دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 دی 1400 - 13:29

گسترش همکاری بین‌المللی دانشگاه آزاد اسلامی با کشورهای مختلف

جلسه بررسی و تبادل‌نظر در خصوص افزایش تعاملات علمی، بین‌المللی دانشگاه آزاد اسلامی با کشورهای هدف با حضور مدیران بین‌المللی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران به میزبانی واحد تهران مرکزی برگزار شد بر این اساس قرار است برای گسترش همکاری علمی با کشورهای مختلف برنامه‌ریزی شود.
کد خبر : 630424
تهران مرکزی



به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، جلسه بررسی و تبادل‌نظر در خصوص افزایش تعاملات علمی، بین‌المللی دانشگاه آزاد اسلامی با کشورهای هدف با حضور مدیران بین‌المللی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران به میزبانی واحد تهران مرکزی برگزار شد.


در این نشست عطاالله کوهیان مدیرکل مطالعات، همکاری‌های بین‌المللی و دیپلماسی علمی دانشگاه آزاد اسلامی در سخنانی شرح تخصصی نشست را ارائه کرد و گفت: امروز گرد هم جمع شدیم تا بدانیم در بخش بین‌الملل دانشگاه آزاد در راستای گسترش روابط این مجموعه بزرگ علمی با دانشگاه‌های بین‌المللی ازجمله چین، آلمان و روسیه چه کاری می‌توانیم انجام دهیم.


وی با اشاره به تأکید دکتر محمدمهدی طهرانچی مبنی بر اینکه، ارتباطات بین دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه‌های خارج از کشور کم است، تصریح کرد: ما انتظار داریم این تحول در سیستم بین‌الملل ایجاد شود که دانشگاه‌های کشور در این خصوص فعال شوند و سه کشور روسیه، چین و آلمان را کشورهای هدف مشخص کردند و البته کشورهای دیگری مثل عراق، افغانستان و سوریه نیز کشورهای هدف هستند اما نوع کار متفاوت خواهد بود.


کوهیان در ادامه با تأکید بر سند تحولی که به تصویب رسیده است افزود: می‌خواهیم بدانیم برای بخش بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی چه چیزهایی مدنظر قرار گرفته شده است. بر اساس این نگاه بود که ما آمدیم یک تجربه موفقی که در وزارت علوم وجود داشت را در دانشگاه آزاد پیاده کنیم.


مدیرکل مطالعات، همکاری‌های بین‌المللی و دیپلماسی علمی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: اعتقاد قلبی دارم که دانشگاه‌های ما در بخش بین‌الملل باید فعال باشند.


وی ادامه داد: در وهله اول با هدف جلوگیری از موازی کاری‌ها، هماهنگی بیشتر و ...یکی از واحدها را به‌عنوان مرجع همکاری با یک کشور هدف انتخاب کردیم که این واحد مربوطه بتواند کارهای هماهنگی با آن کشور، ازجمله برگزاری جلسات مختلف، رفت‌وآمد هیئت دو کشور و همچنین اطلاع‌رسانی را به نحو مطلوب انجام دهد. ولیکن تأکیدی که در این انتخاب بود این است که این واحد به‌عنوان مرجعیت ملی به این معنا نیست که همه کارها بر عهده این واحد خاص باشد بلکه این مرجع باید با همکاری سایر واحدهایی که علاقه‌مند هستند کارگروهی تشکیل دهد و تصمیم‌گیری نمایند.


مدیرکل مطالعات، همکاری‌های بین‌المللی و دیپلماسی علمی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: انتخاب تیم مراجع به پیشنهاد خود واحدها بود، واحد علوم و تحقیقات به‌عنوان مرجع همکاری با کشور آلمان، واحد تهران مرکزی به‌عنوان مرجع همکاری با کشور چین، واحد تهران جنوب به‌عنوان مرجع با کشور روسیه، واحد تبریز به‌عنوان مرجع با کشور ترکیه، واحد اصفهان به‌عنوان مرجع با کشور عراق و... اعلام همکاری کردند.


بر اساس این گزارش، مژگان امراللهی مدیرکل امور بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران در این نشست در سخنانی اظهار کرد: افزایش همکاری‌ها و ارتباطات دانشگاهی در سطح بین‌المللی و توسعه دیپلماسی علمی با کشورهای هدف که عبارتند از جمهوری خلق چین٬ فدراسیون روسیه و کشورهای مشترک‌المنافع و جمهوری فدرال آلمان در سیاست‌گذاری‌های کلان جمهوری اسلامی ایران جایگاه ویژه‌ای یافتند.


وی افزود: کشور چین به دلیل قرابت فرهنگی، سیاسی و اجتماعی که حاصل آن تصویب سند ۲۵ ساله توسعه ارتباطات بین ایران و چین است در حوزه علم و فناوری وارد ابعاد تازه‌تری شده است. در همین راستا واحد تهران مرکزی به‌عنوان مرجع و کارگروه همکاری‌های علمی در دانشگاه آزاد اسلامی با کشور چین به دلیل برخورداری از تسهیلات٬ امکانات و تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی و تحقیقاتی انتخاب شده است.


امراللهی خاطرنشان کرد: واحد تهران مرکزی درصدد است تا با تعامل با دیگر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در تحقق اهداف سند ۲۵ ساله و همچنین ستد تحول و تعالی دانشگاه برنامه ۵ ساله خود را تنظیم و تدوین نموده و ضمن تقویت سازی همکاری‌های مشترک به حل و ارائه راهکار خصوصاً در چالش‌ها و معضلات اساسی محیط زیست مانند مدیریت منابع آبی٬ ریزگردها٬ تغییر اقلیم٬ ریسک‌های زیست‌محیطی و مخاطرات طبیعی و همچنین توسعه فناوری اطلاعات، تجهیزات هوانوردی، توسعه حمل‌ونقل دریایی، مواد جدید داروهای زیستی و تجهیزات پزشکی گام‌های اساسی بردارد.


محمد مطیعی مدیرکل امور بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و مسئول کارگروه مرجع همکاری با کشور چین در خصوص توسعه همکاری‌های علمی بین‌المللی واحد تهران مرکزی با دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزشی، تحقیقاتی کشور چین با تأکید بر ضرورت توسعه روابط بین‌الملل و افزایش تعاملات برون‌مرزی در ارتقای سطح علمی هر دانشگاه و به‌تبع آن اعضای هیئت علمی، به برخی از تفاهم‌نامه‌های منعقده واحد تهران مرکزی با دانشگاه اسلو نروژ سال ۲۰۱۴، دانشگاه پلی تکنیک میلان ایتالیا سال ۲۰۱۶، دانشگاه تورین ایتالیا سال ۲۰۱۷، دانشگاه برگامو ایتالیا سال ۲۰۱۷، دانشگاه الشام سوریه سال ۲۰۱۹، دانشگاه الفرات سوریه سال ۲۰۱۹، دانشگاه مستنصریه عراق سال ۲۰۱۹ و دانشگاه گرجستان سال ۲۰۱۹ اشاره کرد.


وی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات صورت گرفته در طرح توسعه روابط با دانشگاه‌های چین اشاره کرد و گفت: در برنامه گسترش تعاملات علمی بین‌المللی دانشگاه آزاد اسلامی با کشورهای هدف، واحد تهران مرکزی مأموریت یافت تا به‌عنوان مرجع همکاری با کشور چین در نظر گرفته شود و در این زمینه کار گروهی را تشکیل دهد. در این راستا از ابتدای مأموریت با هدایت و رهنمودهای آقامیری رئیس واحدهای استان تهران و تهران مرکزی برنامه راهبردی تنظیم شد.


در این راستا با همکاری دو معاونت آموزشی و پژوهشی واحد نسبت به اطلاع‌رسانی به دانشکده‌ها با هدف معرفی طرح به اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و در پی آن دریافت پروپوزال‌های مربوط به هر معاونت، جلسات درون دانشگاهی تشکیل شد. حوزه بین‌الملل مأموریت یافت تا با پیگیری از دانشکده‌ها به اهمیت بخشی این طرح و تسهیل در نوشتن پروپوزال‌های مرتبط، به عملیاتی شدن هر چه بهتر برنامه مزبور بپردازد.


مدیرکل امور بین‌الملل واحد تهران مرکزی همچنین به بهره‌وری از این برنامه به‌عنوان فرصت اشاره کرد و گفت: استادان می‌توانند این برنامه را فرصتی برای ارتقای سطح علمی در راستای بهره‌وری از فناوری‌های نوین علمی در تحقق اهداف تحقیقاتی و پژوهشی خود بدانند. البته در طرح مورد نظر، شفاف‌سازی در نحوه اجرایی شدن برنامه و رسیدن به چشم‌انداز مورد نظر دانشگاه در میزان مشارکت‌پذیری اعضای هیئت علمی تأثیر زیادی خواهد داشت.


انتهای پیام/۴۰۴۰/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته