دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معتمدی:

تحول در علوم انسانی به سیاست‌گذاری نیاز دارد

سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی گفت: تحول در علوم انسانی به سیاست‌گذاری نیاز دارد و باید بتوانیم تحول در علوم انسانی را به‌عنوان یک گفتمان در میان اساتید و دانشجویان مطرح کنیم.
کد خبر : 621340
عبدالله معتمدی

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، عبدالله معتمدی در نشست هم‌اندیشی به مناسبت چهلمین سالگرد رحلت علامه طباطبایی با عنوان «چگونگی تحول در علوم انسانی» که صبح امروز به‌صورت حضوری و مجازی برگزار شد، اظهار کرد: تحول در علوم انسانی به سیاست‌گذاری نیاز دارد. پژوهشگاه علوم انسانی در دانشگاه علامه نیز به ما در این زمینه کمک خواهد کرد. باید بتوانیم تحول در علوم انسانی را به‌عنوان یک گفتمان در میان اساتید و دانشجویان مطرح کنیم.


وی افزود: امیدواریم که محتواهای مناسبی برای تحول در علوم انسانی تولید کنیم حتی باید کمک کنیم که این محتواها ترجمه شوند و در اختیار سایر اندیشمندان جهان قرار گیرد.


سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی گفت: عنوان نشست «چگونگی تحول در علوم انسانی» است، یعنی از چرایی عبور کرده‌ایم و به چگونگی رسیده‌ایم. در این مسیر شورای تحول علوم انسانی بسیاری از سرفصل‌های درسی بازنگری کرده که در راستای چگونگی تحول بوده است.


معتمدی بیان کرد: عناصر دیگری در کنار تغییر برنامه تحول در علوم انسانی مهم بود که متأسفانه عملیاتی نشد. مثلاً عناوین جدید متناسب با تحول معرفی شدند اما نتوانستیم اساتید را با این برنامه‌های جدید همراه و همگام کنیم. در این زمینه شاید وزارت علوم پای کار نبوده یا برنامه از جامعیت لازم برخوردار نبوده است. اکنون نیز این مسئله وجود دارد ما در دانشگاه علامه طباطبایی این توان را داریم که این بحث را شروع و گفتمان علمی در این زمینه را آغاز کنیم.


وی ادامه داد:‌ برای گفتمان سازی باید اقداماتی صورت گیرد. به نظر می‌رسد که آمادگی لازم ایجاد شده است. برگزاری کرسی‌های نقد و آزاداندیشی، داده‌های لازم را برای تحول تأمین می‌کند. انتقال این گفتمان به دانشجویان تحصیلات تکمیلی باید مدنظر قرار گیرد. شبکه‌سازی و ارتباط با استادان فعال در این زمینه می‌تواند کمک‌کننده باشد.


سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در ادامه به نظر می‌رسد که باید به چیستی و نا چیستی علوم انسانی توجه کنیم. ابهام‌ها و تصورات نادرستی به علوم انسانی باعث می‌شود که حالت انکار و طردی رخ دهد، پس باید به چیستی و نا چیستی توجه شود.


وی با اشاره به شاخص‌های مهم تحول در علوم انسانی بیان کرد: روزآمدی اولین شاخصه تحول است، یعنی علوم انسانی باید روزآمد شود. در دانشگاه علامه طباطبایی می‌توانیم دیپلماسی علمی را در راستای روزآمدی تعریف کنیم. تعامل استادان با دانشگاه‌های برتر می‌تواند در این مسیر تعریف کرد. بحث‌هایی که امروز در علوم انسانی در کشور و دانشگاه‌های ما وجود دارد کهنه است.


معتمدی ادامه داد: کاربردی کردن علوم انسانی باید موردنظر قرار گیرد. رشته‌ها باید به سمت کاربردی شدن پیش روند. بومی‌سازی علوم انسانی باید مدنظر قرار گیرد. مبنای تدریس باید مسائل بومی باشد. دانش بومی در جهت غنی‌سازی دانش جهانی است. برخی می‌گویند علوم غربی باید دور ریخته باشد نه این‌چنین نیست، دانش غربی هم دانش بومی آن جامعه است و می‌توان از آن استفاده کرد.


وی اضافه کرد: عنوان می‌شود که علم دستوری نیست اما فعالیت علمی با جهت‌گیری ما متفاوت می‌شود. سمت‌وسوی حرکت علمی باید مشخص کنیم. برخی معتقدند که علم مدرن علم تجربی است و نمی‌توان آن را اسلامی کرد این هم از آن نظریات اشتباه است.


سرپرست دانشگاه علامه طباطبایی گفت: باید تحول در علوم انسانی به پژوه تبدیل شود تا بتوانیم پایان‌نامه‌هایی در آن تعریف کنیم. این امر میسر و ممکن است و می‌توانیم این امر را پیش ببریم.


انتهای پیام/۴۰۴۰/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب