تربیت دانشجویان کارآمد در «طرح پویش»/ سرفصل دروس دانشگاهی منطبق با نیازهای بازار و صنعت نیست
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ همایش ملی پویش اشتغال با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، بابک نگاهداری سرپرست مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی، نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی، برخی از معاونان سازمان مرکزی، رؤسای استانهای دانشگاه آزاد اسلامی، برخی مقامات عالی کشور، فعلان اقتصادی و استادان دانشگاهی بهصورت حضوری و مجازی به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان برگزار شد.
در پایان این مراسم، دانشجویان برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای استان اصفهان ازجمله زهرا افتاده، محسن میرزایی و محمد خدادادی (واحد اصفهان (خوراسگان))، مائدهسادات هاشمی (واحد نایین)، محمد قاسمی (واحد لنجان)، حمید یاوری (واحد شاهین شهر)، سحر کرمانپور (واحد دهاقان)، زهرا کیماسی (واحد شهرضا)، رضا مرادی (واحد گلپایگان)، سیدعلیرضا لاجوردی (واحد کاشان)، پیمان مهرانپور (واحد دهق (مهردشت)) و علی یقینی (واحد نجفآباد) تجلیل شدند.
بیشتر بخوانید:
لزوم تشریح اهداف و چشمانداز «طرح پویش» برای دانشجویان
اعلام نیاز صنعتگران به سرای نوآوری اتاق بازرگانی در طرح پویش
«طرح پویش» راهکاری برای تأمین نیروی متخصص مسلط به کار
دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای شاهینشهر، مهردشت(دهق) و لنجان هم به عنوان واحدهای برتر استان اصفهان در همایش ملی پویش اشتغال مورد تجلیل قرار گرفتند. خبرنگار خبرگزاری آنا به همین مناسبت با سیدمسعود داودی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان گفتوگو کرده و دلایل این برتری، محاسن و ویژگیهای طرح پویش را جویا شده است که مشروح آن را در ادامه میخوانیم.
طرح پویش بخشی از خلأ نیروی کار بنگاههای اقتصادی را پر میکند
آنا: ارزیابی شما از طرح پویش دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟
اگر دانشجو در طرح پویش به مهارت کافی برسد، میتواند با کارفرما قرارداد بسته و مبلغی بهعنوان دستمزد یا پاداش از طرف کارفرما به حساب دانشگاه واریز شود که این مبلغ بهعنوان شهریه دانشجو منظور خواهد شد.داوودی: طرح پویش بهعنوان ایدهای کارآمد برای حل معضل بیکاری و اشتغال با افزایش و ارتقای توانمندیهای تجربی و کاربردی دانشجویان در راستای دستیابی به دانشگاهی کارآمد، کارآفرین و برطرف کردن نیازهای صنعت و جامعه طراحی شده که در این طرح دانشجو در زمان تحصیل در دانشگاه بهصورت حضوری نیز در صنعت وارد میشود و در کنار استادکاران ماهر در صنعت، مهارت خود را افزایش میدهد. در واقع دانشجویان با ورود به صنعت تجربه کسب کرده و بر اساس علاقه، شغل آینده خود را تجربه میکنند.
در این طرح بر اساس اعلام نیاز صنایع، دانشجویان علاقهمند، میتوانند همزمان با تحصیل وارد بازار کار شوند و تعدادی از واحدهای کارآموزی خود را بهصورت جدی و تعریف شده بگذرانند. طرح پویش میتواند بخشی از خلأ نیروی کار بنگاههای اقتصادی را پر کند و با تربیت نیروی انسانی توانمند، بستر مناسب را برای پاسخ به نیازهای صنایع ایجاد کرده و زمینه استخدام، اشتغال، پویایی و کارآفرینی دانشجویان را فراهم کند. این طرح فرصت بسیار خوبی بوده تا در آن هزاران دانشجو با ظرفیت بالا، فعال و علاقهمند به تخصص بهکارگیری شوند.
آنا: استقبال از طرح پویش چگونه بوده است و چقدر میتواند در اشتغال و مهارت بعد از تحصیل دانشجویان مفید باشد؟
داوودی: طرح پویش با تقویت ارتباط دانشگاه با صنایع گوناگون، تعامل دانشگاه و صنعت را گسترش داده و نیروی انسانی مشترک توسط دانشگاه برای صنعت را پرورش میدهد تا متناسب با نیاز صنعت و بنگاههای اقتصادی-اجتماعی نیروی کارآمد تربیت شود.
استقبال خوبی از طرح پویش شده است؛ چراکه دانشجویان همراه با تحصیل به فعالیت در بازار کار مشغول شده و بازار یا صنعت بهعنوان استاد راهنمای این دانشجویان، توانمندی آنان را برای فعالیت در عرصه محیط واقعی کار افزایش خواهند داد.
اگر دانشجو در طرح پویش به مهارت کافی برسد، میتواند با کارفرما قرارداد بسته و مبلغی بهعنوان دستمزد یا پاداش از طرف کارفرما به حساب دانشگاه واریز شود که این مبلغ بهعنوان شهریه دانشجو منظور خواهد شد.
آنا: معایب و محاسن طرح پویش دانشگاه را چه چیزهایی میدانید؟
داوودی: طرح پویش برای دانشجویان مزایایی از قبیل جذب و استخدام در صنایع، شرکتها و مؤسسات، استفاده از بورسیه تحصیلی برای پرداخت شهریه و استفاده از خدمات بیمهای دارد. دانشجویان میتوانند از فرصتهای شغلی شناساییشده توسط دانشگاه، استفاده کنند و از اینرو امکان جذب و استخدام آنان در صنایع و مؤسسات فراهمشده و نیروهای ماهرتری برای صنعت و بنگاههای اقتصادی تربیت میشوند.
در طرح پویش دانشجویان همزمان با تحصیل متناسب با رشته تحصیلی در شرکتها و کارخانههایی که با دانشگاه تفاهمنامه همکاری امضا کردهاند، وارد صنعت شده و مشغول کار میشوند.
هدف اصلی طرح پویش تسهیل ورود دانشجو به بستر کار
آنا: پیشنهاد و توصیه شما به دانشجویان برای پیوستن و استقبال از طرح پویش چیست؟
در طرح پویش دانشجویان همزمان با تحصیل متناسب با رشته تحصیلی در شرکتها و کارخانههایی که با دانشگاه تفاهمنامه همکاری امضا کردهاند، وارد صنعت شده و مشغول کار میشوند.داوودی: تسهیل ورود دانشجو به بستر کار هدف اصلی از اجرای طرح پویش است. از آنجایی که دانشجویان پس از فارغالتحصیلی امکان استخدام در شرکت و استفاده از طرح سرباز مهارت را دارند؛ بنابراین میتوانند با رزومه کاری و سوابق بیمهای خوب بهراحتی جذب بازار کار شوند. این باعث میشود که اعتمادبهنفس، امید، اشتغال و مهارتافزایی در دانشجویان افزایش یابد تا بهراحتی وارد بازار کار شده و تجربه و مهارت خود را افزایش داده و در نتیجه راندمان تولید کشور را افزایش دهند.
آنا: دلایل انتخاب دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان بهعنوان واحد برتر در همایش ملی پویش اشتغال چه بود؟
داوودی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان در راستای حل مشکل اشتغال و تربیت نیروی کار مورد نیاز صنایع، تجربه موفق مهارتافزایی همراه با تحصیل و آشنایی با محیط واقعی کار را در شرکت قطعهکاران با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی ستاد کرونا آغاز کرد که این گام یکی از عوامل تشویق و تمایل آغاز همکاری دستگاهها و نهادهای دیگر با واحد لنجان شد.
بیشتر بخوانید:
دانشگاه آزاد اسلامی «طرح پویش» را در کشور گسترش دهد
«طرح پویش»؛ تبدیل دانشجوی تئوریک محض به متخصص کارآزموده
صنعتگران میدان را برای نیروهای جوان دانشجو بازکنند
آنا: پیشنهاد شما برای پیشرفت طرح به دانشگاه و صنعتگران چیست؟
داوودی: طرح پویش کمک زیادی به ایجاد انگیزه برای ورود دانشجو به صنعت میکند و باعث امیدواری جوان به آینده و اشتغال میشود؛ به همین دلیل دستگاههای اجرایی باید از این فرصت خوب استقبال کنند. ازآنجاییکه دانشجویان در طول تحصیل کار را بهصورت عملی و کاربردی فرامیگیرند، آنان را به تکنسینها و مهندسان علمی که «فکر کارآمد» و «نیروی کارآمد» دارند تبدیل کرده و در مسیری که صاحبان صنایع در انتظار این سرمایههای کارآمد و پرتوان منتظر ایستادهاند تا حل مشکلات خود را به آنان بسپارند، قرار خواهد داد.
سرفصل دروس منطبق با نیازهای بازار و صنعت نیست
آنا: و سخن آخر....
داوودی: تهیه سرفصل درسی مناسب، نوعی سرمایهگذاری بزرگ و مطلوب بوده که برای این سرمایهگذاری باید تلاش کرد. سرفصل دروسی که در دانشگاه تدریس میشود منطبق با نیازهای بخش بازار و صنعت نیست و بهتر است این دروس در کارگروههای اختصاصی بررسی شده و دروس تخصصی دانشجویان منطبق با مهارتآموزی دانشجویان هزاره سوم بازنگری شود.
موضوع پویش مختص به رشتههای فنی و مهندسی نیست و همه رشتههای علوم انسانی یا علوم پایه را پوشش میدهد. بهعنوان نمونه دانشجویان رشته حقوق میتوانند در دفاتر قضائی مشغول بهکار شده تا زمانی که فارغالتحصیل میشوند با اندوختهای از تجربه مفید به کار مشغول شوند. اگر موضوع پویش جامعیت پیدا کرده و در برنامهریزی درسی مدیران گروه نیز جدیتر لحاظ شود، میتواند در آینده کشور بسیار مؤثر باشد و دانشجویان کارآمد برای بازار آینده تربیت کند.
انتهای پیام/۴۱۲۱/4062/
انتهای پیام/