ارزشیابی دانشجو به شیوه مجازی غیرممکن است/ کاهش مقالهفروشی با افزایش اخلاق علمی دانشجویان
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، لاله قلیپور- دانشگاه آزاد اسلامی با داشتن ۴۰ درصد از سهم آموزش عالی کشور اقدامات مؤثری در حوزه علم و فناوری انجام داده و همیشه در مسیر اعتلای علم و پژوهش ایران اسلامی گام برداشته است. این دانشگاه با داشتن واحدهای دانشگاهی مسئله محور و کارآمد، به تربیت دانشجویان ایدهپرداز، کارآفرین و باانگیزه میپردازد تا با دانش خود بتوانند علم را با فنّاوری روز ارتقا دهند و در مسیر رشد پرشتاب علمی کشور مؤثر واقع شوند.
همچنین اساتید نخبه و باتجربهای در این دانشگاه وجود دارند که دارای مقالات پر استناد علمی هستند و عنوان دانشمند برتر جهان را کسب میکنند و هرکدام گنجینهای برای دانشگاه آزاد اسلامی محسوب میشوند. در سال جاری ۱۲۵ نفر از محققان دانشگاه آزاد اسلامی در فهرست دانشمندان ۲ درصد برتر جهان قرار گرفتهاند. یکی از این اساتید رضا غیاثی، عضو هیئتعلمی دانشکده علوم پایه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق و دانشمند برتر جهان در سال ۲۰۲۱ است در رابطه با شیوه مجازی امتحانات و طرح الف و ب دانشگاه آزاد اسلامی با وی به گفتوگو نشستهایم که بخش اول آن پیش از این منتشر شد و در ادامه بخش دوم آن را در ادامه از نظر میگذرانید.
آنچه در گفتوگوی ما با رضا غیاثی میخوانید:
*ضرورت پرورش اخلاق علمی در دانشجویان
*ارزشیابی دانشجویان به شیوه مجازی ممکن نیست
*۵۰۰ مقاله در پایگاهها، مجلات بینالمللی و داخلی به چاپ رساندم
*طرح «الف و ب» فاصله حقوق اساتید دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاههای دولتی را کاهش داد
ضرورت پرورش اخلاق علمی در دانشجویان
آنا : مختصات دانشگاه سازگارشونده با محیط و جامعه را به چه صورت ارزیابی میکنید؟
غیاثی: دانشجویی که از مدرسه به دانشگاه میآید باید از لحاظ اخلاقی تربیت شده باشد. دانشگاه، نهادی علمی برای انتقال اصول اولیه اخلاقی نیست برای گوشزد اینکه این کار خوب است و آن کار بد است اما عملا در دوره تحصیلی که دانشجو در دانشگاه میگذراند، اساتید علاوه بر رشته تخصصی او را تربیت میکنند در ابتدا دانشجو با چیستی تاریخ علم آشنا میشود اما از همه مهمتر باید با اخلاق علمی آشنا شود.
این کمبود را داریم و در واحدهای درسی نیز این اخلاق گنجانده نشده است. شاید اصلاً دانشجو نداند سرقت علمی چیست؟ مثلاً تصور کند، سرقت یعنی از دیوار خانه مردم بالا رفتن است. وظیفه اساتید در دانشگاه باید این باشد که دانشجو را نسبت به این مسائل نیز آگاه کنند. دانشجویی که با این مسائل آشنا است وقتی به جامعه بیاید، دیگر مسائلی نظیر مقالهفروشی و اچایندکسفروشی اتفاق نمیافتد یا خیلی خیلی کمتر میافتد.
ارزشیابی دانشجویان به شیوه مجازی ممکن نیست
آنا: آموزش مجازی مانع از تعطیلی آموزش در سالهای کرونایی شد اما قطعا تهدیدهایی را متوجه آموزش عالی کشور کرد، این تهدیدها از نظر شما چیست؟ با این شیوه تدریس تا چه میزان رشتههای آزمایشگاهی و دروس عملی متضرر شدند؟
غیاثی: ارزشیابی صحیح دانشجویان در رشتههای مختلف به شیوه مجازی ممکن نیست لذا دانشجویان نباید معترض برگزاری امتحانات به شیوه حضوری شوند. امکان برگزاری کلاس در بعضی از رشتهها به شیوه غیرحضوری وجود ندارد و بستگی به ماهیت دروس آن رشته دارد اما بهطور مشخص ارزیابی صحیح دانشجویان در رشتههای عملی به شیوه مجازی، ممکن نیست.
طرح «الف و ب» برای تفکیک قائل شدن بین هیئتعلمی کم کار و پُر کار تدوین شد
البته آموزش ترکیبی اشکالی ندارد و تداوم تدریس بعضی از دروس با شیوه فعلی ایرادی ندارد. اگر دانشجو نیز حق انتخاب برای شیوه ارائه درس داشته باشد نیز مشکلی ندارد. در رشته شیمی درس تاریخ علم را همچنان بهصورت مجازی در ترمهای بعد میتوان برگزار کرد، شاید در کیفیت ارائه آن نیز با نمایش فیلم و اسلایدها کیفیت کار بالا برود.
توقع استادی که ۱۶ جلسه در طولترم چه با پاورپوینت و بهصورت مجازی و چه در پای تخته درس میدهد یادگرفتن کامل مباحث توسط دانشجو است اما پایانترم و در ارزشیابی دانشجویان شاهد مسائلی هستیم که تداوم آن به کیفیت آموزش عالی ضربه وارد میکند. درحالیکه در همین کلاس مجازی نباید دانشجویان معترض برگزاری امتحان به شیوه حضوری شوند.
بیشتر بخوانید:
- اکثر دبیرستانیها به عشق پزشک شدن تجربی میخوانند/ سهم غیر قابل چشمپوشی دانشگاه آزاد اسلامی در تولید علم
- هرگز برای دریافت نوبل زیادهخواهی نکردم/ افتخار به عضویت در هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی
- طرح «الف و ب» در راستای ایجاد انگیزه و بهبود معیشت اساتید تدوین شد
گسترش برنامهها به شیوه مجازی شرایط و فرصت مطلوبی برای شرکت در سمینارهای متعدد با هدر رفت کم انرژی ایجاد کرد، بااینوجود تا پاسی از شب نیز میتوان با استفاده از لپتاپ و اتصال به لینکهای مختلف در سمینارهای مختلف حضور پیدا کرد.
۵۰۰ مقاله در پایگاهها و مجلات بینالمللی و داخلی به چاپ رساندم
آنا: دو سال پیاپی در فهرست دو درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفتید، با نگارش و چاپ چند مقاله به این جایگاه دست پیدا کردید؟ به دریافت نوبل شیمی فکر نکردید؟ اختراع نداشتید؟
غیاثی: چگونگی قرارگیری نام من برای دو سال پیاپی در لیست ۲ درصد دانشمندان برتر دنیا به دلیل چاپ ۱۶۰ مورد مقاله در پایگاه «اسکوپوس» (یکی از نمایههای استنادی معتبر)، ۱۵۰ مورد مقاله نیز در پایگاه اطلاعاتی «وب آو ساینس» و در نهایت با احتساب نگارش و چاپ ۲۱۳ مقاله علمیپژوهشی است.
استنادات به مقالات در پایگاه اسکوپوس و موسسه پژوهشی کلاریویت آنالیتیکس و غیره متفاوت است، استنادها مربوط به مقالههای مجموعه کاری پژوهشگران و برآیند علمی زندگی پژوهشگر است.
هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی بودن و برداشتن قدمهای کوچک برای کشور را افتخار بزرگ زندگی من است در کنار کسب هر عنوانی از سوی من برای ایران، دریافت پایه تشویقی از سوی دانشگاه و واحد شاید از لحاظ مالی خیلی به چشم نمیآید ولی اینها برای هیئتعلمی انگیزهزا و کافی است.
امکان برگزاری کلاس در بعضی از رشتهها به شیوه غیرحضوری وجود ندارد
کار من به عنوان استاد تولید علم و گشودن دریچههای جدیدی برای مطلوبتر شدن زندگی اطرافیان است و هرگز برای دریافت جایزههای جهانی مانند نوبل، زیادهخواهی نکردم.
هیچگاه به کاندید شدن یا دریافت نوبل شیمی فکر نکردهام، کار من تولید علم و گشودن دریچهها جدیدی برای مطلوبتر شدن زندگی اطرافیان است. اینکه صرفاً به دنبال اینکه در فهرست دانشمندان پراستناد دنیا نیز باشم نرفتم و اصولاً زود راضی میشوم و هرگز برای دریافت جایزههای جهانی زیادهخواهی نکردم.
طرح «الف و ب» فاصله حقوق اساتید دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاههای دولتی را کاهش داد
آنا: طرح «الف و ب» در راستای بهبود معیشت اساتید به واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ شد. آیا شامل حال دانشمندان دو درصدی برتر جهان نیز میشود؟ با ابلاغ این طرح تا چه میزان تفاوت نسبت به قبل در حقوقتان اعمال شد؟
غیاثی: طرح «الف و ب» برای تفکیک قائل شدن بین هیئتعلمی کم کار و پُر کار تدوین شد، طرح فوق در راستای ایجاد انگیزه و بهبود معیشت اساتید تدوین و ابلاغ شد.
قصد و نیت قانونگذار در ایجاد طرح «الف و ب» در دانشگاه آزاد اسلامی، تفاوت قائل شدن بین هیئتعلمی پُر کار و کم کار بوده است، این طرح در مرحله قانون گذاری بسیار خوب تدوین و ابلاغ شد و باید در مرحله اجرا و در پایین دست نیز به همان نحو مطلوب انجام شود.
عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی بودن افتخار بزرگ زندگی من است
طرح فوق در راستای ایجاد انگیزه، بهبود معیشت اساتید و به دلیل تفاوتی که بین حقوق و دریافتی در دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاههای دولتی وجود داشت و با درایت مسئولان دانشگاه، ابلاغ شد زیرا باید انگیزه در استادی که وظیفهاش هم آموزش و هم پژوهش باشد، بالا رود و البته بحث مادیاش در درجه دوم است.
تشویق معنوی بیشتر از تشویق مادی دلگرمم میکند، هیچ زمان فیش مالیام را نگاه نمیکنم که دقیقاً چقدر شد و چقدر نشد، راضی به رضای خدا هستم و البته برای دلم درس میخوانم، کار میکنم و معتقدم هر استادی با هر درجه ای از استادیاری، دانشیار تا درجه پروفسور نیز باید هر روز بر دانش خود بیفزاید.
در زمانی که سِمَت معاونت پژوهشی در واحد تهران شرق را عهدهدار بودم به هر پژوهشگری که مقاله ارائه می کرد در وهله اول لوح تقدیری اهدا میکردم تا آن شخص نسبت به ادامه کار پژوهشی دلگرم شود و این توجه و رویکرد را حتی از اهدای جوایز مادی مثمرثمر تر میدانم.
انتهای پیام/۴۱۶۷/پ
انتهای پیام/