دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 آذر 1400 - 00:04
وحدت حوزه و دانشگاه(1)/ آنا گزارش می‌دهد؛

گام‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای وحدت با حوزه‌های علمیه/ سرفصل‌های جدید برای تعامل با حوزه تدوین می‌شود

دانشگاه آزاد اسلامی برای وحدت با حوزه‌های علمیه برنامه‌های مؤثری در نظر گرفته است و در این زمینه تغییرات لازم ایجاد خواهد شد.
کد خبر : 629477
عکس جدید سر در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی



گروه دانشگاه خبرگزاری آنا؛ مبدأ بحث وحدت حوزه و دانشگاه، در نگرش امام خمینی (ره) بود که چند سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی برای رسیدن به افق‌هایی جدید و هدایت و رهبری جامعه طرح کردند. بر این اساس حضرت امام خمینی (ره) خطاب به حوزویان و دانشگاهیان فرمودند که باید ارتباط خود را با دانشگاهیان تقویت کنند و نباید نسبت به دانشگاه برخورد انکاری و تدافعی داشته باشند. امام خمینی(ره) در مورد دیدگاه اسلام منهای روحانیت گلایه داشتند و از دانشگاهیان خواستند تا با حوزه، تقارب و هم‌اندیشی داشته باشند و در مسیر همگامی پیش بروند.


مقام معظم رهبری نیز در ادامه راه امام خمینی(ره) در یکی از بیانات خود می‌فرمایند که وحدت حوزه و دانشگاه یعنی وحدت در هدف، و هدف این است که همه به سمت ایجاد یک جامعه اسلامی پیشرفته مستقل، جامعه امام، جامعه پیشاهنگ، جامعه الگو حرکت کنند.


لزوم درک چیستی وحدت حوزه و دانشگاه


بر این اساس لازم است که دانشگاهیان و حوزویان برنامه‌های عملیاتی و جدی در این زمینه در نظر گیرند. دکتر محمدمهدی طهرانچی موضوع وحدت حوزه و دانشگاه را دارای ابعاد چیستی، چرایی و چگونگی می‌داند و معتقد است: «بعد از ۴۲ سال، چیستی وحدت حوزه و دانشگاه به‌درستی درک نشده و هرچه در این باره مطرح می‌شود، برداشت‌های متفاوت از این مقوله است. واقعیت این است که اگر «چیستی» را به‌درستی درک نکنیم، چرایی را نمی‌فهمیم و در «چگونگی» به انحراف می‌رویم.»


دکتر طهرانچی خاطرنشان می‌کند: «اگر «چیستی» وحدت حوزه و دانشگاه و علم و دین را در مقابل تعارض این دو بدانیم، «چرایی» این وحدت منجر به تمدن نوین اسلامی خواهد شد و «چگونگی» و اداره دانشگاه معطوف به آن خواهد شد.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بر این باور است که آنچه در دانشگاه‌های وجود دارد، استقلال علم و دین است، به طوری که کلاس‌های معارف و علوم طبیعی هرکدام به کارکرد خود می‌پردازند. وی می‌گوید: «باید فهم حداکثری از وحدت حوزه و دانشگاه و علم و دین داشته باشیم، نه استقلال و نه گفت‌وگو موضوع ما نیست بلکه به دنبال وحدت هستیم تا چگونگی‌ها دگرگون شود.»


چگونگی ایجاد وحدت میان حوزه و دانشگاه


حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی که یکی از اندیشمندان حوزه علوم انسانی و اسلامی محسوب می‌شود، نیز معتقد است که سؤال مهم‌تر از چیستی وحدت حوزه و دانشگاه، چگونگی آن است. وی وحدت حوزه و دانشگاه را باعث پیشرفت امت اسلامی می‌داند. وی در پاسخ به این سؤال که چگونه این پیشرفت صورت می‌گیرد؟ می‌گوید: «با تعامل دانشی پیشرفت صورت می‌گیرد، چون تعامل دانشی می‌تواند پیشرفت همه‌جانبه را به وجود آورد.» وی تبیین فیلسوفانه و متدلوژی تعامل را نیز ضروری می‌داند.


خسروپناه همچنین شناخت دنیای غرب را لازم می‌داند و ادامه می‌دهد: «بدون شناخت فلسفه غرب نمی‌توانیم انسان معاصر باشیم اگر علم جدید را نشناسیم یعنی قرن‌ها عقب هستیم.»


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر حکمت متعالیه می‌گوید: «علوم طبیعی، علوم مهندسی و علوم انسانی و علوم پزشکی علوم رایج در دانشگاه هستند. علوم طبیعی پرسش‌های هستی شناسانه را پاسخ می‌دهد. در واقع یکی از بهترین مکاتبی که به علوم طبیعی می‌پردازد حکمت متعالیه است.»


وی با اشاره به تعامل دانشی حوزه و دانشگاه معتقد است: «اگر تعامل فلسفه با علوم طبیعی شکل بگیرد باعث تعامل دانشی و وحدت حوزه و دانشگاه می‌شود.»




بیشتر بخوانید:


همایش وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد


وحدت حوزه و دانشگاه با تعامل دانشی صورت می‌گیرد


باید از وحدت حوزه و دانشگاه و علم و دین فهم حداکثری داشته باشیم




برنامه دانشگاه آزاد اسلامی برای شکل دادن به وحدت


در این میان دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان نهادی برآمده از انقلاب با درک اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه، در این مسیر گام برمی‌دارد. حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه درباره راهبردهای وحدت حوزه با دانشگاه آزاد اسلامی به خبرنگار آنا می‌گوید: «از ابتدای تأسیس معاونت علوم انسانی و هنر در دانشگاه آزاد اسلامی تلاش کردیم که تعامل دانشی بین این دو برقرار کنیم. »


وی می‌گوید: «در این مسیر مبانی حکمی سازی در دستور کار معاونت علوم انسانی قرار گرفت و تبدیل به گفتمانی مهم شد، در این زمینه همایش حکمت اسلامی و علوم انسانی در ۱۵ روز برگزار شد تا تعامل دانشی بین علوم حوزوی و علوم انسانی شکل گیرد.»


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر تعامل دانشی می‌گوید: «تغییر سرفصل‌های دروس و روزآمدسازی آن‌ها با همفکری اساتید حوزه و دانشگاه نیز صورت گرفته است.»


در این میان حجت‌الاسلام محمد شریفانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد ساختارهای دانشی برای روحانیون دانشگاه را پیشنهاد می‌دهد. معاون علوم انسانی و هنر در پاسخ به این پیشنهاد می‌گوید: «تلاش می‌کنیم تا با هماهنگی هیئت‌رئیسه و معاونان دانشگاه تعامل دانشی را بین حوزویان و دانشگاه آزاد اسلامی بیش از پیش ایجاد کنیم.»


با این حال به نظر می‌رسد که حوزه و دانشگاه برای وحدت باید به گونه‌ای عمل کنند که در برابر غرب نه به دام سکولاریسم بیفتند و نه در دام تحجر و قشری‌گری قرار گیرند، بلکه با انتخاب راه خلاقیت، تولید و نواندیشی را در عین اصالت خواهی، حفظ اسلام و ارزش‌های محوری سرلوحه حرکت خود قرار دهد.


انتهای پیام/۴۰۴۰/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته