معایب آموزش و آزمونهای مجازی کدامند؟/ تمهیداتی برای حفظ سلامت آزمونها
حجتالاسلام سیدعلی طاهری در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا درباره معایب برگزاری آزمونها و کلاسهای آموزشی بهصورت مجازی اظهار کرد: از زمان شیوع ویروس کرونا که آموزش مجازی شد، خود این موضوع و فضای کرونایی غالب بر دانشگاهها سبب ایجاد نگرانیهایی میان دانشجویان شد، اما اینکه در برگزاری آزمون روشهای مختلف تستی، تشریحی و شفاهی مورد استفاده قرار میگیرد، نشانه این است که دانشگاهها در برگزاری آزمون به ثبات لازم نرسیدهاند.
بیشتر بخوانید:
ارزشیابی دقیق دانشجویان با برگزاری حضوری امتحانات
وی افزود: امتحانات به خودی خود استرسزا هستند و اینکه امتحانات به صورت مجازی و با اما و اگرهای فراوان برگزار میشود به این مسئله دامن زده است، نبود زیرساختهای لازم در بعضی از دانشگاههای کشور، سرعت پایین اینترنت و هزینه بالای آن برای دانشجویان و قطعشدن اینترنت، فقط بخشی از مشکلات پیش روی دانشجویان در مسیر آموزش و آزمون مجازی بوده است.
لزوم افزایش فعالیتهای تحقیقاتی و مصاحبههای شفاهی دانشجویان
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان بیان کرد: برای امتحانات مجازی باید تمهیداتی اندیشیده تا سلامت آزمونهای مجازی حفظ شود و تقلبی از سوی دانشجویان صورت نگیرد. ازجمله این تمهیدات میتوانیم افزایش درصد انجام فعالیتهای تحقیقاتی و مصاحبههای شفاهی را ذکر کنیم، با این حال طبیعی است در امتحانات مجازی بهویژه در مقطع کارشناسی با افت سلامت آزمونها مواجه شویم، از سوی دیگر در برخی مواقع سامانه طراحی شده جوابگوی حجم بالای دانشجویان برای آزمون پایان ترم نیست.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی درباره ادامه روند آموزش و آزمونهای مجازی و آسیبها و خطراتی که برای عرصه آموزش کشور بهویژه دانشگاهها و دانشجویان در پی دارد، مطرح کرد: حضور نداشتن دانشجو در فضای دانشگاه، افت یادگیری و آموزش دانشجویان و رواج تقلب در برگزاری آزمونهای مجازی ازجمله معایب آموزش و آزمون مجازی است.
گرچه در آموزش مجازی سعی شده بالاترین استاندارد آموزش دانشگاهی حفظ شود؛ اما طبیعی است که هیچوقت آموزش مجازی بهویژه در دوره کارشناسی جای آموزش حضوری و قرارگرفتن دانشجو در محیط دانشگاه را نمیگیرد.
طاهری خاطرنشان کرد: در برگزاری آزمون مجازی این احتمال وجود دارد که دانشجو کتاب را باز کرده و تقلب کند. در چنین حالتی به دانشجویانی که درس خواندهاند، ظلم میشود، به هر حال رعایت عدالت آموزشی در شرایط خاص سخت میشود، بر همین اساس هر استادی با توجه به شیوه مورد نظر خود امتحان میگیرد، بعضی از استادان امتحانات را سهل میگیرند تا دانشجو اذیت نشود؛ اما عدهای دیگر از استادان فشار زیادی به دانشجویان وارد میکنند و به دنبال برگزاری آزمون مانند دوران پیش از کرونا با همان سختگیریهای قبل هستند؛ البته دانشگاه آزاد نمرهدهی را فقط مختص به آزمون پایانی ندانسته و فعالیت دانشجو را در طول ترم محور اصلی نمره پایانی دانشجو محسوب کرده است.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا آزمونها و امتحانات در دانشگاه بهصورت حضوری لازم و ضروری به نظر میرسد؟، اظهار کرد: در آزمونهای مجازی استرس خاصی وجود دارد، مانند قطع برق، قطع اینترنت، کمبود زمان و ....؛ اما در آزمونهای حضوری این استرس کاهش مییابد، بالابودن امکان تقلب در آزمونهای مجازی و افت آموزش در این بستر، یک واقعیت است که در شرایط فعلی با آن مواجه هستیم؛ چراکه برگزاری حضوری آزمونها و کلاسهای آموزشی، ارزیابی دقیقتر و مطمئنتری از توانایی دانشجویان را ارائه میدهد.
استفاده استادان از روشهای ارزیابی متنوع در برگزاری مجازی آزمونها
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان مطرح کرد: متأسفانه از زمانی که آزمونها به صورت مجازی برگزار میشوند، برخی دانشجویان کانالهایی را برای انجام تقلب در امتحانات راهاندازی کردهاند و عدهای افراد سودجو هم به این کانالها دامن زدهاند؛ اما استادان سعی دارند با استفاده از روشهای ارزیابی متنوع در برگزاری مجازی آزمونها از صحت امتحانات مطمئن شوند تا دانشجویان از این جهت کمتر آسیب ببینند.
طاهری درباه محاسن برگزاری امتحانات و آزمونهای پایان ترم به صورت حضوری اظهار کرد: بیشترین افت در آموزش مجازی در مقطع کارشناسی اتفاق افتاده است؛ چراکه تعامل رو در روی استاد و دانشجو در این مقطع، قرارگرفتن دانشجو در محیط آموزشی و حضور در انجمنهای علمی مختلف و استفاده او از برنامههای حضوری دانشگاه و سخنرانیهای علمی، بهرهمندی از امکانات کتابخانه و کارگاه و آزمایشگاه و... جزء مواردی هستند که دانشجوی کارشناسی بهشدت به آنها نیاز دارد تا از محیط محدود دبیرستان وارد محیط باز دانشگاه شود.
بیشتر بخوانید:
اثرگذاری علمی و فرهنگی دانشگاه در آموزش مجازی از بین میرود
آزمونهای مجازی برای دانشجویان چه خطراتی دارد؟
وی بیان کرد: گرچه در آموزش مجازی سعی شده بالاترین استاندارد آموزش دانشگاهی حفظ شود؛ اما طبیعی است که هیچوقت آموزش مجازی بهویژه در دوره کارشناسی جای آموزش حضوری و قرارگرفتن دانشجو در محیط دانشگاه را نمیگیرد و درصد تأثیرگذاری آموزش حضوری بر دانشجو و جامعهپذیری و تحول شخصیتی او، بسیار بالاتر از آموزش مجازی است.
تعداد زیاد روستاها و نبود یا ضعیفبودن اینترت از مشکلات امتحانات مجازی است
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان گفت: نداشتن تلفن همراه پیشرفته در بعضی از خانوادهها بهویژه اینکه در بعضی از خانوادهها بیش از دو گوشی همراه مناسب نیاز بود که بار مالی زیادی بر دوش آنان وارد میکرد، اینها را باید از معایب بزرگ آموزش و آزمون مجازی عنوان کرد و در کنار آن باید گفت که وجود تعداد زیادی از روستا در استانها که یا اینترنت نداشتند و یا از اینترت ضعیف برخوردار بودند، جزئی از مشکلات اصلی کلاسها و امتحانات مجازی در سنوات گذشته بوده است.
انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/
انتهای پیام/