وعدههای پوچ برای تنظیم بازار خودرو/ حاشیهها پررنگتر از متن
به گزارش خبرنگار گروه کشاورزی، صنعت تعاون خبرگزاری آنا، بازار خودرو حال و روز خوبی ندارد و علیرغم همه وعدههای دادهشده توسط فاطمی امین درباره سر و سامان دادن به بازار خودرو خبری از تحقق وعدهها نیست.
مدیران خودروساز و وزارت صمت که همواره دلیل افزایش قیمت خودرو در بازار را قیمت پایینتر کارخانه اعلام میکنند حتی با هدف نزدیک کردن قیمت کارخانه و بازار، مصوبه افزایش قیمت را هم دریافت کردند اما نهتنها قیمتها نزدیک نشد بلکه قیمت بازار به موازات افزایش کارخانه مجدد رشد کرد.
رشد قیمت خودرو در حالی صورت گرفته که فاطمی امین به عنوان سکاندار وزارت صمت و متولی صنعت خودروسازی از زمان به دست گرفتن سکان این وزارتخانه بارها وعده سروسامان دادن به بازار خودرو داده است.
وی پیشتر وعده داد بود با طرحی که دارد بهتدریج تا پایان سال قیمت خودرو کاهش خواهد یافت و این موضوع ملموس خواهد بود اما شواهد نشان میدهد که این وعده آقای وزیر فقط در حد حرف باقی مانده و خبری از تحقق آن نیست.
فاطمی امین وزیر صمت همچنین پیش از دریافت رأی اعتماد نیز وعده افزایش تیراژ ۱۰۰ هزار دستگاهی خودرو برای کاهش التهاب بازار را تا پایان سال داده بود اما اکنون شاهد انباشت هزاران دستگاه خودرو در پارکینگ خودروسازیها هستیم. این موارد نشان میدهد که ضربالمثل هزار وعده خوبان یکی وفا نکند بهخوبی درباره فاطمی امین صدق میکند.
از طرفی عرضه قطرهچکانی خودرو به حدی وضعیت بازار را بغرنج کرده است که دستگاه قضایی نیز ناچار به ورود به ماجرا شده است تا بتواند سرو سامانی به این آشفته بازار بدهد.
علی القاصی، دادستان تهران نیز اظهار میکند «نگهداری این میزان خودرو زیر نور آفتاب موجب ضرر خریداران شده و باید تمامی علل این موضوع بررسی شود».
وی ادامه میدهد «بهطور قطع موضوع نگهداری چندین هزار خودرو تولیدی سایپا و ایرانخودرو در پارکینگهای روباز در دستگاه قضا پیگیری خواهد شد و اگر مشکل مربوط به نقص قطعه باشد قطعهسازان نیز باید در این خصوص توضیحاتی را ارائه دهند».
دادستان تهران بیان میکند «گزارشهایی که ما داشتیم بیان میکرد که ۶۰ هزار دستگاه خودرو تولیدی سایپا و حدود ۵۹ هزار دستگاه خودرو تولیدی ایرانخودرو دپو شده و خیلی از آنها نزدیک به ۶ ماه در پارکینگهای روباز زیر آفتاب بلاتکلیف ماندهاند».
وی عنوان میکند «باید مشخص شود که عدم تکمیل این خودروها به لحاظ قطعه عمدی بوده است یا خیر؟ اگر عمدی باشد موضوع از سوی دستگاه قضا مورد بررسی قرار میگیرد و افرادی هم که در این حوزه قصوری داشته باشند تحت تعقیب قانون خواهند بود و اگر این موضوع به لحاظ نقص قطعه باشد به سراغ قطعهسازان نیز خواهیم رفت».
علی القاصی در خصوص عدم تحویل قطعه از جانب قطعهسازان نیز بیان میکند «قصد ما تعیین تکلیف تمامی خودروهایی است که در پارکینگها بلاتکلیف ماندهاند. مسئولان ایرانخودرو و سایپا و فعالان حوزه قطعهسازی باید در این زمینه پاسخگو بوده و این موضوع نیز کارشناسی میشود. این خودروها برای مدت طولانی زیر نور آفتاب بوده و چند روز دیگر نیز ممکن است به دلیل سرمای هوا و بارندگی دچار آسیب شوند».
بیشتر بخوانید:
رقابت بازار و خودورسازان برای گرانی خودرو/ خودرو همچنان گران میشود
در حالی وضعیت بازار خودرو در آشفتگی به سر میبرد که با نزدیک شدن به پایان سال تقاضا در این بازار رو به فزونی میرود و اگر رویه فعلی از سوی وزارت صمت برای بازار و صنعت خودرو ادامه داشته باشد قطعا قیمتها گرانتر از گذشته خواهد شد این موضوع به حدی جدی است که حجتاله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این باره به وزارت صمت هشدار داده و میگوید «با توجه به نزدیکی به بازار شب عید و افزایش تقاضای خرید خودرو در این دوره، وزارت صمت باید برای تأمین نیاز مردم در پایان سال برنامهریزی کند تا از التهاب بازار خودرو که در نزدیکی ایام نوروز جلوگیری کند».
کیفیت پایین تولیدات خودروسازان و بی تفاوتی وزارت صمت
علاوه بر آشفتگی که در بخش قیمت وجود دارد موضوع مهمتر کیفیت پایین محصولات خودروسازان داخلی است که به واسطه انحصار موجود هیچ علاقهای به رفع آنها ندارند و اطمینان دارند که به دلیل انحصاری بودن بازار خریداران ناچار خرید محصولات آنها هستند نمونه بارز بیکیفیتی این محصولات میتوان به باز نشدن ایربگ خودروهای حادثهدیده در جاده بهبهان اشاره کرد که توسط رئیس پلیس راهور به آن اشاره شده است.
علی رغم اعلام رسمی این موضوع از طرف پلیس، نه خودروسازان به آن واکنش نشان دادند و نه صدایی از سوی مسئولان وزارت صمت و شخص وزیر مبنی بر اصلاح این وضعیت و برخورد با خاطیان شنیده شده است که جای تعجب دارد.
خودروی صفر ایران خودرو، با ۱۴ نقص فنی
روحاله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این باره اظهار میکند «یک خودروی صفر کیلومتر داخلی از بازار آزاد به قیمت ۳۳۵ میلیون تومان خریداری کردم که در هفته نخست روشن نشد و پس از انتقال به نمایندگی، مشخص شد ۱۴ مورد نقص فنی دارد».
وی می گوید «این خودرو ۲ هفته در حال تعمیر بود و سپس برگهای به ما تحویل دادند که در آن ۱۴ مورد نقص شامل مشکلات صندلی، ضعف ترمز، مشکل باتری، ایراد درب موتور، کار نکردن قفل مرکزی، مصرف سوخت بالا، صدای غیرعادی موتور، لرزش فرمان در سرعت و نشتی سوخت از شیلنگها ثبت شده بود».
شواهد نشان می دهد وزیر صمت به جای پرداختن به موضوعات اصلی این وزارتخانه که با جان و مال مردم مرتبط است بیشتر به دنبال موضوعات حاشیهای و تغییر ساختار این وزارتخانه مشغول شده است و وظایف اصلی خود را رها کرده است.
انتهای پیام/پ
انتهای پیام/