دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در قالب برنامه «به وقت ایران»؛

وضعیت معلمان نهضت سوادآموزی در تلویزیون بررسی شد

در برنامه «به وقت ایران»، به مشکلات نهضت سوادآموزی در کشور و افرادی که در این نهضت کار می‌کنند، پرداخته شد.
کد خبر : 631464
پوستر



به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، در تازه‌ترین برنامه «به وقت ایران»، به مشکلات نهضت سوادآموزی در کشور و افرادی که در این نهضت کار می‌کنند، پرداخته شد.


برنامه «به وقت ایران» به تهیه‌کنندگی سیداحسان میرمحمدعلی روز سه‌شنبه، هفت دی‌ماه از شبکه آموزش به‌صورت زنده روی آنتن رفت و مسئله چالش‌های نهضت سواد آموزی را مورد بحث قرار داد. مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش مجلش شورای اسلامی و شاپور محمدزاده معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی از مهمانان این قسمت از برنامه بودند.


در ابتدای برنامه، شاپور محمدزاده معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی گفت: هفتم دی‌ماه، چهل‌ودومین سالروز تاسیس نهضت سواد آموزی است. این نهضت با شعار این که تمام ایران را مدرسه کنیم، در سال ۱۳۵۸ تشکیل شد. در آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۵، شاهد هشت میلیون نفر بی‌سواد در کشور بودیم. پس از گذشت ۵ سال، تلاشمان را کردیم تا این آمار را به ۷ میلیون نفر رسانده باشیم.


محمدزاده تاکید کرد: ۵۰ درصد از فعالیت‌های ما مختص به کم سوادان است. کم سواد یعنی کسی که حداقلِ مدرک سوم دبستان را داشته باشد. درنتیجه تلاش می‌کنیم این افراد را به سمت نهضت جذب کنیم. یکی از انتظاراتی که از کمیسیون آموزش و تخقیقات داریم، این است که بودجه‌ای متناسب در اختیار ما قرار دهند. اکنون ۴۵ هزار نفر آموزش دهنده فعال در نهضت داریم‌.


مهرداد ویس کرمی، عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به‌طور طبیعی ارتباط ما با دنیا، از طریق سواد است. امروز دنیا تغییر کرده و مبادلات اطلاعات نیز مدرن شده است، در نتیجه سواد ما هم باید به روز باشد. معشیت و حقوق آموزش دهنده‌ها، بسیار مسئله مهمی است. برای مثال یک فرد با مدرک دکترا، از مدرسه غیرانتفاعی ۴۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرد. ما با اسم برنامه شرکتی و برون سپاری، افرادی را تبدیل به برده کرده‌ایم. آیا آموزش کالاست؟


عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در پایان بیان کرد: جدای از حقوق، معلم‌های نهضت سواد آموزی باید امنیت شغلی داشته باشند. یا باید معلم نهضتی دیگر استخدام نکنیم یا باید امنیت شغلی و آینده آن‌ها را تامین کنیم. این‌ها را می‌گویم که مجلس شورای اسلامی هم تکانی بخورد.


برنامه «به وقت ایران» به تهیه‌کنندگی سیداحسان میرمحمدعلی و اجرای ناصر خیرخواه روزهای یک‌شنبه و سه‌شنبه ساعت ۲۱:۴۵ روی آنتن زنده شبکه آموزش سیما می‌رود.


انتهای پیام/۱۱۰/



انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۱ نظر
مرضیه
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶
۰
با سلام بنده دکتری الهیات دارم سال 94 تا کنون آموزشیار هستم ونویسنده 5 کتاب و20 مقاله وچندین طرح درس ولی تاکنون نتونستیم جذب اموزش پرورش شوم فقط علاقه به معلمی دارم چند ساله آموزشیارم از شما تقاضا دارم دولت حامی محرومان آینده شغلی ما هم تضمین کند با سپاس
قالیشویی ادیب