دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 دی 1400 - 00:16
دانشجو، مهارت، اشتغال(۵۲)/ شعبانی در گفت‌وگو با آنا خبر داد؛

تربیت ۵۵۰ دانشجوی ماهر در دانشکده مهارت دانشگاه آزاد ماهشهر

۹۰۰ دانش‌آموز در مدارس سما شامل ۴ مدرسه تحصیل می‌کنندرئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر از آموزش و تربیت بالغ بر ۵۵۰ دانشجوی فعال و ماهر در دانشکده مهارت و کارآفرینی این دانشگاه خبر داد.
کد خبر : 629443
دانشکده مهارت و کارآفرینی ماهشهر



گروه  استان‌های خبرگزاری آنا؛ خرداد ۱۴۰۰ «آیین‌نامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آیین‌نامه که به‌تفصیل در اختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، آموزش‌های کوتاه مدت و... است.




بیشتر بخوانید:


لزوم نگاه بنیادی و توجه به ارکان حوزه مهارت‌آموزی


دانشکده‌های مهارت نیازمند تدوین آیین‌نامه و نیروی انسانی مناسب


۳ مدرسه عالی مهارت در دستور کار واحد خمین




واحدهای دانشگاهی براساس بندهای این آیین‌نامه (اینجا بخوانید) و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیه‌ای با تأمین امکانات می‌توانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راه‌اندازی می‌شوند و آموزشکده‌های فنی‌حرفه‌ای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده می‌گیرند.


خبرنگار آنا با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغ‌التحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکده‌ها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزش‌های عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفت‌وگو کرده است که در این شماره از پرونده «دانشجو، مهارت، اشتغال» گفت‌وگو با پژمان شعبانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر را می‌خوانیم.


ایجاد دانشکده مهارت و کارآفرینی و روال انتقال آموزشکده سما به واحد دانشگاهی ماهشهر با تدابیر لازم در حال انجام است و اکنون بالغ بر ۵۵۰ دانشجوی فعال در این دانشکده مشغول تحصیل هستند.وی در گفت‌وگوبا خبرنگار خبرگزاری آنا اظهار کرد: با توجه به مستقل بودن فضای دانشکده و استقرار در موقعیت جداگانه، تشکیل دانشکده مهارت و کارآفرینی و انتقال مجموعه سما به فضای داخل واحد دانشگاهی باعث نزدیک بودن امکانات و منابع و دسترسی آسان‌تر به آنهاست و به لحاظ صرفه و صلاح مالی و مدیریت زمان و افزایش بهره‌وری کارکنان و نیروی انسانی سما و درآمدزایی از فضای فعلی آموزشکده سما، قطع به‌یقین اجرای طرح ادغام آموزشکده‌ها و تولد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، کارایی سیستم را بالاتر می‌برد.

تحصیل ۵۵۰ دانشجو در دانشکده مهارت و کارآفرینی


شعبانی درباره پروژه ادغام و جذب دانشجو در دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر اظهار کرد: تشکیل دانشکده مهارت و روال انتقال آموزشکده سما به واحد دانشگاهی با تدابیر اندیشیده شده و طرح‌های درآمدزایی اشاره شده در حال انجام است و اکنون بالغ بر ۵۵۰ دانشجوی فعال در این دانشکده مشغول تحصیل هستند.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر درباره چالشهای طرح ادغام آموزشکده‌ها و تولد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی بیان کرد: چالش‌های پیش‌ رو را می‌توان شامل هزینه‌های مربوط به جابه‌جایی آموزشکده سما به واحد دانشگاهی و تغییر کاربری ساختمان آن عنوان کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی درباره تعداد دانش‌آموزان و دانشجویان، ظرفیت‌ها و امکانات دانشکده‌ مهارت و کارآفرینی و دیگر بخشهای سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر گفت: اکنون بالغ بر ۹۰۰ دانش‌آموز در مدارس سما شامل چهار مدرسه (پیش‌دبستان و دبستان پسرانه و دخترانه، دبیرستان دوره اول متوسطه دخترانه و پسرانه) و ۵۵۰ دانشجو در مقطع کاردانی پیوسته در سه رشته الکتروتکنیک، صنایع شیمیایی و نرم‌افزار کامپیوتر در سما مشغول تحصیل هستند. مجموعه سمای ماهشهر از کادر مجرب و نیروی انسانی زبده بهره می‌برد و وجود امکانات به‌روز مانند کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها نیز باعث افزایش کیفیت آموزش‌ها شده است.


تربیت ۵۵۰ دانشجوی ماهر در دانشکده مهارت دانشگاه آزاد ماهشهر


شعبانی درباره اهداف نظام‌نامه نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد: در نظام‌نامه نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی در یک دوره مناسب مهارتی با بازه زمانی نسبتاً کوتاه دانشجویان و متقاضیان به نیروی متخصص و مهارتی برای جذب در بازار کار و رفع نیاز کشور در حوزه مهارتی و فنی تبدیل می‌شوند.


وی درباره برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت اظهار کرد: هدف از این دوره‌ها مانند دوره‌های مربوط به سرویس کولر، تعمیر موبایل، کالبراسیون تجهیزات ابزار دقیق و ... انتقال حرفه و مهارت در انجام برخی از کارهایی است که می‌توان دانش فنی و اجرایی مربوط را در مدت زمان کوتاهی به شخص منتقل کرد.




بیشتر بخوانید:


تدوین طرح مدارس عالی مهارت «گاز» و «منطقه ویژه خلیج‌ فارس»


فعالیت ۴ مدرسه عالی مهارت در اصفهان


تولد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی اتفاقی ویژه‌ با چشم‌اندازی روشن




رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر درباره بایدها و نبایدهای حوزه مهارت، کارآفرینی و اشتغال سما بیان کرد: با توجه به وضعیت مالی موجود می‌توان با دراختیار قراردادن منابع مالی از طرف نهادهای دولتی و معاونت علمی و فناوری دولت و تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها به جذب متقاضیان در قالب دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت با توجه به شرایط اقلیمی منطقه اقدام و برای آنان دوره‌های تخصصی برگزار کرد و نقشه راهی مناسب برای جذب در شرکت‌های منطقه درنظر گرفت.

شعبانی اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر در مقطع متوسطه نظری دانش‌آموز فعال دارد؛ اما با توجه به شرح وظایفی که برای مدارس عالی مهارت تعریف شده است به نوعی دوره‌های تکمیلی و متناسب با دیپلم دانش‌آموزان و هنرجویان برای آمادگی ورود به بازار کار مهیا می‌شود که نه تنها تداخلی با کار دانشکده‌های مهارت نیست؛ بلکه فرصتی برای کسب تجربه و مهارت بیشتر است.


تربیت ۵۵۰ دانشجوی ماهر در دانشکده مهارت دانشگاه آزاد ماهشهر


به گزارش آنا، دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامه‌ای، نظام‌نامه «نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود، ابلاغ شد و بر اساس آن، آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگی‌های حرفه‌ای»، «برنامه‌ریزی گسترش انواع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشته‌ها در قالب خوشه‌های حرفه‌ای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامه‌های آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.


انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب