وزارت علوم در ابلاغ بازگشایی اختیاری به دانشگاهها تعجیل کرد/ نگرانی مجلس از آثار مخرب آموزش مجازی
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، از اسفند ۹۸ که بهطور رسمی همهگیری ویروس کرونا در ایران اعلام و دانشگاهها تعطیل شد، دانشجویان و عموم جامعه تصور میکردند این وضعیت تا خرداد ۹۹ تمام میشود و میتوانند فعالیتهای خود را از سر گیرند. ازاینرو تمامی خوابگاههای دانشجویی تخلیه شدند و فعالیتها به صورت مجازی ادامه پیدا کرد. حتی دسترسی به استادان نیز مدتی قطع شد و فراهم کردن شرایط برگزاری کلاسها در دانشگاهها تا اواسط اردیبهشت به طول انجامید.
در این بازه زیرساختهای لازم برای برگزاری کلاسهای مجازی ایجاد شد تا دانشجویان بیش از این از فضای آموزشی فاصله نگیرند. اما دانشگاهیان با مشکلات متعددی در سامانههای مجازی مواجه بودند، به همین منظور سعی داشتند تا با ابتکار عمل، علاوه بر استمرار فعالیتها و خدمات خود به شیوه جدید، در زمینه کنترل این بحران نیز وارد عمل شوند. کاهش میزان ابتلا به کرونا و افزایش واکسیناسیون سبب شده که بسیاری از دانشگاهها آموزش حضوری را در دستور کار خود قرار دهند.
اکنون که با تزریق واکسن و کاهش تعداد مبتلایان حضوری شدن امور در دستور کار قرار گرفته، آموزش حضوری نیز بیشتر از قبل در دانشگاهها دنبال میشود و خبرگزاری آنا با گذشت بیش از سه ماه از شروع نیمسال اول تحصیلی، سعی کرده با رصد کامل، روند بازگشایی دانشگاهها را در این مدت به جد پیگیری و در این خصوص نظر تعدادی از اساتید دانشگاههای سطح یک کشور، اعضای کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، وزیر علوم و رؤسای دانشگاهها را جویا شود.
حضور دانشجویان بر اساس اولویتبندی
به گفته محمدعلی زلفیگل، وزیر علوم، تحقیقات و نوآوری؛ نگاه و سیاست وزارت علوم در مورد بازگشایی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی این است که به مرور دانشجویان در این مراکز حضور فیزیکی داشته باشند و میگوید «در حال حاضر ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه بازگشایی دانشگاهها و آغاز آموزش حضوری دانشجویان را صادر کرده است اما همانطور که عنوان شده، دانشگاهها بر اساس شرایط و امکانات خود، حضور دانشجویان را اولویتبندی میکنند.»
ابراهیم صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفهای با اشاره به اینکه دانشگاهها تمایل به ایجاد شرایط برگزاری کلاسهای حضوری دارند، معتقد است: انرژی وجود دانشجویان در دانشگاه موتور محرکه برای فعالیتهای آموزشی و پژوهشی است. وی میگوید: دانشگاه بدون حضور دانشجو شاید رنگ آموزشی به خود نگیرد و حتی زیر سؤال باشد. اما در هر شرایطی سلامتی دانشجویان جزو اولویتهای مهم بوده و اگر روند حضوری شدن دانشگاهها به تأخیر افتاده به دلیل تابعیت وزارت علوم از تصمیمات ستاد ملی کرونا میباشد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای با اشاره به اینکه بازگشایی دانشگاهها هزینههای حاشیهای هم برای دانشگاهها خواهد داشت، میگوید: افزایش حقوق و دستمزد کادر اداری و اعضای هیئت علمی که در دانشگاهها، بر طبق قوانین صورت گرفت، در حقیقت هزینههای جدیدی را به دانشگاه تحمیل کرد و بودجه جاری دانشگاهها قادر به تحمل این هزینهها نیست. از طرف دیگر هزینههای سلفسرویس، رستوران، خوابگاه و افزایش قیمتها را هم نباید نادیده گرفت. وی در ادامه اضافه کرد: اگر بودجه حمایتی از طرف سازمان برنامه و بودجه برای بازگشایی دانشگاهها در نظر گرفته شود، دانشگاهها میتوانند انگیزه بیشتری برای بازگشایی بخش آموزشهای حضوری پیدا کنند.
در دوره دکترا و تحصیلات تکمیلی مشکل تراکم جمعیت وجود ندارد
اقبال شاکری، عضو هیئتعلمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، با اشاره به لزوم بازگشایی دانشگاهها، میگوید: در حال حاضر مشکل کمبود خوابگاه و تراکم جمعیت در کلاسهای کارشناسی، از عمده دلایل تأخیر در بازگشایی برخی دانشگاهها است. وی با اشاره به مسئله تراکم جمعیت در کلاسهای درس رشتههای کارشناسی، معتقد است «در دوره دکترا و تحصیلات تکمیلی مشکل تراکم جمعیت وجود ندارد اما این تراکم در کلاسهای کارشناسی بالا بوده و مستلزم ایجاد تدابیر و تمهیدات خاص از سوی دانشگاههای مربوطه است.» شاکری همچنین در مورد لزوم تأمین هزینه و اعتبار در راستای افزایش ظرفیت خوابگاهها از طرف دولت یادآور شد که «در این خصوص اطلاعیهای از سوی دولت دریافت نکردهایم که سازمان یا نهادی این تأمین اعتبار را به عهده بگیرد اما لازم است با برنامهریزی دقیق و مدون نسبت به بازگشایی دانشگاهها اقدامات جدی صورت پذیرد.»
بیشتر بخوانید:
زلفیگل: اساتید دانشگاه در پساکرونا برای آموزش مجازی امتیاز ویژه میگیرند
در خصوص موضوع لزوم بازگشایی دانشگاهها با مهدی اسماعیلی، عضو کمیسیون آموزش مجلس نیز به گفتوگو پرداختیم که در ادامه میآید:
مهدی اسماعیلی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم بازگشایی هر چه سریعتر دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، عنوان کرد: وزارت علوم در ابلاغ موضوع بازگشایی اختیاری به دانشگاهها تعجیل کرد و باعث ناهماهنگی در روند بازگشایی دانشگاهها بهویژه در استان تهران شد.
وی افزود: با کاهش آثار کرونا در کشور و بازگشت شرایط پایداری نسبی سلامت، انتظار میرفت دانشگاهها زودتر از مدارس بازگشایی شوند و اعضای کمیسیون آموزش مجلس به شکل جدی این موضوع را پیگیری خواهند کرد.
اسماعیلی با تأکید بر اینکه دانشگاهها همواره تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا بودهاند، عنوان کرد: تصمیمات این ستاد همواره بر اساس پایش از کل کشور انجامشده است و با توجه به آمارهای ارائهشده از کل کشور در حال حاضر شرایط کشور مساعد است و لذا موضوع بازگشایی دانشگاهها در اولویت قرار دارد.
مجلس پیگیر موضوع بازگشایی دانشگاههاست
عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مدارس کلاسها و امتحانات را بهصورت حضوری برگزار میکنند، افزود: انتظار میرود وزارت علوم و دانشگاهها هر چه سریعتر نسبت به بازگشاییها، اقدامات لازم را انجام دهند چرا که آثار مخرب آموزش مجازی و افت تحصیلی دانشجویان در دوساله اخیر نگرانکننده است.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر ادعای برخی دانشگاهها در مورد پراکندگی امتحانات ترم تحصیلی نیمسال اول و مشکلات حضور دانشجویان غیربومی برای مراجعه و شرکت در امتحانات پایان ترم، اظهار کرد: این بهانهای بیش نیست زیرا با توجه به پایداری وضعیت سلامت و تأیید ستاد ملی مقابله با کرونا، دانشجویان غیر بومی در شرایط غیر از این هم ملزم به حضور در کلاسهای درس و امتحانات بودهاند و دانشگاهها باید بیش از این به مسئله افت کیفیت تحصیلی دانشجویان اهمیت دهند.
اسماعیلی در پایان بیان کرد: مجلس به جد پیگیر موضوع بازگشایی دانشگاههاست و این موضوع را در کمیسیون آموزش مجلس مطرح و پیگیری کردیم.
انتهای پیام/۴۱۰۶/
انتهای پیام/