خانواده برای سواد پژوهشی دانشآموزان اقدام کند
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از سمنان، محمد دستورانی در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر استان سمنان که همزمان با هفته پژوهش و فناوری در سالن آمفیتئاتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان برگزار شد با تأکید بر ضرورت تقویت روحیه پژوهشگری و پرسشگری در دانشآموزان، بیان کرد: پژوهشِ مدارس، پشتیبان تعلیم و تربیت بوده و بررسیهایی که در سال ۱۹۷۰ میلادی صورت گرفته حاکی از این است آنچه در پژوهش و تحقیق اتفاق افتاده کوچکتر از ۵۰ سال اخیر بوده و این پیام مهمی برای علمای تربیت و علمای دانشگاه است.
بیشتر بخوانید:
روحیه پژوهشگری همپای تعلیم و تربیت تقویت شود
جشنواره تجلیل از پژوهشگران برتر استان سمنان در ایستگاه دوم
وی به تشریح مؤلفههای عصر حاضر پرداخت و گفت: اکنون از عصر اضطراب خارج و در هزاره سوم عصر امواج دانایی، روشنفکری، پژوهش و خرد هستیم و این عصر هفت مؤلفه مهم دارد که عبارتند از قدرت، فرصت، ثروت، اطلاعات ارتباطات و تغییر سریع که همه باید آن را جدی بگیرند.
دستورانی با بیان اینکه انسانهایی که در این عصر با این ویژگی زندگی میکنند باید زندگی مبتنی بر دانش و پژوهش و فناوری کاربردی داشته باشند، اظهار کرد: ورود به حوزه عمل و خارج شدن از مبانی نظری یک ضرورت است و باید از دنیا علم خارج شویم و به دنیای عمل وارد شویم؛ چراکه عصر حاضر عصر تراز دانش تولیدات علمی است.
وی ادامه داد: در دنیای جدید آموزش و پژوهش دوشادوش هم در حال حرکات و علم اصیل باید نوگرا و با نیاز روز هماهنگ شود در غیر این صورت جزء جوامع کُند خواهیم بود و این خوشایند جامعه ما نیست.
مدیرکل آموزشوپرورش استان سمنان ادامه داد: جوامع کُند در زمره جوامع تماشاگر هستند و تماشاگر راه بهجایی نخواهد برد.
این مسئول از آموزش بهعنوان ریشه پژوهش و از پژوهش بهعنوان میوه آموزش یاد کرد و افزود: کلاسهای درس، پایتخت دانش و مدارس سلفسرویس علم هستند و سواد پژوهشی باید در دوره ابتدایی شکل گیرد و تداوم داشته باشد و در دانشگاه کامل شود.
دستورانی بیان کرد: پیش از مدرسه باید در خانواده برای سواد پژوهشی دانشآموزان اقدام شود و سپس دانشآموزان باید در طول مسیر مجهز به گوهر دانش و تقویت روحیه پژوهشی شوند.
دانشگاه جمهوری علم است
وی از دانشگاه بهمثابه جمهوری علم یاد کرد و افزود: در دانشگاه آزاد رشتههای متنوعی در مقاطع مختلف تحصیلی گنجاندهشده و این تنوع و تکثر همان جمهوری علم بوده است و دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان واجد این شرایط است.
دستورانی ادامه داد: منابع انسانی محصول مشترک آموزشوپرورش و موتورهای فکر و اندیشه جامعه هستند و اگر نیروی انسانی مجهز به علم دانش و پژوهش شود کلید ورود به این جهان را دریافت کرده است
مدیرکل آموزشوپرورش استان با بیان اینکه دانستنیهای ما نسبت به نادانستهها بسیار کم است، اظهار کرد: عموماً ما در پژوهشهای خود دورریز زیادی داریم؛ چراکه پژوهش ما به نقطه ایدهآل نرسیده است.
مدیرکل آموزشوپرورش استان سمنان با تأکید بر ضرورت استمرار آموزشوپرورش در کنار تحقیق، بیان کرد: تحقیق در کنار آموزشوپرورش باید ادامه پیدا کند و توقف در حوزه پژوهش به آموزشوپرورش و درنهایت جامعه آسیب جدی وارد میکند.
لزوم استمرار همافزایی دانشگاه و آموزشوپرورش
دستورانی بر استمرار همافزایی دانشگاه و آموزشوپرورش تأکید کرد و گفت: امید است حلقه اتصال دانشگاه و آموزشوپرورش که بهخوبی شکلگرفته استمرار یابد تا رسالت جدید رمزگشایی شود .
دستورانی اهم اقدامات گروه تحقیق و پژوهش آموزشوپرورش را تشریح کرد و افزود: حمایت بیش از ۳۵۰ اثر آثار تألیف فرهنگیان در قالب تألیف و ترجمه کتاب، چاپ و ارائه مقالات در همایش و اجلاس ملی و بینالمللی و پایاننامه دانشجویی، برگزاری ۸ هزار نفر ساعت کارگاه و دوره آموزشی و پژوهشی، اجرای بیست و چهارمین برنامه معلم پژوهنده و راهیابی ۷۱۷ اثر به این بخش و راهیابی ۶۰ اثر به مرحله استانی و انتخاب ۱۱ برگزیده استانی و سه منتخب کشوری نمونهای از اقدامات آموزشوپرورش استان، تجلیل از برگزیدگان هفته ملی پژوهش و فناوری و ... از مهمترین اقدامات انجام شده است.
به گزارش آنا، این مراسم بهصورت مشترک توسط دانشگاه آزاد اسلامی و اداره کل آموزشوپرورش استان سمنان برگزار و از پژوهشگران برتر استان تجلیل و از کتاب مطالعات جدید کارآفرینی و کسبوکار و پوسترهای مسابقات مکانیکهای کاغذی و پرسشگری رونمایی شد.
انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/
انتهای پیام/