایی مبنی بر باز شدن کیسه هوا در تصادفات از خودرو سازان دریافت میکنیم که این نشان میدهد ایراد کلی وجود ندارد، اما درباره حادثه بهبهان نیاز به بررسی دقیق تری داریم و چنانچه قصوری از خودرو سازان سر زده باشد حتماً تبعات آن را میپذیرند».
معمارباشی بیان میکند«در حادثه بهبهان حدود ۲۳ خودرو برای شرکت سایپا بود و ۱۵ خودرو برای شرکت ایران خودرو و ۲۱ خودروی دیگر هم از سایر شرکتها بودند، ۵۰ درصد از خودروهای این حادثه قبل از سال ۸۹ تولید شده بودند و در کل کیسه هوا نداشتند، شرکتهای بازرسی مستقل شاخصهای کیفی خودروها را بررسی میکنند و گزارشهای نظارتی به ما ارسال میشود و ما هم گزارشها را هر سه ماه یک بار به مجلس شورای اسلامی ارسال میکنیم».
مافیا به خودروسازی نیز ورود کرده است
سیدهادی هاشمی رئیس اسبق پلیس راهور تهران بزرگ درباره ایمنی پایین یا به عبارت بهتر نداشتن ایمنی خودروهای داخلی و همچنین مافیای صنعت خودرو میگوید«کیفیت پایین خودروهای داخلی و گزارشهایی که از نقص فنی خودروها داده میشود به ماجرای پشت پرده خودروسازان مربوط میشود،معلوم نیست پشت پرده چه خبر است و چه مافیایی وجود دارد. مثلا قطعهساز خودش عضو هیئتمدیره خودروسازی است مگر از این فاجعه بالاتر داریم؟».
بدون تعرفه واردات خودروسازان تعطیل میشوند
هاشمی ادامه میدهد «بایدتعرفههای گمرکی برداشته شود و رقابت ایجاد شود و در صورت برداشت تعرفهها والله اگر خودروسازهای داخلی ما بتوانند در سال حتی یک خودرو بفروشند. مطمئنا با ورود خودروهای باکیفیت این خودروهای بیکیفیت که آدمکش هستند جمع میشوند».
وی بیان میکند«تقریبا اکثر کشتههای حوادث رانندگی دهکهای پایین جامعه هستند که به دلیل گرانی توان خرید خودروی باکیفیت را ندارند».
نظارتی بر خودروسازان وجود ندارد
امین حاجصمدی از فعالان حوزه خودرو در گفتوگو با خبرگزاری آنا با بیان اینکه نظارت بر تولید محصولات خودروسازان بسیار پایین است عنوان می کند«با وجود تنوع در تولید خودروهای داخلی، در مجموع باید اذعان کرد که کیفیت تولیدات خودروسازان در مقایسه با استانداردهای جهانی تقریبا صفر است و در سالهای اخیر شاهد تولید چندین خودرو از رده خارج کشورهای اروپایی در ایران هستیم، عمده مشکلات در صنعت خودرو بهصورت ساختاری و فنی است، به عبارت دیگر بسیاری از خودروهای تولید داخل هر کدام در یک یا چندین ویژگی ضعیف هستند بعضی از خودروها جلوبندی ضعیف و بعضیها شاسی ضعیف و برخی دیگر به لحاظ موتوری ضعیف هستند و به مرور زمان موتور آنها دچار مشکل میشود، این در حالی است که خریداران ایرانی برای همین خودرو ضعیف و بیکیفیت در صف منتظر میمانند و هزینه گزافی را پرداخت می کنند».
فعال بازار خودرو تصریح میکند«یکی از دلایل عقب ماندگی صنعت خودرو بازار انحصاری داخلی آن است، خودروسازان بدون رقیب و نگرانی از بابت از دست رفتن بازار خود اقدام به تولید خودروهای بیکیفیت با قیمت بالا میکنند، شرایط امروز تا حد زیادی تحت تأثیر همین بازار انحصاری شکل گرفته است».
حاج صمدی عنوان میکند« زمانی تنها مزیت خودروهای داخلی قیمت کمتر آن نسبت به نمونههای خارجی بود اما سیر نزولی خودروسازان با ممنوعیت واردات خودروهای خارجی تشدید شد و علاوه بر کیفیت پایین این بار با افزایش قیمت، بسیاری از خودروهای داخلی خود را به قیمت های مشابه خارجی رساندند».
وی ادامه میدهد« صنعت قطعه سازی نیز علیرغم وامهای کلانی که دریافت میکند توجهی به ساخت قطعات با کیفیت ندارد و عمدتاً در این بخش شاهد واردات کالاهای درجه سه به کشور هستیم».
کارشناس حوزه خودرو عنوان میکند« سازمان ملی استاندارد در سالهای گذشته قوانینی برای افزایش کیفیت خودروها در نظر گرفته اما خودروسازان هر سال به بهانه جلوگیری از افزایش بیشتر قیمت خودرو آنها را انجام نمی دهند، در حالی که سازمان استاندارد می تواند با اولین مشکل مانع از ادامه تولید این خودروهای بی کیفیت شود».
انتهای پیام/
انتهای پیام/