دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 دی 1400 - 00:09
در گزارش آنا بخوانید؛

تکرار سناریوی روسیه و اوکراین در قبال ایران/ غرب: قبل از دفاع از مرزها با ما هماهنگ کنید!

ایرانی باشی یا روس، ونزوئلایی باشی یا کوبایی یا حتی ساکن سرزمینی در دل اروپا؛ اما اگر بخواهی مستقل و ضد استعمارگران غربی بمانی، کشورت را تهدید علیه صلح جهانی نام خواهند داد تا منافع درازمدتشان را تأمین کنند.
کد خبر : 630463
دیدار بایدن و مدیر ناتو

گروه جهان خبرگزاری آنا- محمد جعفری؛ تحلیلگران امنیتی منطقه و جهان می‌دانند که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بر اساس برنامه‌ای مدون در نقاط مختلف کشور دست به انجام رزمایش‌های زمینی، هوایی، دریایی، آفندی و پدافندی می‌زنند تا آمادگی نیروهای دفاعی و هجومی را در بهترین سطح قرار دهند، دستاوردهای نظامی را آزمایش کنند، پیام محافظت از منافع ملی و سرزمینی را به مردم خود برسانند و درنهایت به دشمنان هشدار بدهند که حتی فکر امتحان کردن شانس پیروزی در یک جنگ احتمالی علیه ایران را در سر خود نپرورانند.


این روزها در کنار موضوع رزمایش دلاورمردان سپاه، مبحث مذاکرات وین هم داغ است. روز ششم دی‌ماه نمایندگان ایران و گروه کشورهای ۱+۴ (انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) به وین باز خواهند گشت تا مذاکراتی را به نتیجه برسانند. این مذاکرات باید برای ایران امتیازات دائمی اقتصادی در بر داشته باشد و برای طرف مقابل هم ادامه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای تهران ذیل توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ موسوم به برجام را. در این میان با افزایش شانس انعقاد توافق بین ایران و گروه ۱+۴ به‌صورت مستقیم و آمریکا به‌صورت غیرمستقیم مقامات سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی نسبت به توافق با ایران هشدار می‌دهند، تهدید به انجام اقدام نظامی علیه تأسیسات حساس ایران می‌کنند و برای جنگ و خرابکاری در ایران بودجه ویژه اختصاص می‌دهند.


به‌جز چند رسانه خاص که در پوشش واقعیات بدون هراس از غول تبلیغاتی غرب مشغول به کار هستند، هیچ‌یک از رسانه‌های غربی یا غرب‌گرا از تل‌آویو به دلیل تلاش بی‌دلیل در به بحران کشیدن منطقه استراتژیک غرب آسیا انتقاد نمی‌کنند و حتی انگشت اتهام را هم به‌سوی ایران نشانه می‌روند. وقتی هم که ایران مطابق همان برنامه سالیانه دفاعی که قبلاً گفته شد، دست به رزمایش می‌زند تا تمرین دفاعی انجام دهد، همین رسانه‌های غربی به نقل‌قول‌هایی از برخی مقامات غربی در خصوص توانایی موشکی و هجومی ایران دست می‌زنند و به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد برای محدود کردن برنامه دفاعی ایران رجوع می‌کنند.


غربی‌ها درصدند منطقه غرب آسیا را به‌سوی مسابقه تسلیحاتی گسترده سوق دهند


غربی‌ها با استفاده از دستگاه تبلیغاتی خود ایران را تهدید نشان می‌دهند تا منطقه را به مسابقه تسلیحاتی سوق دهند و تسلیحات خود را به رژیم‌های غیر مردمی در منطقه صادر کنند. اقدام وزارت خارجه انگلیس در خصوص رزمایش پیامبر اعظم (ص) در جنوب کشور و استفاده از اتهامات تکراری علیه تهران دست‌مایه جنگ رسانه‌ای غرب علیه ایران شد که البته در ۴۲ سال گذشته بدون وقفه ادامه داشته است.


همان‌گونه که قبلاً هم گفته شد این راه و رسم غربی‌ها و هم‌پیمانان واشنگتن مختص ایران نیست و هرکجا که منافع غرب در خطر باشد دست به این‌گونه اقدامات می‌زند. به نظر می‌رسد بررسی اتهام تهدید جهانی یا منطقه‌ای بودن روسیه را، به‌شرط اینکه به‌خوبی توضیح داده شود، می‌توان به موضوع ایران نیز تعمیم داد و در خصوص آن شفاف‌سازی کرد تا دست‌کم مردم کشورهای منطقه به عمق توطئه غرب پی ببرند.


Russia Orders Partial Pullback From Ukraine Border Region - The New York  Times
تصویر ماهواره‌ای استقرار نیروهای دفاعی روسیه در مرز اوکراین



در همین راستا ولفگانگ افنبرگر، نویسنده و تحلیلگر سیاسی آلمانی در مصاحبه با آنا به واکاوی اتهام احتمال حمله قریب‌الوقوع ارتش روسیه به اوکراین پرداخته که بی‌شباهت به جنگ رسانه‌ای علیه ایران و تهدید نشان دادن رزمایش پدافندی نیروهای مسلح ایران نیست.



آمریکایی‌ها همچنان اصرار دارند که روسیه حتی به‌صورت پدافندی هم که شده نباید در مرز اوکراین نیرو داشته باشد؛ این درست همان نکته‌ای است که در مورد ایران هم تکرار می‌کنند



برای ولفگانگ افنبرگر توضیح داده شد که مردم منطقه غرب آسیا ازجمله ایران و همسایگانش سال‌هاست که با مشکلات اقتصادی برآمده از دخالت‌های قدرت‌های فرامنطقه‌ای غربی در رنج هستند و آن‌قدر ذهنشان درگیر تنش‌های مداوم در منطقه است که شاید یک مثال مشابه از منطقه‌ای دیگر در خصوص هجمه تبلیغاتی علیه کشورهای غیرهمسو با غرب بتواند بار دیگر جایگاه دوست و دشمن را برای آن‌ها مشخص کند. از وی خواسته شد که به‌عنوان کارشناس تحولات بین‌الملل موردی مشابه را توضیح دهید. این تحلیلگر آلمانی ترجیح داد که در خصوص تهدید جلوه دادن مسکو و اتهام آماده شدن نیروهای مسلح روسیه برای حمله به اوکراین صحبت کند.


وی ادامه داد: به‌تازگی هفته‌نامه پرمخاطب آلمانی اشپیگل با انتشار مقاله‌ای تحت عنوان "تنش با ناتو" روسیه را به فراهم کردن زمینه اشغال اوکراین متهم کرده است. البته باید گفت که مناقشه دیپلماتیک چندساله‌ای هم بین غرب و روسیه در خصوص اوکراین ادامه داشته است.


اشپیگل در مقاله خود نوشته بود: «استقرار نیروهای روسیه در نزدیکی مرز اوکراین در حال حاضر باعث نگرانی شدید کشورهای ناتو شده است. ترس از تهاجم روسیه به اوکراین بسیار زیاد است.» اشپیگل به‌عنوان مدرک، یک تصویر ماهواره‌ای هم از استقرار نیروهای نظامی روسیه در مرز اوکراین به نمایش می‌گذارد.


افنبرگر افزود که‌ یک روز بعد از انتشار مقاله «تنش با ناتو» یک مقاله دیگر تحت عنوان «تقابل با روسیه/طرح‌های ناتو برای تقویت نیروهای نظامی در جناح شرقی» منتشر می‌شود. طبق اطلاعات اشپیگل، ژنرال چهار ستاره آمریکایی «تاد والترز»، فرمانده نیروهای ایالات‌متحده آمریکا در اروپا خواستار تقویت نیروهای ناتو در مرزهای شرقی برای مقابله با آرایش نظامی روس‌ها در مرز اوکراین می‌شود تا به توان بازدارندگی اعضاء ناتو در شرق اروپا بیفزاید.




بیشتر بخوانید:


دیدار وزیر دفاع انگلیس و دبیر کل ناتو با محوریت روسیه


اوکراین: برای جلوگیری از افتتاح خط لوله نورد استریم ۲ برنامه داریم




این تحلیلگر آلمانی پرسشی را مطرح می‌کند تا بهتر بتواند به بررسی اوضاع بپردازد. انگیزه رفتار روسیه که یک ماه است توسط غرب به استقرار تهدیدآمیز برای تهاجم علیه اوکراین محکوم می‌شود، چیست؟ افنبرگر ادامه می‌دهد که تا اواسط نوامبر، سخنگویان رئیس‌جمهور و شورای امنیت ملی اوکراین و همچنین رئیس ستاد ارتش این کشور گفته بودند که گزارش‌های مربوط به تمرکز نیروهای روسیه در مرز تأیید نمی‌شوند. آیا روسیه فعالانه برای حمله به اوکراین آماده می‌شود یا درنهایت این فقط بخشی از جنگ روانی است؟


وی می‌افزاید که این سؤال توسط «رالف بوسارد»، افسر ستاد کل ارتش سوئیس بررسی و پاسخ داده شده است. وی ادامه می‌دهد که دوره آموزش فرماندهی ارشد بوسارد در ستاد کل ارتش سوئیس و ارتش روسیه کامل شده است. بوسارد به دلیل ۶ سال حضورش در سازمان امنیت و همکاری اروپا به‌عنوان مشاور ویژه نماینده دائم سوئیس، تقریباً بیش از هر کس دیگری با وضعیت اروپای شرقی آشنا است.


لازم به ذکر است که افنبرگر به‌خوبی می‌داند درباره چه از وی سؤال شده است. این نویسنده آلمانی تابه‌حال چند مصاحبه با آنا داشته و آخرین بار از دشمنی غرب با مثلث ایران، روسیه و چین و توطئه آمریکا علیه این سه کشور متحد و مستقل سخن گفته است.



رأی مردم شبه‌جزیره کریمه برای پیوستن به فدراسیون روسیه برای غرب بی‌ارزش است اما جدایی خشونت‌بار کوزوو از صربستان که تحت حمایت غرب انجام شد مورد تأیید غرب است



به اظهارات افنبرگر باز می‌گردیم. وی ادامه می‌دهد که در ارزیابی بوسارد، اکثریت نیروهای روسیه مستقر در مرز اوکراین آن‌هایی هستند که سال‌ها به‌طور دائم در غرب روسیه مستقر بوده‌اند. تحلیل میدانی و توانایی نیروهای درگیر نشان می‌دهد که آن‌ها قادر به انجام عملیات تهاجمی علیه اوکراین آنگونه که توسط طرف غربی توصیف‌شده نیستند. بین ۷۵ هزار تا یک‌صد هزار سرباز روسی در امتداد یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مرز پراکنده شده‌اند. درست به همین دلیل این نیروهای پراکنده قادر به پشتیبانی از یکدیگر در عملیات تهاجمی نیستند. وضعیت تهدید اوکراین نسبت به گذشته تغییر نکرده است. بحثی از استقرار گسترده نیروهای روس در مرز اوکراین هم وجود ندارد.


افنبرگر ادامه می‌دهد که با نگاهی اجمالی به تصویری که اشپیگل از استقرار نیروهای روسی در مرز با اوکراین نشان داده مشخص می‌شود که نیروهایی که برای تهاجم مستقر می‌شوند امکان ندارد تجهیزات بزرگ خود ازجمله تانک، توپخانه و موشک‌انداز را در ردیف‌های منظم مستقر کنند زیرا به‌راحتی توسط دشمن شناسایی و منهدم می‌شوند.


وی اینگونه طرح‌های توطئه آمیز آمریکا را مختص به حال حاضر نمی‌داند. افنبرگر ادامه می‌دهد که در سال ۱۹۴۷، هری ترومن، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده، آغاز جنگ سرد بین ایالات‌متحده و اتحاد جماهیر شوروی سابق را آغاز کرد. دو سال بعد، در ۱۹ دسامبر ۱۹۴۹، ایالات‌متحده طرح جنگ "دراپشات" را تصویب کرد. بر اساس آن طرح، قرار بود در سال ۱۹۵۷ به اتحاد جماهیر شوروی حمله همه‌جانبه شامل هسته‌ای از طریق آلمان صورت گیرد. ماهواره روسی اسپوتنیک از این توطئه پرده برداشت. غربی‌ها خیلی درباره آن ماجرا نمی‌گویند اما روس‌ها آن را به‌خوبی به یاد دارند.


افنبرگر بار دیگر به زمان حال باز می‌گردد و از وقایع سال ۲۰۱۳ و حمایت آمریکا از تظاهرات در اوکراین می‌گوید که به روی کار آمدن دولتی غرب‌گرا در کی‌یف انجامید. به عقیده این تحلیلگر آلمانی، رأی مردم شبه‌جزیره کریمه برای پیوستن به فدراسیون روسیه برای غرب بی‌ارزش است اما جدایی خشونت‌بار کوزوو از صربستان که تحت حمایت غرب انجام شد، مورد تأیید غرب است.


این نویسنده آلمانی به نقش جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا زمانی که معاون باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بود می‌پردازد و ۶ سفر وی به اوکراین در دوره بحرانی این کشور را اثباتی بر جنگ‌طلب بودن بایدن می‌داند.


به اعتقاد افنبرگر تئوری تهدیدآمیز بودن استقرار نیروهای دفاعی روسیه برای امنیت اوکراین که شریک ناتو است، فقط بهانه‌ای برای اجرای برنامه "گسترش به شرق" سازمان پیمان آتلانتیک شمالی است.



هرگونه عقب‌نشینی در مقابل آمریکا و هم‌پیمانان اروپایی و منطقه‌ای واشنگتن ازجمله رژیم صهیونیستی نه‌تنها نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت بلکه طرف مقابل را گستاخ‌تر خواهد کرد



نویسنده و محقق آلمانی به گواهی بوسارد که کارشناسی امنیتی است تأکید می‌کند که اصلاً روسیه قصد حمله به اوکراین را ندارد. درعین‌حال ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هم جنگ احتمالی روسیه را از بابت اقتصادی به نفع این کشور نمی‌داند اما مقامات جنگ‌طلب آمریکا همچنان بر یک‌پا ایستاده و اصرار دارند که روسیه حتی به‌صورت پدافندی هم که شده نباید در مرز اوکراین نیرو داشته باشد.


این درست همان نکته‌ای است که در مورد ایران هم موجود است. ماهیت رزمایش پیامبر اعظم (ص) توسط یگان‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دفاعی است اما همان‌گونه که در خصوص اوکراین دیدیم اینجا هم غربی‌ها نمی‌خواهند به حرف حساب گوش بدهند.


سند همکاری ایران و چین سدی در مقابل بروز جنگ‌های بی‌حاصل
ولفگانگ افنبرگر، تحلیلگر و نویسنده آلمانی


روسیه حاضر به حل مسالمت‌آمیز اختلافات است اما غرب نمی‌پذیرد


لازم به ذکر است که در ۱۵ دسامبر ۲۰۲۱، پوتین پیش‌نویس معاهده‌ای را بین فدراسیون روسیه و ایالات‌متحده آمریکا درباره تضمین‌های امنیتی بر اساس دیدگاه‌های خود در سال ۲۰۰۰ تنظیم کرد. این معاهده شامل توافقی در مورد اقداماتی برای تضمین امنیت فدراسیون روسیه و کشورهای عضو ناتو می‌شد. ضمانت‌های امنیتی درخواست شده توسط روسیه به‌صورت مکتوب در این توافقنامه ذکر شد. آن‌ها اکنون باید متعاقباً در چارچوبی قانونی قرار گیرند، چیزی که با انحلال بلوک شوروی توسط گورباچف مورد غفلت قرار گرفت.


می‌بینیم که روسیه حتی پیش‌نویس پرهیز از برخورد نظامی را هم تهیه کرده و به ناتو ارائه داده اما این ناتو است که دست برنمی‌دارد و در امور داخلی ‌این کشور دخالت می‌کند. به نظر می‌رسد تا روسیه به گسترش ناتو به شرق و هم‌مرز شدن ناتو با چین رضایت ندهد، غرب دست از سرش بر نخواهد داشت.




بیشتر بخوانید:


واکنش وزیر امور خارجه به رزمایش پیامبر اعظم (ص)


واکنش سفیر ایران به موضع انگلیس درباره پرتاب موشک‌های بالستیک ایران




می‌توان گفت که این ماجرای ناتو و روسیه در موضوع اوکراین بهترین نمونه تجربه‌شده برای ایران است. به گفته این نویسنده باتجربه آلمانی درخواست روسیه برای تضمین‌های امنیتی و تمایل این کشور برای به رسمیت شناخته شدن به‌عنوان یک شریک برابر احتمالاً توسط بسیاری از تندروها در غرب باخشم رد خواهد شد.


با توجه به نمونه‌ای که افنبرگر از توسعه‌طلبی و زیاده‌خواهی ناتو به رهبری آمریکا در مقابله با روسیه ارائه کرد، می‌توان به این نتیجه رسید که هرگونه عقب‌نشینی در مقابل آمریکا و هم‌پیمانان اروپایی و منطقه‌ای واشنگتن ازجمله رژیم صهیونیستی نه‌تنها نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت بلکه طرف مقابل را گستاخ‌تر خواهد کرد.


انتهای پیام/۴۱۵۵/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته