۵ مدرسه عالی مهارت در استان گلستان فعال میشود
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ خرداد ۱۴۰۰ «آییننامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آییننامه که بهتفصیل در اختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، آموزشهای کوتاه مدت و... است.
بیشتر بخوانید:
برنامهریزی برای فعالیت ۵ مدرسه عالی مهارت در کرج
مدرسه عالی مهارت «بورس و بازار سرمایه» راهاندازی میشود
واحدهای دانشگاهی براساس بندهای آییننامه (اینجا بخوانید) و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامهریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیهای با تأمین امکانات میتوانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکدههای مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راهاندازی میشوند و آموزشکدههای فنیحرفهای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده میگیرند.
خبرنگار آنا با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغالتحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکدهها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزشهای عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفتوگو کرده است که در این شماره از پرونده «دانشجو، مهارت، اشتغال» گفتوگو با مهدی غریب معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی گلستان را میخوانیم.
آنا: ایده بازنگری در ساختارهای قبلی نظام مهارتآموزی دانشگاه آزاد اسلامی (ادغام آموزشکدههای فنی و حرفهای) و تولد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی را چگونه ارزیابی میکنید؟
غریب: موضوع ادغام آموزشکدههای فنی و حرفهای سما در واقعیت موضوع ارتقا بوده است، در واقع باید گفت آن بحثی که دانشگاه جامع فنی و حرفهای مطرح کرد، دانشگاه آزاد اسلامی مصوبه مجلس شورای اسلامی را در اقدامی کاملاً دقیق و بهموقع اجرایی کرد که میتواند در روند آینده کشور بسیار مثمر باشد.
بههرحال گرایش به رشتههای فنی و حرفهای و پذیرش وزارت آموزشوپرورش در رابطه با افزایش گرایش دانشآموزان به رشتههای فنی و حرفهای موجب شد که دانشگاه آزاد اسلامی در این مسیر قرار بگیرد و این تغییر نگاه بهموقع اقدام بسیار هوشمندانهای بوده که به مرور زمان این مسئله بهتر جا میافتد، بسته به نوع اجرای آن از سوی واحدهای دانشگاهی و اینکه بتوانند کاملاً براساس سرفصلهای فنی و حرفهای و مهارتی فعالیت کنند؛ چراکه دانشکدههای مهارت میتوانند در راستای اشتغال طیف عظیمی از جامعه کوشا باشند.
آنا: آیا در استان گلستان و واحد گرگان پروژه ادغام صورت گرفته و دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر ۱۴۰۰ دانشجو جذب کرده و اینکه اکنون چه تعداد دانشجو در آموزشکدههای سما مشغول به تحصیل هستند؟
غریب: بله، در دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان موضوع ادغام صورت گرفته است و دانشکدههای مهارت و کارآفرینی با ۱۶ رشته جدید فعالیتشان را آغاز کردهاند؛ البته با رشتههایی که از قبل بوده و کل کاردانیهایی که به دانشکدههای مهارت واگذار شد در رشتههای جدید و قدیم کاردانیهای دانشگاه، حدود ۴ هزار دانشجو در رشتههای مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان تحصیل میکنند که این جمعیت حدود ۳ هزار و ۸۹۰ دانشجویی، تعداد ۲ هزار و ۲۹۰ دانشجو در گرگان، هزار و ۲۰۰ دانشجو در آزادشهر و تقریباً ۴۰۰ دانشجو در علیآباد کتول هستند که شامل همه رشتههای کاردانی و رشتههای مهارتی جدید میشود.سمای استان گلستان دارای ۲۱ مدرسه است و در این مدارس ۲ هزار ۷۴۰ دانشآموز تحصیل میکنند و تقریباً ۳ هزار و ۸۰۰ دانشجو در دانشکدههای مهارت و کارآفرینی مشغول به تحصیل و مدارس، بسیار باکیفیت و از امکانات خوبی برخوردار هستند.
۱۶ رشته جدید نیمسال مهر ۱۴۰۰ به دفترچه رشتههای استان گلستان اضافه که رشتههایی بسیار کاربردی است و کاملاً با اصناف هماهنگ و روی آنها کار شده است، این رشتهها بر اساس تلفیقی از رشتههای مهارتی و آکادمیک مانند رشته مشاورین املاک، رشته طلا و جواهر، مهمانداری، تعمیر و نگهداری هواپیما، شیرینیپزی و رشتههایی مشابه آن ایجاد شده است و دانشجویان علاقهمند در این رشتهها در دانشکدههای مهارت و کارآفرینی مشغول تحصیل میکنند.
یکسری واحدها نیروهای مازاد دارند و یکسری کمبود نیرو دارند
آنا: طرح ادغام چه چالشهایی را برای واحدهای دانشگاهی خواهد داشت؟ چه ملاحظاتی باید در اجرای طرح لحاظ کرد تا موفق شود؟
غریب: البته طرح ادغام چالشهایی برای واحدهای دانشگاهی ایجاد میکند، نخستین و مهمترین چالشی که وجود دارد، چالش نیروهاست. بسیاری از واحدها دچار مازاد نیرو و برخی از واحدها دچار کسری نیرو هستند. واحدهای دانشگاهی ممکن است با فعالیتهای حوزه مهارت و کارآفرینی آشنا نباشند و عمق کارها را ندانند. بهتازگی در سند تحول دانشگاه آزاد اسلامی در معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی، فعالیتهای بسیار متنوعی برای دانشکدههای مهارت و کارآفرینی دیدهشده است.
ممکن است واحدهای دانشگاهی با توجه به جدیدبودن و نوبودن فعالیتهای مهارتی آشنایی لازم را نداشته باشند. این موضوع خود چالش است و برای برآورده شدن سند تحول دانشگاه آزاد اسلامی قطعاً باید یکسری اقدامات اصولی و مهم و مبتنی بر تعقل و تفکر وجود داشته باشد. چارتی که پیرامون نظامنامه از سوی رئیس دانشگاه آزاد ابلاغشده چارت بسیار معقولانه و متناسب با خواستههای سند تحول بوده و هدفی که دانشگاه آزاد اسلامی در این سالها به دنبال آن بوده در معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی و سند تحول دیده شده؛ بنابراین این چارت بهطور قوی باید این کار را بر عهده گیرد؛ اما اینکه خود واحدهای دانشگاهی و بدنه آنها هم با این مسئله بتوانند کنار بیایند، بسیار حائز اهمیت بوده و اینکه بتوانند این موضوع را درک کنند که برای انجام و عملی شدن فعالیتها به نیرو نیاز است؛ البته چالشها با کمی مدیریت صحیح کاملاً قابل حل است.
از مزیتهای ادغام آموزشکدههای فنی و ایجاد دانشکده مهارت اینکه دو واحد دانشگاهی که همسو هستند، کار موازی انجام نمیدهند و هرکدام دقیقاً به مسئولیت خودشان میپردازند، نیروی حسابداری در حوزه حسابداری و رشتهها و موارد دیگر در حوزههای مختلفی بهکار گرفته میشوند. معاونتهای مختلف دانشگاه با تعامل و با دانستن راهکارها و مشکلاتی که هرکدام از سیستمها دارند و با علم به اینکه از دانشکدههای مهارتی چه چیزی خواستهشده و چه چیزی باید ارائه شود، میتوانند کاملاً با وفاق، همدلی و هماهنگی، چارتی را اشکیل دهند که وظایف و مسئولیتها انجام شود.
آنا: اکنون از چه تعداد دانشآموز و دانشجو در سما برخوردارید و در مورد ظرفیتها و امکانات دانشکده مهارت و کارآفرینی و دیگر بخشهای سمای متبوعتان توضیح دهید.
غریب: سمای استان گلستان دارای ۲۱ مدرسه است و در این مدارس ۲ هزار ۷۴۰ دانشآموز تحصیل میکنند و تقریباً ۳ هزار و ۸۰۰ دانشجو در دانشکدههای مهارت و کارآفرینی مشغول به تحصیل و مدارس استان، بسیار باکیفیت و از امکانات خوبی برخوردار هستند.
سال گذشته مدارس استان گلستان از زیاندهی بیرون آمدند و سال ۱۴۰۰ هیچ مدرسه زیاندهی نداشتیم و این موضوع اقدام بسیار خوبی است و بنا را بر این گذاشتیم که کیفیت را بسیار افزایش دهیم و روی این موضوع قطعاً تمام تلاش خود را میکنیم.
با توجه به ظرفیتهایی که دانشکده مهارت و کارآفرینی دارد، از زمان ابلاغ طرح ادغام، دانشکدههای مهارت و کارآفرینی به سمت فعالیتهای کاربنیان و مهارتی هدایت شدهاند و مطمئناً دانشکدهها میتوانند بسیار مؤثر باشند.
بیشتر بخوانید:
مدرسه عالی مهارت «بافندگی» در آستانه اخذ مجوز
افزایش توان عملی دانشآموزان با بازنگری در منابع درسی
تربیت ۵۵۰ دانشجوی ماهر در دانشکده مهارت دانشگاه آزاد ماهشهر
در رابطه با ظرفیتهای دانشکدههای مهارت و مدارس سما، میتوان زنجیرهای مهارتی به وجود آورد، یعنی دانشآموز مدرسه سما که در اختیار معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی است، میتوانیم با مهارتآموزی، این زنجیره را انتقال دهیم. بهتازگی بخشنامهای مبنی بر تأسیس هنرستانها ابلاغ شده است که میتواند بسیار نقش مؤثری داشته باشد، این هنرستانهای همجوار دانشگاه میتوانند پل ارتباطی میان مدارس و دانشگاه باشند تا از ظرفیتهای دانشکده استفاده کنند؛ دانشکدههای مهارت چابک هستند و بههرحال چابک بودن این دانشکدهها میتواند در سرعت کار خیلی تأثیرگذار باشد.
سالهای آینده درآمد غیرشهریهای که از دانشکدههای مهارت و کارآفرینی کسب میشود، چندین میلیارد ریال است و با ساختار و طرحهایی که در آنها وجود دارد، دانشکدهها میتوانند بسیار مؤثر و مثمر واقع شوند.
آنا: اهداف نظامنامه نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟
غریب: یکی از مهمترین اهداف نظامنامه آموزشهای فنی و حرفهای، کمک به اشتغال است. در بسیاری از رشتههای تحصیلی که در کشور وجود دارد دانشجو بعد از فراغت از تحصیل، پیگیر و جویای کار است، نکته جالبی که در برگزاری جلسات متعدد با کارخانههای مختلف مشاهده شد، این است که کارفرمایان طالب نیروی کاری متخصص و ماهری هستند که آموزشدیده باشد و خلأ نیروی کار را پر کند. اکنون خلأ نیروی ماهر در کشور وجود دارد و ما کارخانههای بسیاری را میبینیم که نیروهای جوشکار، نیروهای خیلی خاص برقکار، برق صنعتی و یا مواردی که به مهارت ربط دارد، ندارند.
کارگاههای دوخت با حقوقهای بسیار خوبی وجود دارد؛ اما نیروی ماهر کم است، کمبود نیروی ماهر نهتنها در کشور بلکه در جهان نیز یکی از معضلات است، اگر دانشکدههای مهارت و کارآفرینی با قدرت به جلو پیش بروند، نظامنامه آموزشهای فنی و حرفهای دانشگاه آزاد اسلامی میتواند تا سالهای آینده تحول بسیار عظیمی را در دانشگاه آزاد اسلامی شکل دهد و در اشتغال کشور نیز بسیار سهیم است، میتوان به جرئت گفت این نظامنامه برکات بسیار زیادی را برای دانشگاه آزاد اسلامی و اشتغال کشور به دنبال دارد.
آنا: آیا تفاهمنامهای در حوزه مهارت و کارآفرینی با دیگر ادارات منعقدشده است، این تفاهمنامهها در چه راستایی است؟
غریب: بله، در راستای تفاهمنامهای که رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با ستاد کل نیروهای مسلح داشت، موضوع سرباز مهارت یا همان سرباز ماهر در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران(ناجا) استان گلستان مطرح شد.
در تفاهمنامهای که دکتر طهرانچی با شورای عالی استانها داشت، طبق تفاهمنامه دورههای پودمانی شهرداری را آغاز کردیم. تفاهمنامههایی هم با اداره کل زندانها برای آموزش نیروها، بنیاد مستضعفان برای برگزاری دورههای آموزشی و سازمان مدیریت برای دورههای اجرایی که در حال برگزاری است، منعقد شد، برخی از تفاهمنامهها در حال اجرا و برخی از آنها به پایان رسیده و رضایت عملکرد مطلوبی با این ادارات وجود داشته است.
کسب درآمدهای غیرشهریهای از طریق دورههای کوتاه مدت
آنا: در محورهای فعالیت دانشکده مهارت و کارآفرینی دورههای کوتاهمدت نیز دیدهشده است، منظور از این دورهها چیست و آیا اقدامی کردهاید؟
غریب: بله، دو نوع دورههای کوتاهمدت داریم. یکی برای سازمانهای بیرون از دانشگاه است و دیگری دورههای کوتاهمدت برای نیروهای دانشگاه است. برای دورههای کوتاهمدت بیرون از دانشگاه تفاهمنامه و دورههای مختلفی را برگزار کردیم، مانند سازمان نظاممهندسی ساختمان استان گلستان که تقریباً یک سال و نیم است که برگزارکننده دورههای کوتاهمدت ارتقای پایه آنان هستیم.
بنا داریم مهارتآموزی را در مدارس عالی مهارت بهصورت دقیق و مستمر و با کیفیت بالا ارائه دهیم. قطعاً مهارتآموز برای اینکه کمکم به کار خود توسعه دهد، تمایل پیدا میکند در دانشکدههای مهارت مشغول کسب علم شود.دومین اقدام در زمینهٔ آموزشهای کوتاهمدت، دورههای برونسپاری هنرستانهای آموزشوپرورش استان گلستان است. سال گذشته هزار و ۱۱۰ نفر بر ساعت در استان گلستان در شهرهای مینودشت، آزادشهر، گنبد، علیآباد کتول، گرگان و بندرگز و سال ۱۴۰۰ هم حدود ۴ هزار نفر ساعت قرارداد برگزاری دورههای برونسپاری را داشتیم، طبق تفاهمنامه منعقدشده با آموزشوپرورش استان، قراردادی با مبلغ بسیار بالا در رابطه با درآمدهای غیرشهریهای از این محل کسب میشود.
آنا: فعالیت مدارس سما در زمینهٔ مهارت و کارآفرینی به چه شکلی است و آن را چگونه ارزیابی میکنید.؟
غریب: مدارس سما در این مباحث پیشگام هستند. طرح ایرانمهارت که جزء سند تحول دانشگاه آزاد اسلامی بوده در استان گلستان در مدارس سما و مدارس دیگر آغاز شده است، با توجه به اینکه مدارس سما باید در زمینههای مختلف ازجمله مهارت زندگی، مهارت خانواده و دانشآموزی و یا مهارتهای عملی و کارگاهی به شکل مدارس مهارتمحور باشند در استان گلستان سال گذشته این کار آغاز شده و بنا داریم بهطور جدی این موضوع را در سال ۱۴۰۰ دنبال کنیم، رتبههای بسیار خوبی هم در جشنوارههای مهارتی کسبشده است.
در بخشهای پژوهشی با بخشنامههایی که دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی صادر کرده است با نظارت «دکتر بطحایی» معاون آموزشهای عمومی و مهارتی قطعاً شاهد تحولات چشمگیری در این زمینه در سالهای آینده در سمای کشور هستیم.
باید سیستم مالی دانشگاه را چابکسازی کنیم
آنا: بایدها و نبایدهای حوزه مهارت، کارآفرینی و اشتغال سما را چه چیزهایی میدانید؟
غریب: در مورد بایدها و نبایدهای حوزه مهارت و کارآفرینی و اشتغال سما، باید سند تحول پنجساله دانشگاه آزاد اسلامی را طبق مقاصد تعیینشده پیش ببریم و مطابق آن اگر در واقعیت بخواهیم به نتیجه برسیم، خیلی از درآمدهای غیرشهریهای دانشگاه آزاد اسلامی بر عهده این حوزه است و اینکه اگر بخواهیم سیستممان را به درآمدهای غیرشهریهای مجهز کنیم باید سیستم مالی دانشگاه را چابکسازی کنیم.
دانشگاه در دورههای مهارتی دچار پوستاندازی میشود و باید سختیهای آن را به جان بخریم؛ چراکه کار سختی است؛ اما اگر پایهگذاری و پیریزی قوی برای این موضوع داشته و چابکسازی مالی و همکاری حوزههای مختلف ازجمله پژوهش را در کنار خود داشته باشیم، میتوانیم کارآفرینی و اشتغال مناسبی ایجاد کنیم و درآمدزایی خوبی هم برای دانشگاه داشته باشیم.
موضوع مهارتآموزی را جدی بگیریم، نباید فقط به فکر جذب و فارغالتحصیلی دانشجو در رشته کاردانی باشیم، باید در رابطه با آموزش نیروی ماهر، سختگیری زیادی داشته باشیم، یعنی یک دانشجو در رشته مهارتی باید مهارت داشته و آچار به دست باشد، نیرویی که از پس کار بربیاید. باید در این زمینه بسیار سختگیری کنیم و فارغالتحصیل خروجی از دانشکده مهارت، نیرویی کاملاً کارگاهی و آشنا به کار و مهارت و در اشتغال هم بسیار مؤثر باشد؛ زیرا نیروی ماهر اگر مهارت کافی داشته باشد در محیط بیرون در زمینهٔ اشتغال خیال راحتی دارد، میتواند هم برای خودش اشتغال ایجاد کند هم در کارخانجات مشغول به کار شود.
فعالیت دانشکدههای مهارت و کارآفرینی با مدارس عالی مهارت هیچ تداخلی ندارد
آنا: دانشگاه مدتی است به راهاندازی مدارس عالی مهارت هم اقدام کرده است. مأموریت این مدارس با مأموریت دانشکدههای مهارت و کارآفرینی تداخلی ندارد؟ و آیا واحد متبوع شما مدرسه عالی مهارتی راهاندازی کرده است؟
غریب: فعالیت دانشکدههای مهارت و کارآفرینی با مدارس عالی مهارت هیچ تداخلی ندارد. یکسری از افراد دنبال اشتغال زودهنگام هستند یعنی زودتر میخواهند به دنیای کار وارد شوند. به همین دلیل دورههایی را در مدارس عالی مهارت طی میکنند و مهارتهای لازم را آموزش میبینند.
مأموریت مدارس نهتنها تداخلی با دانشکدهها ندارد، بلکه مکمل هم هستند. یک مهارتآموز در مدرسه عالی مهارتی، آموزش مهارتی میبیند و پس از آن به سمت اشتغال خود میرود و میخواهد در آینده وارد دانشکده مهارت و کارآفرینی شده و کاردانی آن رشته را بگیرد، در این صورت دروس گذرانده شده در مدارس عالی مهارت معادلسازی میشود و عملاً مهارتآموزی خود را کامل میکند.
بنا داریم مهارتآموزی را در مدارس عالی مهارت بهصورت دقیق و مستمر و با کیفیت بالا ارائه دهیم. قطعاً مهارتآموز برای اینکه کمکم به کار خود توسعه دهد، تمایل پیدا میکند در دانشکدههای مهارت مشغول کسب علم شود و مدرک تحصیلیاش را در آن زمینه بالا ببرد.
در استان گلستان پنج مدرسه عالی مهارت داریم، مدرسه عالی سلامت، مدرسه عالی قراردادهای حقوقی و مالی اصناف و مدرسه عالی کشاورزی در گرگان، مدرسه عالی طلا و جواهر در علیآباد کتول و مدرسه عالی صنایع چوب و چرم در آزادشهر است که مجوز آن در حال انجام است و تا چند روز آینده مشغول به کار میشویم بهویژه در زمینهٔهای سلامت موفق به اخذ مجوز از دانشگاه علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای مهارتآموزی علوم پزشکی در استان گلستان و واحد گرگان شدهایم و میتوانیم آموزشهای مدارس عالی سلامت را در رشتههایی که مدنظر علوم پزشکی است، آغاز کنیم.
آنا: . کلام آخر...
غریب: در دانشکدههای مهارت و کارآفرینی استان گلستان اقدامات بسیار خوبی آغاز و سال ۱۳۹۹ که به راهاندازی دانشکدهها اقدام کردهایم، فعالیتهای بسیار خوبی انجام شد، درآمد ۲ و نیم میلیارد تومانی در سال ۱۳۹۹ داشتیم. سال ۱۴۰۰ تا امروز رقمی بالغبر ۴ و نیم میلیارد تومان درآمد غیرشهریهای پیشبینی و کسب شده است.
بیشتر بخوانید:
لزوم نگاه بنیادی و توجه به ارکان حوزه مهارتآموزی
دانشکدههای مهارت نیازمند تدوین آییننامه و نیروی انسانی مناسب
قراردادی در سال گذشته با آموزشوپرورش درباره دورههای برونسپاری هنرستانها به مبلغ یک میلیارد و ۳۹ میلیون تومان منعقد شد که این قرارداد به ۲ میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان رسیده است؛ بابت برگزاری دورههای سازمان نظاممهندسی ساختمان استان و شهرداری در دو سال (از سال ۱۳۹۹ تا مهر ۱۴۰۰)، درآمدی در حدود ۷ میلیارد تومان خواهیم رسید که رقم بسیار خوبی است و گسترش هم خواهیم داد.
دورههای علوم پزشکی را با راهاندازی مدرسه عالی مهارت سلامت گرگان بهزودی آغاز میکنیم، برای اخذ مجوز اداره کل استاندارد بهمنظور برگزاری دورههای آموزش کل استاندارد اقدام کردهایم؛ چراکه یکی از مهمترین ضروریات برای ورود به کارخانجات، اجازه اداره کل استاندارد برای صدور مدرک است.
کارخانجات نیز برای تمدید پروانه فعالیتشان نیاز به اجازه اداره کل استاندارد دارند با اقداماتی که در دانشکده مهارت و کارآفرینی استان گلستان انجامشده و با اجرای طرح پویش میتوانیم ۱۰۷ فرصت شغلی را برای دانشجویان ایجاد کنیم. دانشجویان در طرح پویش، اشتغال همزمان با تحصیل را در دانشکدههای مهارت و کارآفرینی تجربه میکنند.
به گزارش آنا، دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامهای، نظامنامه «نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود، ابلاغ شد و بر اساس آن، آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگیهای حرفهای»، «برنامهریزی گسترش انواع آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشتهها در قالب خوشههای حرفهای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامههای آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامهریزی و اجرا میشود.
معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرده است که برای اجراییکردن مصوبه شورای دانشگاه(نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی) علاوه بر ظرفیتهای سایر بخشهای دانشگاه، آموزشکدههای سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی تبدیل میشوند و متولی اصلی اجرای آموزشهای فنیوحرفهای و مهارتی در واحدهای دانشگاهی خواهند بود و مدارس عالی مهارت هم به زیرمجموعه دانشکدههای مهارت و کارآفرینی منتقل میشوند.
به گفته سیدمحمد بطحایی معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ۱۱۶ دانشکده مهارت و کارآفرینی در سال تحصیلی جدید فعال و آموزشهای مهارتی جایگزین آموزش فنی و حرفهای کلاسیک شدهاند و پیشبینی میشود که ۱۲۰ هزار دانشجو در این دانشکدهها حضور یابند. مدارس عالی مهارتی هم که از دل دانشکدههای مهارت و کارآفرینی شکل میگیرد، تاکنون ۱۰۳ مدرسه پیشنهاد شده است و ۷۰ مدرسه مجوز راهاندازی دریافت کردهاند. (بیشتر بخوانید)
انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/
انتهای پیام/