«دانشگاه کارآفرین» تکجاده مسیر توسعه و اقتصاد پایدار/ «طرح بوم» در مدارس با چه هدفی اجرا میشود؟
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامهای، نظامنامه «نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود، ابلاغ شد و براساس آن، آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگیهای حرفهای»، «برنامهریزی گسترش انواع آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشتهها در قالب خوشههای حرفهای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامههای آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامهریزی و اجرا میشود.
خرداد ۱۴۰۰ «آییننامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آییننامه که بهتفصیل در اختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، آموزشهای کوتاه مدت و... است.
بیشتر بخوانید:
اجرای دورههای تولید قارچ، میناکاری و چرمدوزی در مدارس سما
مدرسه عالی مهارت «مکانیک خودرو» راهاندازی میشود
ورود مدرسه عالی مهارت به حوزه اقتصاد دیجیتال
کشف و پرورش استعداد دانشآموزان در دورههای خلاقیت
واحدهای دانشگاهی براساس بندهای این آییننامه (اینجا بخوانید) و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامهریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیهای با تأمین امکانات میتوانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکدههای مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راهاندازی میشوند و آموزشکدههای فنیحرفهای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده میگیرند.
خبرنگار آنا با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغالتحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکدهها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزشهای عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفتوگو کرده است که در این شماره از پرونده «دانشجو، مهارت، اشتغال» گفتوگو با غلامرضا حسنپور معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا را میخوانیم.
آنا: ایده بازنگری در ساختارهای قبلی نظام مهارتآموزی دانشگاه آزاد اسلامی و ادغام آموزشکدههای فنی و حرفهای و تولد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی را چگونه ارزیابی میکنید؟
حسنپور: برنامهریزی و گسترش انواع آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی براساس تقاضای بازار کار، توسعه رشتهها در قالب خوشههای حرفهای، متناسب با آمایش ملی و استانی، گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمام شئون برنامههای آموزش و آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی بسیار مؤثر است.
محیط کار پیچیده و بسیار رقابتی در اقتصاد کشور
آنا: تولد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی چه چالشهایی را برای واحدهای دانشگاهی خواهد داشت؟
حسنپور: برای اینکه دانشگاه آزاد اسلامی بتواند در این مسیر به موفقیتهای بیشتری برسد باید به برخی از راهکارها که در این زمینه وجود دارد، عمل کند.
توجه به رشتههای نوین و فناوریهای جدید و کاربردی براساس نیاز بازار آموزشهای فنی و حرفهای و ارتقای مهارت نیروی کار و جمعیت فعال کشور از یکسو جویندگان کار را برای دستیابی به شغل پایدار آماده میکند و از سوی دیگر موجب تثبیت وضعیت شغلی شاغلان میشود.
آنا: اکنون از چه تعداد دانشآموز و دانشجو در سما برخوردارید.
حسنپور: در سمای دانشگاه آزاد اسلامیواحد فسا در دبستان دخترانه ۱۶۰ نفر، دبستان پسرانه ۲۴۰، متوسطه اول دخترانه ۳۸، متوسطه اول پسرانه ۹۸ و متوسطه دوم پسرانه ۱۱۰ دانشآموز داریم.
آنا: اهداف نظامنامه نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟
حسنپور: نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی بهعنوان بخش تأثیرگذار مدیریت توسعه منابع انسانی کشور با فراهم کردن امکانات استقرار رویکردها دارای مزایایی ازجمله فراهم کردن ارتقای مستمر صلاحیت حرفهای نیروی کار کشور، افزایش اعتبار و رقابتپذیری ملی و بینالمللی گواهینامهها و مدارک تحصیلی آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی، افزایش بهرهوری نیروی کار با تأکید بر ارتباط با نیازهای برنامههای توسعه ملی و استانی، انعطافپذیری و قابلیت انتقال مدارک و گواهینامهها)، یکپارچهسازی ساختار گواهینامههای مهارت آموزشهای غیررسمی و مدارک سطوح و مقاطع مختلف آموزشهای رسمی فنی و حرفهای و مهارتی و برنامهریزی ویژه بهمنظور تربیت نیروی کار با هدف صدور خدمات فنی و مهندسی برای دسترسی به فرصتهای شغلی آنهاست.
آنا: در محورهای فعالیت دانشکده مهارت و کارآفرینی دورههای کوتاهمدت نیز دیده شده است؟ منظور از این دورهها چیست؟
حسنپور: در اقتصاد امروزی در مقایسه با گذشته، محیط کسب و کار پیچیده، پویا و بسیار رقابتی شده و آنچه در شرایط دشوار کنونی ضرورت آن در جامعه بیش از پیش احساس میشود، پرداختن به مقوله کارآفرینی است. در این شرایط آموزش کارآفرینی به یکی از مهمترین و گستردهترین فعالیتهای دانشگاهها در اقصی نقاط دنیا تبدیل شده و با گذشت زمان دورههای آموزش کارآفرینی نهتنها جای خود را در بستر دروس دانشگاهی و در رشتههای مختلف باز کرده، بلکه در دورههای مختلف تحصیلی از ابتدایی تا دبیرستان نیز مورد توجه قرار گرفته است.
نقش دانش بهویژه یادگیری و تلاش برای یافتن دانش جدید از جمله عناصر مهم درک توسعه و ایجاد سازمانها و کسب و کارهای کارآفرینانهاند.
فعالیت مدارس سما در زمینه مهارت و کارآفرینی چگونه است؟
آنا: فعالیت مدارس سما در زمینه مهارت و کارآفرینی را چگونه ارزیابی میکنید؟
حسنپور: اجرای طرح «مدارس: بوم یا برنامه ویژه مدرسه» به مدیران، معلمان و شورای مدارس این اجازه را میدهد تا برای زمان معینی از آموزش رسمی مدرسه، موضوع و محتوا ارائه کنند.
در این راستا اجرای طرحهای هنری با همکاری مربی هنر تهیه کاردستی و ... و کسب درآمد توسط دانشآموزان، طرح مهارتآموزی در مدرسه با رویکرد ایجاد بسترهای لازم برای مهارتآموزی و آموزش حرف در مدارس و استمرار و تثبیت اشتغال و فرصتهای موجود و مورد نیاز جامعه بهویژه در مشاغل خرد و خانگی با استفاده از ظرفیت و توانمندیهای محصلان در توسعه آموزشهای مهارتی برای استفاده از ظرفیتهای آموزشی موجود در محیطهای کارگاهی و در راستای توسعه و تنوع الگوهای آموزشی مانند عروسکدوزی، نمدبافی، جعبه تزئینی، خاتمکاری و ... تدوین شده است.
آنا: بایدها و نبایدهای حوزه مهارت، کارآفرینی و اشتغال سما را چه چیزهایی میدانید؟
حسنپور: بهرهورترین و ثروتمندترین کشورها آنهایی خواهند بود که نظام آموزشی برتری دارند؛ یونسکو در چشمانداز جهانی آموزش عالی برای قرن بیست و یکم، دانشگاههای نوین را اینگونه توصیف کرده است: «جایگاهی که در آن مهارتهای کارآفرینی در آموزش عالی بهمنظور تسهیل قابلیتهای فارغالتحصیلان برای تبدیل به ایجادکنندگان کار توسعه مییابد.»
با توجه به تعریف یادشده، دانشگاه دیگر صرفاً مکانی برای یادگیری یک سری آموزههای صرف نیست؛ دیگر مکانی نیست که فقط پروژههای تحقیقاتی را به شکل بنیادی یا در راستای اهداف اقتصادی صنایع انجام دهد؛ بلکه علاوه بر اینکه تمام این اهداف را همچنان پیش میبرد، فارغالتحصیلانی را به جامعه ارائه میکند که دانش را در کنار پژوهشهای کاربردی به خدمت گرفته و با نوآوری، کار میآفرینند؛ بنابراین میتوان گفت امروزه تک جاده موجود برای رسیدن به توسعه صنعتی و اقتصادی پایدار، پدیده «دانشگاه کارآفرین» است.
با توجه به اینکه کارآفرینی موتور محرک توسعه اقتصادی کشور است، یکی از رویکردهای جدید نظام تعلیم و تربیت در مدارس و دانشگاهها ترغیب، تشویق و آموزش کارآفرینی و زمینهسازی برای بروز استعدادهای کارآفرینی بین دانشآموزان، دانشجویان و فارغالتحصیلان است.
از این رهگذر سازمان سما با توجه به این مهم، آییننامه ایجاد نظام جامع کارآفرینی سازمان سما را با هدف ارتقای سطح کارآفرینی و حمایت از ایدههای کارآفرینانه و درآمدزای دانشآموزان، دانشجویان، استادان، دانشآموختگان و کارکنان تمام وقت سازمان سما تدوین کرده است.
بیشتر بخوانید:
مؤلفههایی برای پیشبرد اهداف دانشکدههای مهارت و کارآفرینی
۵ مدرسه عالی مهارت در استان گلستان فعال میشود
برنامهریزی برای فعالیت ۵ مدرسه عالی مهارت در کرج
مدرسه عالی مهارت «بورس و بازار سرمایه» راهاندازی میشود
آنا: دانشگاه مدتی است اقدام به راهاندازی مدارس عالی مهارت کرده است. مأموریت این مدارس با مأموریت دانشکدههای مهارت و کارآفرینی تداخلی ندارد؟
حسنپور: در شرایط فعلی دیگر دوره مدرکگرایی گذشته و مشاغل دنبال جذب افرادی هستند که در هر رشتهای، مهارتهای لازم را کسب کرده باشند. بسیاری از افراد با وجود داشتن مدارک دانشگاهی بالا از مهارت و توانایی لازم در حوزه اجرایی برخوردار نیستند. برخی رشتهها هم دارای بازار کار بسیار خوب و فارغالتحصیلان این رشتهها نیازمند گذراندن دورههای آموزشی تخصصی هستند.
ایجاد مدارس عالی مهارتی موجب شده تا اشخاصی که دارای مدرک دیپلم یا بالاتر هستند، بتوانند مهارتهای لازم در حوزه تخصصی خود را فرا بگیرند. مأموریت این مدارس باید با مأموریت دانشکدههای مهارت و کارآفرینی همسو باشد.
به گزارش آنا، معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرده است که برای اجراییکردن مصوبه شورای دانشگاه(نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی) علاوه بر ظرفیتهای سایر بخشهای دانشگاه، آموزشکدههای سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی تبدیل میشوند و متولی اصلی اجرای آموزشهای فنیوحرفهای و مهارتی در واحدهای دانشگاهی خواهند بود و مدارس عالی مهارت هم به زیرمجموعه دانشکدههای مهارت و کارآفرینی منتقل میشوند.
به گفته سیدمحمد بطحایی معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ۱۱۶ دانشکده مهارت و کارآفرینی در سال تحصیلی جدید فعال و آموزشهای مهارتی جایگزین آموزش فنی و حرفهای کلاسیک شدهاند و پیشبینی میشود که ۱۲۰ هزار دانشجو در این دانشکدهها حضور یابند. مدارس عالی مهارتی هم که از دل دانشکدههای مهارت و کارآفرینی شکل میگیرد، تاکنون ۱۰۳ مدرسه پیشنهاد شده است و ۷۰ مدرسه مجوز راهاندازی دریافت کردهاند. (بیشتر بخوانید).
انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/
انتهای پیام/