ساخت بعضی از برنامهها برای پولشویی است!/ برنامههای بیچفتوبست روی کاکل اسپانسرها!
به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری آنا دو کارشناس رسانه با حضور در برنامه «بیچارچوب» از اهمیت برنامهسازی و نقش اسپانسرها در تولید پروژههای بزرگ تلویزیونی گفتند. مسعود مرعشی و حمید اسکندری از برنامهسازان و نویسندگان مطبوعات و تلویزیون با حضور در برنامه «بیچارچوب» شبکه چهار درباره آسیبشناسی پروژههای بزرگ تلویزیونی با جواد مولانیا مجری این برنامه به گفتوگو نشستند.
در ابتدا مسعود مرعشی در پاسخ به این پرسش که آیا الزاما برنامهای که با هزینه زیاد ساخته شود «بیگ پروداکشن» محسوب میشود یا خیر؟ گفت: هزینه زیاد و اینکه یک تیم تولید بزرگ داشته باشیم به نظرم میتواند باعث تولید پروژه بیگ پروداگشن شود، اما ماجرا این است که آیا اثر موفق است یا خیر. میزان مخاطب یک برنامه بستگی به هدفگذاری آن برنامه دارد. زمانی شما هدفتان از یک برنامه سرگرمی است و برنامهساز میخواهد مخاطب را سرگرم کند و یا ممکن است آموزش و فرهنگسازی هم در پشت این موضوع وجود داشته باشد. اگر بخش دوم باشد که فقط بیننده ملاک نیست و اینکه ما به چه قیمتی مخاطب را جذب کردیم هم مهم است و بستگی به سیاستگذاری رسانه هم دارد.
اسکندری نیز در پاسخ به این پرسش که ساخت پروژههای عظیم به معنای هزینه زیاد، با بازگشت مالی بزرگ همراه است یا خیر؟ بیان کرد: تقریبا در تلویزیون هر برنامهای که مخاطب زیادی دارد، برنامهای موفق است. بحثی که وجود دارد این است که رسانه چه نوع بنگاهی است، چه چیزی میخرد و چه چیزی میفروشد. رسانه جایی است که نگاه و توجه را به خود جلب میکند و این نگاهها را به صاحب کالا یا صاحب قدرت میفروشد. ما در این قسمت دچار اتفاقات عجیب و غریب میشویم. اینکه نمیتوانیم نگاهها را بخریم و درست بفروشیم، باعث میشود که این چرخه دچار اختلال شود.
وی افزود: زمانی که اسپانسر حضور پیدا میکند، نگاهها خریداری میشود و بعد از این مرحله است که باید دید اسپانسر کالا را به خوبی معرفی میکند یا نه و آنجاست که میبینیم باز هم به هدف خودش نرسیده است.
مرعشی با اشاره به میزان نظردهی اسپانسر بر محتوای برنامههای تلویزیونی، اظهار کرد: ما در پروژهها حضور اسپانسرها را داریم و حتی پروژههایی داریم که در آن ها پولشویی اتفاق میافتد و بدون نظارت هزینههای گزافی میشود که زحمتی برای آن کشیده نشده است و میتوان پولشویی را در این پروژهها حس کرد.
اسکندری نیز با اعلام این مسئله که اگر برنامه چفت و بست نداشته باشد اسپانسر میتواند در هر بخش آن ورود کند، توضیح داد: وقتی برنامهساز باشید اسپانسر نمیتواند در جایی از برنامه دخالت کند، چون زمانی که چیزی در برنامه را تغییر دهد، تمام آن تغییر میکند، ولی اگر برنامهسازی بلد نباشید، پول بزرگ هزینه میشود و خروجی خوبی هم نخواهد داشت.
در ادامه این بخش از برنامه «بیچارچوب» مرعشی در پاسخ به این پرسش که حضور سلبریتیها در یک برنامه چه میزان میتواند تاثیرگذار و نجات دهنده باشد؟ گفت: استفاده از سلبریتیها یک ویژگی دارد که باعث میشود در بعضی از موارد جلوتر باشید. یعنی شخصی را وارد پروژه میکنید که محبوب و شناخته شده است و از این امکان استفاده میکنید که برنامه را جذابتر کنید، اما در بسیاری از پروژههایی که در داخل کشور داریم بدون فکر از این افراد استفاده میشود.
وی افزود: به طور مثال بسیاری از سلبریتیها را به عنوان مجری در برنامهای قرار میدهیم که بدون هیچ استعدادیابی در حوزه اجرا در این برنامهها حاضر شدهاند و هیچ آوردهای جز حضور یک چهره شاخص ندارند. به طور مثال برنامههایی داریم که زور سلبریتی به ایدهپردازان و طراحان آن چربیده و متأسفانه به دلیل کم دانشی و خودخواهی آن سلبریتی برنامه با شکست مواجه شده است.
اسکندری در ادامه این بحث افزود: اگر بخواهیم به استفاده موافق از سلبریتیها هم اشاره کنیم، میتوانیم به برنامه «کتابباز» اشاره کنیم که با توجه به موضوع برنامه که جذب مخاطب برای آن سخت است، با استفاده از سلبریتیها توانسته موفق عمل کند.
وی با اشاره به اینکه دستمزد نویسنده یک برنامه که مهمترین رکن آن است از همه کمتر است، بیان کرد: متاسفانه دستمزد نویسنده در ایران اصلا مبحث مهمی نیست تا جایی که نویسنده مجبور میشود برای امرار معاش همزمان چند پروژه داشته باشد که این به برنامه لطمه وارد میکند. ما چون نمیخواهیم به روایت بپردازیم به ظواهر دقت میکنیم و در نهایت به ساخت پروژههای بزرگ و استفاده از سلبریتیها روی میآوریم.
مرعشی در پایان صحبتهایش پیشنهادی هم برای مسئولان برنامههای تلویزیونی داشت و گفت: پیشنهاد من این است که مدیران این نگاه را داشته باشند که بخشی از هزینه پروژه را برای تیم تولید، نویسندگان و تحقیق استفاده کنند و فکر نکنند نویسنده نقشی مهمی ندارد. علاوه بر آن، برای این افراد هویت قائل شویم و به آنها نیز اهمیت دهیم تا بتوانیم پروژهای درخور، تولید کنیم.
برنامه تلویزیونی «بیچارچوب» با تهیهکنندگی و کارگردانی مشترک احسان حسینی و حامد مهربانی از شبکه چهار سیما پخش میشود و اجرای آن را جواد مولانیا برعهده دارد.
انتهای پیام/۴۱۷۳/پ
انتهای پیام/