دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
فرهنگ فرزندآوری(۷) / یک جمعیت‌شناس در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا مطرح کرد؛

عدم فرزندآوری از ترس به‌هم‌ریختگی فرم بدن/ « انحراف اجتماعی»، در مناسبات زناشویی و همسرانه، تعارض ایجاد می‌کند

اسماعیل چراغی کوتیانی گفت: تغییر سبک زندگی موجب شده تا تعریف زنان و دختران از زیبایی تحت‌تاثیر فرهنگ‌های غربی قرار بگیرد و در این رویه تغییرات بدن در ایام بارداری ضد ارزش محسوب می‌شود و همین امر یکی از عوامل عدم فرزندآوری در جامعه امروز شده است.
کد خبر : 635190
سویه جدید امیکرون

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا؛ طبق نظر کارشناسان افراد در شرایط مختلف از یکدیگر الگوبرداری‌های رفتاری می‌کنند و یکی از مهمترین دلایل این امر به واسطه ارتباطاتی کلامی و غیرکلامی است که در بین جماعتی که در یک کانون کنارهم قرارگرفته‌اند. در دهه‌های اخیر به دلایل مختلف زنان هم‌راستا با مردان در بخش‌های مختلف جامعه فعالیت می‌کنند و از همین رو تعداد زیادی از زنان در محل‌کار ساعت‌های زیادی را با یکدیگر می‌گذرانند و از یکدیگر الگو می‌گیرند که بازتاب این رویه ایجاد تغییر در سبک زندگی زنان از جمله عدم تمایل به ازدواج و فرزندآوری‌ و گرایش به فردگرایی است.


در بخش‌های گذشته بررسی ساختاری علل کاهش جمعیت از جمله تحصیلات، اشتغال و افزایش سن ازدواج مطرح شد و در این مطلب موضوع تغییر سبک زندگی‌ها و عدم فرزندآوری را بررسی خواهیم کرد که در ادامه می‌خوانید.


آنا: به نظر شما آیا ایجاد تغییرات فیزیکی در اندام زنان می‌تواند یکی از دلایل عدم فرزندآوری باشد؟


چراغی: در سال‌های اخیر گرایش زنان و دختران جامعه به زیبایی بسیار زیاد شده است. علاقه به زیبایی یک گرایش طبیعی است، همه آدم‌ها گرایش به زیبایی دارند و یک امر فطری است نمی‌توان با آن مخالفت کرد. اما برداشت‌هایی که امروزه از این تعریف می‌شود زیبایی یک تعریف و توصیف خاصی دارد که مشکل‌ساز شده است. از آنجاکه امر زیبایی یک مسئله کاملاً فرهنگی و نسبی است؛ ممکن است در نظر من یک کسی زیبا باشد و از تظر فرد دیگری اصلاً زیبا نباشد. جالب است بدانید که مردم در غرب آمریکا معتقداند ذائقه مردان و زنان آمریکایی در بحث زنان زیبا در این ۵۰ تا ۶۰ سال اخیر کلاً جابه‌جا شده است.



مردم در غرب آمریکا معتقداند ذائقه مردان و زنان آمریکایی در بحث زنان زیبا در این ۵۰ تا ۶۰ سال اخیر کلاً جابه‌جا شده است



تعریف زیبایی تحت تاثیر غربی‌ها تغییر کرده است


یعنی در دهه ۵۰ آمریکایی‌ها زنان چاق را خیلی می‌پسندیدند و بعد از گذشت یک نسل علاقه‌مند به زنانی شدند که یک مقدار چاقی‌شان کمتر بود و امروز یه جایی رسیده است که اندام نحیف و خیلی لاغر می‌پسندند. امر زیبایی نسبی است و تعریف مردم جامعه ما هم در مورد زیبایی تحت‌تاثیر غرب بوده و نسبت به گذشته متفاوت شده است. وقتی که معیار زیبایی در جامعه تغییر کند و دختر لاغر زیبا باشد و پسران ما هم به لحاظ زیباشناسی دنبال این باشند که دخترانی با استایل غربی برای ازدواج انتخاب کنند این ذهنیت در افراد ایجاد می‌شود که برای دیده شدن باید شبیه عروسک‌های باربی غربی‌ها باشند یعنی هم اندامی آن‌چنینی داشته باشند و از دست به انواع جراحی‌های زیبایی بزنند تا به تغییر مطلبوب برسند و به اصطلاح صورت و اندام عروسکی داشته باشند.


آنا: تعریف زیبایی به دلایل مختلف دیگر معنای ذاتی خود را ندارد در این خصوص توضیح دهید؟


چراغی: تعریف زیبایی در فرهنگ‌های مختلف و در تمام دنیا تغییر کرده است. درگذشته می‌گفتند بین جمال و زینت تفاوت است. جمال، زیبایی ذاتی آدم‌ها تعریف شده بود و زینت زیبایی عارضی آدم‌ها بود. آمارها در تحقیقاتی که در خصوص ویژگی‌های زیبایی ذاتی زنان در تمام دنیا انجام شده نشان می‌دهد بخشی از زیباترین زنان کل دنیا در منطقه خاورمیانه و در ایران هستند، پس ایران زیباترین زن‌ها را دارد اما گاهی به حدی واپس‌ماندگی فرهنگی پیدا می‌کنیم که خیال تصور می‌کنیم اگر ما شبیه به غربی‌ها شویم، زیبا می‌شویم و این حد افراط را خود غربی‌ها هم ندارند. من یک مصاحبه از یکی از پزشکان جراح زیبایی خواندم مبنی‌بر این‌که ۸۰ درصد جراحی‌هایی که در ایران صورت می‌گیرد هیچ نیاز و ضرورتی ندارد. فرد از روی تنوع‌طلبی به دماغ خوکی، گوش الاغی، لب‌های شتری تمایل پیدا می‌کند. دماغش و لب‌هایش را چندین‌بار جراحی می‌کند.



دختران و زنان جوان‌ را از لحاظ علمی آگاه کنیم که هیچ منافاتی بین فرزندآوری و بهم‌ریختگی فرم بدن وجود ندارد



این تاثیرگذاری به حدی رسیده است که هر آن چیزی که زیبایی و فریبایی بدن را می‌گیرد، مورد بی‌توجهی زنان قرار قرارگرفته است. یعنی اگر فرد حس کند چیزی فرم بدنش را به هم می‌ریزد از آن اجتناب و دوری می‌کند حالا این‌که آن موضوع چه چیزی می‌تواند باشد اهمیت ندارد. لذا بعضی‌ها نگرش‌شان این است که فرزندآوری یعنی به‌هم‌ریختگی در فرم و اندام! در متن و بافتار و ساختار اجتماعی و فرهنگی که زیبایی و لاغر بودن تبدیل به ارزش شده است و فرزندآوری مصداق بارز بهم‌ریختگی اندام است.




بیشتر بخوانید:


تغییر سبک‌ زندگی و رواج بی‌فرزندی در رسانه‌ها/ زنان و دختران جوان تحت تأثیر رویکردهای فمینیستی قرار دارند


تغییرات هویتی از مهمترین دلایل امتناع زنان از فرزندآوری و ازدواج/ افزایش سن ازدواج باروری را محدود می‌کند


فرهنگ فرزندآوری(۲)/ چراغی در گفت‌گوی تفصیلی با آنا مطرح کرد؛




آنا: چگونه می‌توان با این افکار و نگرش که تاحدودی به ثبات هم رسیده است مقابله کرد؟


چراغی: در ابتدا باید گفت زیبایی یک امر نسبی است و نه یک امر واحد که معیار و مصداقی داشته باشد و همه خودشان را به یک شکل دربیاورند. ثانیاً ما باید به جای اینکه توجه به تعریف زیبایی برگرفته از غرب داشته باشیم رویکرد دختران به زیبایی ظاهری غربی باشد که خیلی هم ارزشمند نیست و خود غربی‌ها هم گاهی این کار را نمی‌کنند را تغییر دهیم. به جای توجه به زیبایی مادی اندکی به زیبایی معنوی توجه کنیم. نمی‌خواهم بگویم آرایش نکنیم، زیبا نباشیم، برویم دنبال معنویات، نه منظورم این است آن چیزی که در ارتباط ما با دیگران مهم باشد، ‌آن ارزش وجودی خود آدم باشد نه بزک‌هایی که کرده! و نکته آخر این است که دختران و زنان جوان‌ را از لحاظ علمی آگاه کنیم که هیچ منافاتی بین فرزندآوری و بهم‌ریختگی فرم بدن وجود ندارد. الآن رویکردهایی در پزشکی وجود دارد که اگر بدن هم بخواهد یک تغییراتی کند، می‌تواند از آن طریق بدن را دوباره به فرم خودش با ورزش‌هایی که انجام می‌دهند برگردانند. لذا ما می‌بینیم بعضی از هنرمندان و بازیگران دست اول هالیوودی یا سینمایی دنیا خودشان گاهی پنج یا ۶ فرزند دارند. خب اگر قرار بر فریبایی فرم بدن باشد آن‌ها که بیشتر به آن نیاز دارند تا افرادی که در کشور ما تحت‌تاثیر فرهنگ‌های غربی هستند. به هر حال خود رویکردهای این‌چنینی ذهنیت زنان و دختران جوان را به عناصر زیبایی‌شناختی تغییر داده است و باعث شده که نسبت به فرزندآوری و حتی ازدواج کم‌توجه شوند.


تغییر سبک زندگی روستایی‌ها در اثر مهاجرت به شهر


آنا: آیا تعبیری که امروزه از زیبایی می‌شود می‌تواند زندگی‌های متاهلی را هم تحت تاثیر قرار دهد و ایجاد مشکل کند؟ (تغییر زایقه مردان متاهل در علاقه‌مندی به زیبایی زنان)


چراغی: بله؛ به عنوان مثال مردم روستا سطح زندگی فرهنگ خاص خودشان دارند و قتی به شهر می‌آید سبک زندگی‌اش تغییر می‌کند و شبیه شهری‌ها می‌شود. برخی می‌گویند تهران یک شهر پست مدرن و چند فرهنگی است یعنی شما نمی‌توانید یک فرهنگ خاصی را در تهران ببینید، تنوع زبانی و فرهنگی از فرهنگ‌های بومی گرفته تا فرهنگ‌های فراملی و بین‌المللی در تهران وجود دارد. کسانی که از شهرهای کوچک با فرهنگ‌های محدود می‌آیند و در تهران چند فرهنگی زندگی می‌کنند، احتمال تغییرات فرهنگی در آن‌ها خیلی زیاد است، بعد ممکن است و زن‌ومرد متاهل معیارهایشان برای زندگی و کنار هم بودن تغییر کند و دیگر قادر کنار هم بودن نباشند.


آنا: با توجه به مطالبی که تشریح کردید آیا معتقدید موضوع انحراف اجتماعی یا ضربه فرهنگی برای این افراد مطرح می‌شود؟


چراغی: بله؛ ما در بحث‌های انحرافات اجتماعی یا بحث‌های ضربه فرهنگی دقیقا همین را می‌گوییم. در بحث ضربه فرهنگی باید گفت، وقتی با فرهنگ جدیدی مواجه می‌شویم اگر توانستیم خودمان را کلاً با آن فرهنگ جدید تطابق دهیم یعنی کلاً فرهنگ‌مان عوض شود همرنگ جماعت شده‌ایم؛ اما اگر نتوانستیم با آن فرهنگ جدید تطبیق پیدا کنیم و عناصر فرهنگی آن را بپذیریم بین افراد در مناسبات زناشویی و همسرانه، تعارض ایجاد می‌شود و به دلیل این تعارض، زمینه برای بحث‌های دیگر از جمله طلاق و مباحث مطرح می‌شود.


انتهای پیام/۴۱۶۱


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب