دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا بررسی می‌کند؛

تسهیلات راهگشای جهش تولید ملی مسکن

در حالی که ساخته سالانه یک میلیون واحد مسکن در دستور کار قرار گرفته است که برای تامین بخشی از منابع آن می‌توان از تسهیلات بانکی استفاده کرد.
کد خبر : 633287
مسکن



به گزارش خبرنگار مسکن و شهرسازی گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، بر اساس آخرین آمار در بخش مسکن، کشور با کمبود حدود ۶ میلیون مسکن مواجه است،از این جهت، نیاز به ساخت و عرضه واحدهای مسکونی از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۵مجموعا ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد ذکر شده که ناشی از تقاضای انباشت مسکن، تقاضای جدید از محل ازدواج، نوسازی و بهسازی بافت فرسوده و ذخیره طبیعی بازار مسکن محاسبه می‌شود. بنابراین ساخت سالانه حداقل ۵.۱ میلیون مسکن در ۴ سال آینده امری ضروری محسوب می‌شود. از طرفی افزایش تقاضای سالانه مسکن به سبب رسیدن تجمع جمعیتی کشور به سنین جوانی و ازدواج، شیب بیشتری یافت و موجب افزایش قیمت بی‌سابقه مسکن در کشور شد. در حال حاضر حدود ۴۵ تا ۵۰ درصد سبد هزینه خانوار مربوط به مسکن می‌شود که این رقم برای اقشار ضعیف جامعه تا ۷۰ درصد نیز می‌رسد.


این کمبود، موجب افزایش بی‌سابقه قیمت مسکن در سال‌های اخیر شده است به گونه‌ای که از اوایل دهه ۹۰ تاکنون رشد حدود ۱۲۰۰ درصدی قیمت مسکن را شاهد بوده‌ایم. در اردیبهشت ۱۴۰۰ متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع مسکن در شهر تهران ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۸.۱ درصد کاهش و ۷.۶۹ درصد افزایش دارد این در حالی است که متوسط قیمت مسکن در سال ۹۰ زیر ۲ میلیون تومان بوده است. بازار اجاره نیز تحت تأثیر بازار خرید و فروش، افزایش قیمت بی‌سابقه ای را تجربه کرده است، به گونه‌ای که هزینه اجاره مسکن در شهر تهران در سه سال گذشته بیش از دو برابر بوده است.




بیشتر بخوانید:


الزام بانک‌ها به ارائه تسهیلات در طرح نهضت ملی مسکن/ضرورت ورود شرکت‌های خارجی به ساخت‌وساز مسکن




در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، بخش مسکن با بی مهری عجیبی روبه رو شد و از این جهت بسیاری از مشاغل در نتیجه این تصمیم از رونق افتاد. به گفته کارشناسان ساخت مسکن می‌تواند تا ۱۲۰۰ شغل را رونق دهد که تولید بومی نیز با تولید مصالح ساختمانی مورد نیاز نیز ورنق می گیرد.


دولت سیزدهم با وقوف به این طرح ساخت یک میلیون مسکن در سال را برنامه ریزی کرد که طی سال تا انتهای دوره سیزدهم در صورت اجرا ۴ میلیون مسکن وارد چرخه تولید در این بخش می‌شود و در عین حال بخش‌های دیگر اقتصادی نیز شاهد رونق خواهد شد.


اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با آنا اظهار می‌کند« برای رونق تولید در بخش مسکن، مجلس با توجه به اینکه طی هشت سال گذشته بخش مسکن به حال خود رها شد و عرضه کاهش و قیمت‌ها به طرز غیر منتظره ای نیز افزایش یافت و متعاقب آن افزایش قیمت اجاره بها نیز به شدت با جهش همراه شد تصمیم به ورود گرفت و طرحی را برای رونق ساخت مسکن تصویب کرد».


وی بیان می‌کند« مجلس شورای اسلامی در راستای جهش تولید مسکن طرحی را تصویب کرد تا دولت بتواند هر ساله یک میلیون مسکن ساخته و به مردم ارائه دهد یعنی طی ۴ سال بتواند ۴ میلیون نفر را صاحب خانه کند. بر اساس این مصوبه باید هر سال ۲۰درصد از تسهیلات بانکی در اختیار این بخش برای تولید مسکن قرار بگیرد».


نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین در توضیح این مصوبه می‌گوید« بر اساس این مصوبه باید در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۶۳۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای ساخت مسکن در نظر گرفته شود که این میزان هر ساله بر اساس نرخ تورم افزایش می یابد».


وی در ادامه تاکید می‌کند« این تسهیلات بانکی با نرخ سود ۱۲ تا ۱۴ درصد قرار است پرداخت شود.یعنی بر اساس این میزان نرخ سود بانکی مردم بتوانند در بلند مدت با نرخ سود کم به راحتی اقساط خود را پرداخت کنند».


شاکری اضافه می‌کند« تا این لحظه که من مطلع هستم وزارت مسکن و شهرسازی برای شروع کار و ساخت این میزان مسکن با سازندگان قرارداهایی را امضا کرده که این تسهیلات در اختیار آنها برای ساخت و ساز قرار بگیرد. باید بر این نکته نیز تاکید کنم که این تسهیلات در اختیار سازندگان قرار می گیرد و مردم بعد از تحویل خانه فقط اقساط خود را پرداخت می‌کنند».


وی تاکید می‌کند« وزارت مسکن و شهرسازی برای رونق بازار مسکن با برخی از سازندگان و موسسات معتبر قراردادهای خود را امضا کرده و این شروع می‌تواند جهش قابل توجهی در رونق اشتغال و تولید ملی باشد. چرا که تولید مسکن نیازمند نیروی متخصص در زمینه های مختلف و در بخش مصالح است که در هر دو بخش می‌توانیم شاهد یک رونق عظیم باشیم . البته وزارت راه و دولت باید با یک پشتوانه قوی حقوقی این قراردادها را امضا کند تا مردم و کشور در نتیجه دیرکرد و افزایش هزینه‌ها متضرر نشوند».


انتهای پیام



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته