دورههای مهارت افزایی در مقطع کارشناسی ایجاد شود
لاله ملکنیا در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در رابطه با مختصات دانشگاه سازگار شونده با محیط و جامعه، خاطر نشان کرد: برای ارزیابی مختصات این دانشگاه تحلیل عمیق لازم است. دانشگاه توانمند باید مسئله محور و درگیر مسائل جامعه باشد.
وی افزود: بهبیاندیگر، در نگاه اول درک عمیقی از جامعه داشته باشد. اینکه رسالت دانشگاهها صرفاً به آموزش محدود شود، صحیح نیست. نگاه دانشگاه باید معطوف به حل معضلات و رفع نیازهای جامعه باشد.
مدیرکل «کانونهای دانشگاه، صنعت و جامعه» دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه سؤال اینجا است چه زمانی این اتفاق در دانشگاهها رخ میدهد، اظهار کرد: به طور مشخص آن زمان که این نهاد علمی ارتباط مؤثری با جامعه و صنعت برقرار سازد و بتوانیم درک درستی از پیرامون خود در دانشگاه ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: اهمیت این نکته برای مدیران دانشگاه دوچندان است و یک مدیر موفق ابتدا باید شرایط جامعه را درک نموده و با تکیه بر این درک و شناخت، ارتباط مؤثری را با آن ایجاد نماید تا درنهایت دانشگاه مسئله محور شود. بعضیاوقات این نگاه در مدیران وجود ندارد.
ملکنیا با بیان اینکه نگاه تحولی در دانشگاهها باید تداوم یابد و آموزشها در راستای نیازهای جامعه باشد، گفت: آموزش صرف، نمیتواند مسائل را حل کند و باید در مقطع کارشناسی دورههای کارآموزی و مهارت افزایی ایجاد شود زیرا دانشجوی این مقطع، بعد از پایان تحصیلات باید بتواند در صنعت حضور فعال و کارآمد داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه عدم اعتماد و مراجعه جامعه و صنعت به دانشگاه برای حل مسائل و مشکلات، مشکل آفرین است، اظهار کرد: مثلاً در خصوص صنعت خودرو، همچنان در بحث قطعهسازی با مشکل مواجه هستیم و نیازمند واردات. این در حالی است که رشتههای تخصصی بسیاری مرتبط با این موضوع در دانشگاههای مختلف ما دایر است و بسیاری از اعضای هیئتعلمی دانشگاهها در این زمینه صاحبنظر و دارای تولیدات علمی فراوان هستند.
وی افزود: باید بتوانیم دانش و اطلاعات علمی را در جامعه جاری و کاربردی کنیم، بنابراین ابتدا بایستی مدیران کلان به بحث مسئله محور بودن دانش و پژوهش اعتقاد راسخ داشته باشند و در گام بعد، این رویکرد در بدنه اعضای هیئتعلمی دانشگاهها ایجاد شود البته هنوز بخش بزرگی از اساتید دانشگاه چنین نگاهی ندارند.
انتهای پیام/۴۱۶۷/
انتهای پیام/