دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 دی 1394 - 15:03
با تصویب شورای شهر تهران؛

معماری مساجد جدید زیر نظر شهرداری انجام می‌شود

با تصویب لایحه برنامه راهبردی توسعه مقاوم سازی، تعمیر، تجهیز و احداث مساجد مبتنی بر معماری ایرانی و اسلامی، از این پس معماری تمام مساجد قبل از احداث توسط کمیته‌ای در شهرداری تهران بررسی می‌شود.
کد خبر : 62457

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، علیرضا دبیر،رییس کمیسیون برنامه‌ریزی و بودجه شورای شهر تهران در جریان بررسی لایحه برنامه راهبردی توسعه مقاوم سازی، تعمیر، تجهیز و احداث مساجد مبتنی بر معماری ایرانی و اسلامی ضمن اعلام مخالفت با ایجاد تکلیف قانونی برای شهرداری تهران، اظهار کرد: مساجد به صورت مردمی ساخته می‌شوند ضمن اینکه شاید شهردار بعدی نخواهد در موضوع معماری مساجد مداخله کند.


وی ادامه داد: تصویب این لایحه موجب شکل‌گیری یک سازمان عریض و طویل و سیکل اداری در شهرداری تهران می‌شود.


چمران: در طراحی مساجد مشکل وجود دارد


مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به این اظهارات، اضافه کرد: این موضوع را شخصاً از شورای سوم پیگیری کرده‌ام و اهمیت ویژه‌ای دارد.


وی با اشاره به اینکه می‌توان بدون ایجاد ساختار اداری جدید و تنها با تشکیل یک کمیته،معماری مساجد را بررسی کرد، افزود: در حال حاضر نهادهای مختلفی از جمله سازمان اوقاف مسجد می‌سازند اما در طراحی آنها مشکلاتی وجود دارد و بعضاً به نحوی ساخته شده که باید روی آن تابلویی درج شود و عنوان مسجد بر سر در آن قرار بگیرد تا مردم بفهمند این ساختمان چه کاربری دارد.


رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران با هزینه هنگفت مسجدی ساخته که رنگ و بویی از خانه خدا ندارد، ادامه داد: تشکیل یک کمیته برای بررسی معماری مساجد باید صورت بگیرد تا به این ترتیب از ساخت مساجدی که شبیه گلخانه هستند، جلوگیری کنیم.


پیرهادی عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران نیز خواستار حضور رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران در این کمیته شد.
انصاری: مساجد گاهی فقط در ساعت اذان باز است


غلامرضا انصاری دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه درهای مساجد تنها در ساعات اذان گاهی باز است، اظهار کرد: بهتر است به جای ساخت مساجد جدید فکری به حال این موضوع شود و مشکلات مالی مساجد را حل کنیم.


وی افزود: این لایحه صرفاً به مکانیک مساجد پرداخته اما اثری از پرداختن به روح مسجد را در آن نمی‌بینیم.


این عضو شورای اسلامی شهر تهران همچنین به تعدد مسئولیت‌های شهرداری تهران اشاره و عنوان کرد: به نظر می‌رسد، سپردن این وظیفه جدید به شهرداری کار درستی نباشد و بهتر است ریاست این کمیته توسط شورای شهر تهران صورت بگیرد.


انصاری اضافه کرد: باید طبقه بندی لازم در زمینه نیاز به مساجد جدید صورت بگیرد چرا که در برخی نقاط بیشتر نیاز به حسینیه حس می‌شود تا امکان تردد در همه اوقات و همه اقشار در آن میسر باشد.


دنیامالی: ساخت مساجد باید بی‌آلایش باشد


احمد دنیامالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز بر ضرورت ترویج فرهنگ ساخت مساجد ساده و بی‌آلایش تأکید کرد و گفت: در عین حال باید از فناوری‌های نوین و به روز بهره‌مند شویم کما اینکه در لایحه مذکور نیز بر آن تأکید شده است.


در نهایت این لایحه با اعمال تغییراتی و با حضور نمایندگانی از شهرداری تهران، شورای اسلامی شهر، سازمان مدیریت بحران، سازمان نظام مهندسی ساختمان و سازمان املاک و مستقلات شهرداری به اضافه ترکیبی از معماران با تجربه در ساخت مسجد در کمیته نظارت بر مساجد به تصویب رسید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته