دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 آذر 1400 - 12:34
آنا گزارش می‌دهد؛

افزایش ظرفیت پزشکی آری یا خیر؟

دانشگاه آزاد اسلامی پتانسیل خوبی برای گسترش رشته‌های پزشکی دارددر حالی قرار است ایران در افق ۱۴۰۴ به رتبه اول منطقه در سرانه پزشکی تبدیل شود که پزشکان مورد نیاز را در اختیار ندارد.
کد خبر : 626592
پزشکي

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا؛ مدتی است که افزایش ظرفیت پزشکی در رسانه‌های کشور ترند شده و مسئولان و کارشناسان درباره آن اظهار نظر می‌کنند. عده‌ای موافق افزایش پزشک و برخی از مخالف آن هستند این در حالی است که ایران در منطقه و در گروه ۲۰ در حوزه پزشکی و دندانپزشکی جزء ۶ کشور آخر است، یعنی در ایران ۱۱.۷ پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر وجود دارد اما در بسیاری از کشورهایی که ازنظر نظام سلامت کشورهای پیشرفته‌تری هستند، این عدد بالای ۳۰ یا ۴۰ است. سرانه‌ پزشک در ایران حتی از کشورهای اطراف مثل تاجیکستان، قرقیزستان و ترکمنستان پایین‌تر است در حالی که در سال ۱۴۰۴ کشور باید رتبه اول منطقه در سرانه پزشک باشد.


یکی از مهم‌ترین آسیب‌ها، فشار بیش ‌از اندازه روی کادر درمان است که نمونه‌ آن را در کرونا مشاهده کردیم، فشار مضاعفی خصوصاً در بخش دولتی به دانشجویان، پزشکان و سایر کادر درمان وارد شد که یکی از عوامل اصلی آن همین موضوع کمبود پزشک است.


در این میان برخی از کشورهای منطقه در حال تبدیل شدن به قطب پزشکی هستند. امارات یکی از کشورهایی است که با پرداخت حقوق ۳۵۰ میلیون تومانی به پزشکان ایرانی در پی جذب آن‌ها برآمده است. با این حال مشاهده می‌شود، هر ساله عده‌ زیادی در گروه علوم تجربی کنکور سراسری به عشق پزشک شدن ثبت‌نام می‌کنند اما ظرفیت‌های محدودی در نظر گرفته می‌شود. سالانه بیش از نیم میلیون در گروه علوم تجربی ثبت‌نام می‌کنند اما ظرفیت پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی حدود ۹ هزار نفر است.




بیشتر بخوانید:


تصویب هشت شاخص طرح آمایش دانشگاه آزاد اسلامی در ستاد راهبری نقشه جامع علمی/تعداد دانشجویان خارجی به ۵۰ هزار نفر افزایش می‌یابد


دانشگاه آزاد اسلامی برای افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی باید هیئت علمی بیشتری جذب کند/ لزوم رفع موانع جذب از سوی وزارت بهداشت




تصمیم‌گیری شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره افزایش ظرفیت پزشکی


همانطور که مطرح شد در افق ۱۴۰۴ قرار است ایران رتبه اول سرانه پزشکی در میان کشورهای منطقه باشد، به همین دلیل ستاد نقشه جامع علمی کشور که جزئی از مجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم گرفت به موضوع ورود کند، در این مسیر از آنجایی که تأمین نیروی انسانی برعهده دانشگاه‌های کشور است موضوع افزایش ظرفیت‌های پزشکی در دستور کار قرار گرفت و در این زمینه مصوبه‌ای تصویب شد.


منصور کبگانیان، دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور درباره مصوبات جلسه ۱۵۵ این ستاد برای افزایش ظرفیت‌های پزشکی در دانشگاه‌های کشور به آنا می‌گوید: «یکی از این مصوبات مربوط به افزایش ۳ هزار نفری ظرفیت پزشکی به ظرفیت پزشکی موجود است، این افزایش ظرفیت برای حداقل ۵ سال در نظر گرفته شده است پس از پایان ۵ سال مقدار آن کم نمی‌شود بلکه با مطالعات صورت گرفته امکان دارد بیشتر نیز شود.»


کبگانیان درباره مصوبه دوم ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ادامه می‌دهد: «مصوبه دوم مربوط به تقویت بخش خصوصی و غیردولتی مخصوصاً دانشگاه آزاد اسلامی در جذب دانشجوی پزشکی است در این جلسه دانشگاه آزاد اسلامی توانایی‌های خودش را ارائه داد همچنین موانع و مشکلات را مطرح کرد، قرار است بر اساس پیشنهاد این دانشگاه قوانین مربوطه اصلاح شود.»


به گفته دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور؛ «با افزایش سه هزار پزشک برای اینکه به استاندارد کشورهای پیشرفته برسیم به ۱۸ سال زمان نیاز داریم و اگر افزایش پزشکان میزان پنج هزار نفر باشد برای رسیدن به استاندارد پزشک در کشورهای پیشرفته ۱۲ سال طول می‌کشد.»


حمایت رئیس مجلس از افزایش ظرفیت پزشکی


البته در این میان نمایندگان مجلس شورای همراهی کرده آمد و از این رویکرد حمایت کرده‌اند، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در این باره می‌گوید: «یکی از مشکلات تمام جوامع از جمله ایران مدیریت تضاد منافع است و در این بخش ما استعدادهای بسیار داریم به ویژه رشته پزشکی، اما ظرفیت پذیرش دانشجو کم است.»


رئیس مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «ما افراد با معدل‌های بالای ۱۹ و ظرفیت‌های بسیار بالایی داریم، اما پذیرش کم است و از سوی دیگر ما نیازمند به تربیت بیشتر پزشک هستیم.»


رئیس مجلس ادامه می‌دهد: «در شورای انقلاب فرهنگی و مجلس مصمم هستیم ظرفیت پذیرش دانشجو در حوزه پزشکی را افزایش دهیم. مطمئنم توده‌های جوان منتظر چنین تصمیمی هستند و البته افرادی نیز هستند که این تصمیم را به دلایل مختلف نمی‌پسندند. معتقدم حتما باید این ظرفیت را بالا ببریم و به همه جوانان قول می‌دهم این اتفاق برای کنکور سال آینده خواهد افتاد.»


مشکلات زیرساختی افزایش ظرفیت پزشکی


در این مسیر به دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه خصوصی کشور اجازه داده شده که افزایش ظرفیت پزشکی را در دستور کار قرار دهد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که مشکلاتی وجود دارد. دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره اجازه شورای عالی انقلاب فرهنگی به دانشگاه آزاد اسلامی برای افزایش رشته‌های پزشکی به خبرنگار اظهار می‌کند: «مهم‌ترین مؤلفه برای افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی افزایش تعداد اعضای هیئت علمی است.»


وی ادامه می‌دهد: «متأسفانه وزارت بهداشت برای جذب هیئت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی شرایط ویژه‌ای در نظر گرفته که برخلاف سایر دانشگاه‌هاست. این امر باعث شده جذب هیئت علمی در رشته‌های پزشکی به‌کندی و به‌سختی صورت گیرد.»


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان می‌کند: «اگر وزارت بهداشت موانع جذب هیئت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی را برطرف کند می‌توان از ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی برای جذب دانشجوی پزشکی استفاده کرد.»


دکتر طهرانچی می‌گوید: «دانشگاه آزاد اسلامی پتانسیل خوبی برای گسترش رشته‌های پزشکی دارد که می‌تواند برای کشور مفید باشد.»


با این حال به نظر می‌رسد که برخی از زیرساخت‌ها و رویکرد به اصلاح نیاز دارد تا زمینه تربیت پزشک در کشور فراهم شود. یکی از مشکلات همین تأمین هیئت‌ علمی کافی برای دانشگاه‌هاست زیرا تا زمانی که استاد کافی برای تربیت پزشک وجود نداشته باشد مشکل سرانه پزشکی رفع نخواهد شد.


انتهای پیام/۴۰۴۰/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته