کاهش فساد و حذف امضاهای طلایی با سامانه جامع تجارت
به گزارش خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری آنا،سامانه جامع تجارت از سال ۹۲ فعالیت خود را آغاز کرده است، به گفته کارشناسان این سامانه با ایجاد پنجره واحدتجاری توانسته نقش مهمی در افزایش شفافیت فعالیتهای تجاری داشته باشد.خبرگزاری آنا گفتوگویی با محمدشیرازیان مدیر پروژه سامانه جامع تجارت در خصوص عملکرد این سامانه صورت داده است که در قالب بخش سوم این گفتوگویی مشروح در ادامه میخوانید.
افزایش شفافیت در تبادلات تجاری
آنا: راهاندازی سامانه جامع تجارت چه نتایجی را به دنبال داشته است؟
شیرازیان: علاوه بر راهاندازی سامانه بهمنظور افزایش شفافیت در تبادلات تجاری، یکسری اهداف عملیاتی هم تعریف شده که عبارت است از الکترونیکی شدن اسناد تا مراجعات حضوری حذف یا کاهش پیدا کنند و نقش عامل انسانی حذف شود و از این طریق جلوی امضای طلایی را بگیریم یا کاهش بدهیم.
در حوزه کارت بازرگانی اطلاعات بهصورت الکترونیکی ثبت میشود، در حوزه مجوز ورود اطلاعات ثبت سفارش الکترونیکی شده است، در حوزه تأمین ارز، اعلامیه تأمین ارز بانک مرکزی الکترونیکی شده، اطلاعات اسناد حمل بینالملل بهصورت الکترونیکی در اختیار سامانه جامع قرار میگیرد، تخلیه و انبار، قبض انبار اماکن گمرکی همینطور الکترونیکی شده، پروانه و اظهارنامه گمرکی الکترونیکی شده، بارنامه داخلی در سازمان راهداری و قبض انبار داخلی هم همینطور و حوزه فاکتورها هم برای کالاهای مشمول، صورتحساب الکترونیکی صادر میشود.
حذف کاغذ و رسید از جریان ثبت اطلاعات در سامانه جامع تجارت
برخی از این اسناد که الکترونیکی شده به صورت فیزیکی حذف شده به طور مثال هماکنون کارت بازرگانی الکترونیکی شده، همه سامانهها بر اساس اطلاعات سیستمی اطلاعات را دریافت میکنند ولی یک کارت فیزیکی هم در اختیار بازرگانان است ولی در حوزه ثبت سفارش، اعلامیه تأمین ارز و پروانه گمرکی، دیگر هیچ چیز فیزیکی وجود ندارد و اصلاً برگه ثبت سفارش وجود ندارد که کسی بخواهد جعل کند یا این برگه جعلی را جایی ارائه دهد. قبلاً بازرگانان با مراجعه به سازمان ذیربط، برگه را به شکل فیزیکی تحویل میگرفتند، اما با حذف فیزیکی برگه، بسیاری از مراجعات بهصورت سیستمی انجام میشود.
بیشتر بخوانید:
سیستمی شدن اطلاعات دستگاههای اجرایی با سامانه جامع تجارت
حذف نقش انسانی در فرایند بارگذاری اطلاعات در سامانه جامع تجارت
در گذشته بازرگان یک پیشفاکتور از فروشنده خارجی دریافت و آن را در سامانه ثبت سفارش وزارت صنعت ثبت میکرد. کارشناس وزارت صنعت در سامانه ثبت سفارش،اطلاعات پیشفاکتور را بر اساس دانش خود که از مقررات یک کتاب قطوری بود، بررسی می کرد و تشخیص میداد که این پرونده چه مسیری را باید طی کند، مجوز از چه دستگاهی باید بگیرد، اصلاً ممنوع است یا مجاز، با این روش احتمال خطای انسانی، تبانی و تخلف بسیار زیاد بود و بر اساس آن به بازرگان اعلام می کرد به عنوان مثال باید از وزارت بهداشت مجوز بگیرد. اگر در این مرحله کالای اصلاً مشمول مجوز هم نبود، در برخی از مواقع با پرداخت رشوه نسبت به ارائه مجوز واردات اقدام میشد. بعدازاینکه سامانه جامع راه اندازی شد
بازرگان در سامانه جامع تجارت پیشفاکتور را ثبت میکند. سیستم آنلاین از سامانه دیگری به اسم سامانه ضوابط تجاری که کل کتاب مقررات و بخشنامههایی که آمده وارد این سامانه شده و ثبت اطلاعات شده به صورت، آنلاین پرونده را استعلام میگیرد و مشخص میشود که این کالا ممنوع یا مجاز است، اگر مجاز است مجوز چه دستگاههایی را لازم دارد، محل تأمین ارزی که ثبت کرده مجاز است یا نه و در مدت چند ثانیه مشخص میشود چه مسیری را باید طی کند. اینجا دیگر عامل انسانی تصمیمگیرنده نیست و همین سرویس در اپلیکیشن سامانه جامع در اختیار کاربران قرار گرفته شده است، کد کالایش را که اعلام میکند، آنلاین به او اعلام می شود چه مجوزی را از چه دستگاهی اخذ کند.
احترام به حاکمیت دستگاههای اجرایی
آنا: چرا تبادل اطلاعات بازرگان و سامانه جامع تجارت با بانک عامل حتماً از کانال بانک مرکزی میگذرد؟
شیرازیان: چون اعتقاد داریم که حوزه کسبوکاری صرافی و بانک، زیرمجموعه بانک مرکزی هستند. متولی این فرایندها و کسبوکارها، بانک مرکزی است. ما اگر اطلاعاتی از بانک عامل نیاز داریم، حتماً باید با تأیید بانک مرکزی باشد. اینکه ما مستقیم برویم به بانک عامل اطلاعات بدهیم و از آن اطلاعات بگیریم، بهنوعی حاکمیت بانک مرکزی روی این کسبوکار را نقض میکنیم. چون اگر بانک مرکزی بخواهد مثلاً مجوز یک صرافی را ابطال کند، معطل سامانه جامع است، زمانی که معماری اینگونه تعریفشده، بانک مرکزی خود روی لایههای کسبوکارش اعمال حاکمیت میکند و سامانه جامع مسئولیتی در خصوص مجاز یا غیرمجاز تشخیص دادن صرافی ندارد و اگر موضوعی پیش بیاید، مسئولیت نه با درگاه سامانه جامع بلکه با بانک مرکزی است بنابراین بازرگان در حوزه اطلاعات ارزی، درخواستهای ارزی خود را اعلام می کند، سامانه درخواست بازرگان را به بانک مرکزی ارائه میدهد، بانک مرکزی با قوانین خود این درخواست را بررسی میکند و در نهایت ارز تخصیص میدهد یا نمیدهد.
این تعامل با بانک مرکزی شکلگرفته است به عنوان مثال در حوزه سامانه نیما، بازرگان غیر از سامانه جامع تجارت هیچ درگاهی را برای تعامل با بانک مرکزی ندارد. اگر بخواهد از سامانه نیما ارز بخرد یا اگر صادرکننده بخواهد ارز خود را به سامانه نیما بفروشد، باید در سامانه جامع تجارت اقدام کند. از آنطرف صراف هم اگر بخواهد ارز صادرکننده را بخرد، از طریق سامانه سنا زیرمجموعه بانک مرکزی اقدام میکند.
برای مطالعه بخش اول گفتوگو محمدشیرازیان مدیر پروژه سامانه جامع تجارت اینجا کلیک کنید
برای مطالعه بخش دوم گفتوگو محمدشیرازیان مدیر پروژه سامانه جامع تجارت اینجا کلیک کنید
انتهای پیام/
انتهای پیام/