اقدام پژوهی و تجربیات تدریس چگونه تدوین می شود ؟
به گزارش گروه بازار خبرگزاری آنا، یافته های تحقیق نشان می دهد که فاکتور های مورد بحث ارتباط عمیق و غیر قابل اجتنابی با هم دارند و رابطه معنا داری بین داده های پژوهش وجود دارد. با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت نظرات پژوهشگران رشته آموزش ابتدایی اقدام پژوهی پیرامون مقوله های ارائه شده در این رابطه کاملا صحیح و مبتنی بر واقعیت است. از این رو پیشنهاد می شود مباحث طرح تدبیر و تجارب برتر تربیتی در مراکز آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی مطرح گردد. و نتایج تحقیقات به صورت پروپوزال های نظری ارائه گردد.
خارق العاده ترین فایل های برنامه تدبیر
موضوع طرح تدبیر موضوعی است که در رابطه با آن پژوهش های زیادی نگارش می شود. همچنین در رابطه با موضوع تجارب برتر تربیتی و بررسی روابط و تاثیرات آنها بر روی هم نیز جای بسی تامل است. پژوهش گران در رشته آموزش ابتدایی اقدام پژوهی همواره بررسی های علمی و پژوهشی خود را در این رابطه در معرض مخاطبین این رشته قرار داده اند.
خارق العاده ترین فایل های اقدام پژوهی
به جرئت می توان گفت که پرداختن به موضوع طرح تدبیر یکی از اساسی ترین مسائلی است که می توان در مدیریت به آن پرداخت و همچنین در این رابطه موضوع مهمی که جای بحث دارد موضوع تجارب برتر تربیتی است. پرداختن به این موضوع می تواند راهبرد های آموزشی غیر قابل وصفی را در اختیار پژوهشگران قرار دهد.
یکی از مهمترین مسائل پیرامون طرح تدبیر موضوع تجارب برتر تربیتی است که می تواند نقش تعیین کننده ای را در رابطه با نتایج پژوهش های پژوهشگران مدیریت ایفا نماید. پژوهش گران مدیریت بر این باورند که در رابطه با طرح تدبیر می توان پژوهش های علمی و مسائل پرمغز و پر محتوایی را ارائه نمود که یکی از مهمترین این وجوه قابل پژوهش مدیریت است.
خارق العاده ترین فایل های معماری نوین تدریس
اگر هر شخص نسبت به شیوه یادگیری خاص خود وهمچنین راههای صحیح ارتباط با دیگران شناخت کافی داشته باشد، علاوه بر کسب یکی از مهارتهای لازم برای زندگی، میتواند گامهای بلندی در جهت آموختن بردارد.
فردی که به عنوان معلم برای آموزش مطالبی خاص در کلاس حاضر میشود، ابتدا باید تکتک دانشآموزان را از نظر تفاوتهای فردی مورد توجه قرار دهد تا بتواند نحوه تدریس خود را متناسب با مخاطبین تنظیم کند. چرا که یک روش تدریس نمیتواند تأثیر مطلوبی بر همه به طور یکسان داشته باشد و باید یک مطلب به روشهای گوناگون بیان شود تا هر دانشآموز به فراخور ویژگیهای فردی خود از موضوع تدریس بهرهی لازم را ببرد.
خارق العاده ترین فایل های الگوی برتر تدریس
معلم با بررسی سبکهای یادگیری دانشآموزان، باید آنها را در این زمینه آگاه کند، و به دانشآموزان هر گروه، آموزش دهد تا با توجه به سبک یادگیری خاص خود، مطالب درسی را بهتر بیاموزند. بنابراین معلمی که این روش را در تدریس خود پیاده کند، علاوه بر کمک به دانشآموز در کسب خودآگاهی، دریچهای برای او میگشاید تا بتواند همواره از عهده آموختن هر مطلبی برآید و حتی در رویارویی با سایر مسائل زندگی نیز موفق عمل کند.
انتظارات دقیق در تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی
نباید انتظار داشت در یک کلاس درس سنتی که مدرسِ هر چند آگاه و با تجربه به تنهایی سخنرانی میکند، تمام درس به طور کامل و صحیح به دانشآموز انتقال یابد. چرا که مخاطبان او، افرادی با نقشههای ذهنی متفاوت هستند و همچنین براساس نظریهی NLP، شیوههای یادگیری و پردازش اطلاعات در ذهن و کدگذاری آنها در افراد مختلف، متفاوت است. در همهی افراد، اطلاعات از طریق حواس پنجگانه دریافت میشود ولی ذهنِ هر شخص به طور عادی فقط از یک یا دو حس خود برای کسب اطلاعات و ایجاد ارتباط مؤثر بهره میگیرند.
از این حس با عنوان «کانال ترجیحی یادگیری» یا همان سبک یادگیری، یاد میشود. براساس این تفاوت، افراد به چهار گروه دستهبندی میشوند.
دستهی اول که بیشتر از نیمی از افراد جامعه را تشکیل میدهند، افراد «دیداری» هستند. این افراد به آنچه میبینند بیشتر اتکا دارند. دستهی دوم افراد «شنیداری» هستند و بیشتر از طریق شنیدن اطلاعات کسب میکنند. دستهی سوم که تعداد کمتری نسبت به دو گروه قبل را دارا هستند بیشتر به احساس و آنچه از طریق لامسه کسب میشود متکی هستند و افراد «لمسی» نامیده میشوند. دستهی آخر هم افراد ناآرامی که باز هم از طریق لمس اشیا و حس کردن آنها اطلاعات کسب میکنند. تعداد آنها نسبت به سایر گروهها کمتر بوده و «لمسی- جنبشی» گفته شدهاند.
خلاقیت در معماری نوین تدریس
برای شناسایی هر گروه، آزمونی با عنوان آزمون مردمک چشم وجود دارد. توجه به حرکات چشم مخاطب میتواند در تشخیص سبک یادگیری مؤثر باشد. به این ترتیب که سؤالی خنثی از شخص پرسیده میشود. مثلاً ضرب دو عدد در هم، که ذهن فرد را درگیر کند. در هنگام پاسخ دادن به حرکات چشم توجه میشود. اگر شخص به طور ناخودآگاه به بالا نگاه کند، سبک او دیداری است.
اگر حرکت چشم به طرفین باشد، شخص در دستهی دوم یعنی شنیداری قرار دارد. نگاه به پایین، شخص را در دستهی لمسیها قرار میدهد. نگاه ثابت رو به جلو، نشاندهندهی دسترسی سریع و آنی به تمام اطلاعات حسی میباشد.
یادگیری یک فرآیند ذاتاً اجتماعی است و برای اینکه تغییرات لازم در مغز اتفاق بیافتد و مسیرهای جدید عصبی در مغز ایجاد شوند، که نشان دهندهی یادگیری یک مهارت هستند، باید فرد با افراد همسال و مشابه خود در یک گروه در تعامل باشد تا یکدیگر را تشویق کنند، ایدههای هم را بشنوند و نقد کنند و همکاری سازنده داشته باشند.
معلم با تجربه و روش تدریس
وقتی یک معلم با تجربه و دارای دانش کافی شروع به تدریس میکند، با صدا، لحن، نوشتهها، تصاویر و اطلاعات دادههای لازم را به فراگیران ارائه میدهد. او تمام سعی خود را میکند تا نکتهای را از قلم نیندازد و به بهترین نحو ممکن تدریس کند. اما گاهی در پایان تدریس، نتیجهی مطلوب حاصل نمیشود. بر طبق آنچه بیان شد، روانشناسی جدید، نحوهی یادگیری و همچنین چگونگی برقراری ارتباط افراد با پیرامون خود را مرتبط با تفاوتهای فردی آنها میداند. پس نمیتوان انتظار داشت که وقتی افراد متفاوت را در شرایط یکسان آموزش میدهیم، نتیجهی مطلوبی کسب کنیم.
روش های تدریس شگفت انگیز
در یک کلاس معمولی، اکثریت دانشآموزان، شنیداری و دیداری هستند اما درصدی هم در دو دستهی دیگر قرار میگیرند. دو دستهی سوم و چهارم، علاوه بر دیدن و شنیدن، بایدتجربههای عملی و انجام آزمایش را هم در برنامه درسی خود داشته باشند. در غیر این صورت از سایرین عقب میمانند و حتی گاهی به آنها برچسب کندذهنی و بیاستعدادی زده میشود. در نتیجه اعتماد به نفسشان دچار لطمه شده، انگیزه و علاقه خود را به یادگیری از دست خواهند داد. در صورتی که اگر به تفاوت این افراد در نحوهی یادگیری توجه شود و در این مورد خودآگاهی لازم را کسب نمایند و بدانند که فقط سبک یادگیری متفاوتی دارند، به نقاط قوت و ضعف خود پی میبرند، بر استرسهای خود غلبه کرده و نتیجه بهتری در آموختن خواهند داشت.
ارزشیابی کلاس درس
پیشنهاد میشود جلسه اول یا دو جلسه اول تدریس، به بررسی سبکهای یادگیری دانشآموزان اختصاص داده شود. با استفاده از سه روش ذکر شده میتوان کلاس را گروهبندی نمود و بر اساس گروههای موجود از روشها، ابزار مناسب و حتی تکالیف متفاوت برای هر گروه استفاده کرد. قبل از شروع تدریس باید به هرگروه در مورد سبکهای یادگیری وهمچنین روشهای آموختن بهتر برای هر سبک، آموزش لازم داده شود.
همانگونه که واقفیم در رشته آموزش ابتدایی اقدام پژوهی فاکتور ها و محور های پژوهشی بیشماری وجود دارد که پرداختن به هر کدام از آن موارد می تواند یک سری از مشکلات اساسی را از نظام آموزشی و پرورشی کشور ما برطرف نموده و مرتفع سازد. چرا که متاسفانه در کشور ما از کمبود منابع مطالعاتی رنج می بریم و خصوصا در مدیریت هنوز خیلی مانده است که به نقطه قابل اعتماد و امیدوار کننده ای برسیم. بنا بر این نیاز است که در این رابطه در رشته آموزش ابتدایی اقدام پژوهی تحقیقات و پژوهش های قابل قبولی صورت گیرد.
آمارهای بدست آمده پیرامون طرح تدبیر
آمار ها نشان می دهد موضوع طرح تدبیر یکی از اساسی ترین موضوعاتی است که جای بحث دارد و نقش تعیین کننده ای در نظرات اندیشمندان و پژوهشگران رشته آموزش ابتدایی اقدام پژوهی دارد. آنچه حائز اهمیت است پرداختن به موضوع طرح تدبیر و همچنین موضوعاتی چون تجارب برتر تربیتی می تواند افق های تازه ای را در عرضه مدیریت در پیش روی اندیشمندان باز کند.بنا بر این نیاز است که به موضوع طرح تدبیر و تجارب برتر تربیتی به صورت گسترده تری پرداخته شود و این موضوع به مسائل پیش رو و چشم انداز های پژوهشی آتی بسط داده شود.
تحقیقات انجام شده راجع به طرح تدبیر
آنچه حائز اهمیت است این است که طرح تدبیر و موضوعات مربوط به آن تاثیر قابل ملاحظه ای در مسائل پژوهشی در رشته آموزش ابتدایی اقدام پژوهی دارد . مسائلی که در این رابطه مورد بحث است شامل موارد زیادی می باشد که هر یک رابطه مستقیم و معنا داری با قضیه مذکور دارند. در این میان می توان به مقوله تجارب برتر تربیتی اشاره نمود. در واقع مقوله تجارب برتر تربیتی از دیدگاه پژوهشگران موضوع ای غیر قابل اجتناب پیرامون طرح تدبیر می باشد. باید گفت موضوع تجارب برتر تربیتی این موضوع را ثابت می کند که می توان در رشته آموزش ابتدایی اقدام پژوهی افق های تازه ای را بر روی محققین باز کرد.
بهترین و کاملترین تحقیقات در تجارب
اگرچه عمده تحقیقات انجام یافته ی مرتبط، به چگونگی رابطه در این مقوله پرداختهاند، اما مطالعات محدودی به بررسی متغیرهای همبسته با آن اختصاص یافتهاند که اساس ارائهی یک رویکرد پیشگیرانه و مداخلهای مؤثر است، به ویژه آنکه شکل پژوهشگری در رابطه با طرح تدبیر و ماهیت آن در سالهای اخیر تغییر یافته است. اکثر محققان توافق دارند که مبحث طرح تدبیر و رابطه آن با تجارب برتر تربیتی از مهمترین مسائل مورد انتظار در جامعه پژوهشی است.
یکی از بهترین روشهای پژوهش پیرامون طرح تدبیر ، استفاده از نظرات پژوهشگران موفق است. با توجه به اینکه مسائل مربوط به طرح تدبیر ابعاد و جنبه های مختلفی را در بر میگیرد، لذا ارائهی اطلاعات جامع از فاکتورهای تحقیقاتی مربوط به آن دشوار است.
تاکنون در جامعه ما درباره ی موضوع طرح تدبیر در موسسات آموزش عالی و تأثیر آن بر تجارب برتر تربیتی و عملکرد آن ها بررسی چندانی صورت نگرفته است فقدان ابزار مناسب برای ارزیابی پژوهش های صورت گرفته و استفاده از آن در فعالیت های آموزشی، کنفرانس ها و فراخوان های علمی و آموزشی به شدت به چشم می خورد.
معماری نوین تدریس خلاقانه
بسیاری از تحقیقاتی که در موسسات آموزش عالی صورت گرفته است بیشتر در مورد تجارب برتر تربیتی و به صورت تئوری متمرکز است. اگر هر یک از راهبردهای اجرائی شده به طور کامل انجام نشود، شاید دیگر زمان آن رسیده باشد که به دنبال شناخت راهکارها و هم چنین احتمالات جدیدتری برای مشخص کردن مسائل پژوهشی مربوط باشیم. با وجود اینکه مطالعات کمی و کیفی متعددی در مورد طرح تدبیر وجود دارد اما بیشتر پژوهش ها در این زمینه کمی بوده است و در آن ها به موضوعات فرآیند تجارب برتر تربیتی که به عنوان یک فاکتور اصلی در طرح تدبیر مطرح می باشد توجه نشده است.با توجه به اثرات پژوهش علمی پیرامون مسائل طرح تدبیر و تجارب برتر تربیتی لازم و ضروری بود تا در جهت روشن شدن چگونگی بررسی این موضوع پژوهش هایی انجام شود. با توجه به عدم پژوهشهای کافی در زمینه طرح تدبیر و نیز جدید بودن اجرای این پژوهش در جامعه مورد مطالعه، پژوهش حاضر با هدف مذکور اجرا گردید.
پژوهشگران برتر کشوری
پژوهشگران و محققین برتر در رشته آموزش ابتدایی اقدام پژوهی در طول سالیان متوالی سعی بر این داشته اند که مطالعات گسترده ای بر روی طرح تدبیر و زیر مجموعه های پژوهشی آن داشته باشند . به طور قطع به یقین باید گفت که موضوع طرح تدبیر و پرداختن و وجوه مختلف و جنبه های گوناگون تحقیقاتی در این رابطه می تواند راهگشای دقیقی در رابطه با علم آموزان عرصه مدیریت باشد..
منبع : سایت تجارب برتر تربیتی https://pmhr.ir/
انتهای پیام/ ر
انتهای پیام/