دانشکده حکمرانی اسلامی رویکردی نوین به نقشآفرینی علم در عرصه عمل
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از اصفهان، پیام نجفی در نشست با رئیس و اعضای هیئت علمی دانشکده حکمرانی اسلامی دانشگاه آزاد واحد اصفهان(خوراسگان) بر نقشآفرینی مؤثر این دانشکده و فارغالتحصیلان آن در سطوح عالی مدیریتی در کشور تأکید کرد.
بیشتر بخوانید:
دانشکدههای موضوعی، راهبردی اساسی در تربیت نیروی انسانی کارآمد
وی افزود: مقرر شده است که در کل کشور ۱۶ دانشکده موضوعی و مأموریتگرا راهاندازی و کار خود را آغاز کنند که نخستین آنها با توجه به صبغههای سیاسی و ریشههای فقاهت اسلامی در استان اصفهان با راهاندازی دانشکده حکمرانی اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی این استان اصفهان فعالیت خود را آغاز کرده است.
رئیس دانشگاه آزاد اصفهان این فرصت را برای استان اصفهان مغتنم شمرد و ادامه داد: دانشگاه باید مرجع تمام اقدامات یک جامعه باشد و این مبتنیبر نوع نقشآفرینی در عرصههای ملی، بینالمللی و حکومتی است و راهاندازی این دانشکده میتواند رویکردی نوین در نقشآفرینی علم در عرصه عمل را بیافریند.
نجفی بیان کرد: در نظامهای حکومتی در دنیا مرسوم است که حکومت براساس انتظاری که از دانشگاه در راستای خطمشیسازی و جهتدهی نهادهای حکومتی دارد، اتاق فکر خود را در حوزه حکمرانی به دانشکدههای موضوعی میسپارد و این موضوع در کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
وی بیان کرد: لازمه پیریزی بنایی با عنوان حکمرانی اسلامی در حد نام و ظرفیت امالقرای اسلام این است که دانشگاه و استاد که مرجع علم و تفکر خلاقانه در جامعه هستند، علاوهبر اینکه بیشتر از مباحث تئوریک بر مباحث عملیاتی تأکید کنند، باید به رویدادهای جامعه زنده و پویا باشند و مأموریت خود را در آموزش محض و محیط کلاس و دانشگاه محصور نکنند تا مشکلی از مشکلات جامعه حل شود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان وجوه ممیزه این دانشکده را با سایر دانشکدههای حکومتی در سایر جوامع قابل توجه دانست و اضافه کرد: این دانشکده حکمرانی، مزین به پسوند اسلامی است و مهمترین مأموریت آن در قالب تبیین، تشریح، پیشنهاد و روزآمد کردن الگوهای مناسب حکمرانی اسلامی است که در دو دسته مأموریت خرد و کلان خلاصه خواهد شد.
دبیر هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان، دانشکده حکمرانی اسلامی را سازمانی مستقل و تأثیرگذار بر فرآیند واقعی خطمشی عمومی و پژوهشهای کلان چندرشتهای کاربردی خواند و تأکید کرد: این دانشکده ترکیبی از دانشگاهها و کانونهای تفکر هستند و بستر اصلی آموزش خط مشی عمومی در فعالیت آنها تعریف میشود و باید در تلاش برای ارتباطگیری نزدیک با نهادهای سیاستگذار، احزاب و دولتها باشند.
۳ روز آموزش، ۳ روز کار
رئیس دانشکده حکمرانی اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) نیز در تشریح شاکله علمی و ساختار استادان این دانشکده عنوان کرد: در این دانشکده، سه گروه از استادان حضور دارند که متشکل از استادان مسلط بر مبانی و نظریات اسلامی، استادان مسلط بر نظریههای غربی و استادان عملگراست که عموماً از میان مدیران اجرایی باسابقه و با تجربه متعهد به نظام اسلامی انتخاب میشوند.
اصغر عالمیان در بیان شیوههای آموزشی این دانشکده گفت: در این دانشکده، دانشجویان علاوهبر سه روز آموزش در دانشکده، سه روز نیز در محل کار حاضر شده و بهطور عینی و عملی با مسائل مواجه میشوند که مزیت این شکل از آموزش، ناظربودن بر مسائل مختلفی است که فرد در محل کار یا جامعه و یا در آینده در شغل انتخابی خود با آن مواجه میشود.
وی اشاره کرد: در زمینه محتوای آموزشی نیز رویکرد تعالی، سرلوحه تدوین محتوا و سرفصلهای جدید بینرشتهای خواهد بود و در حوزه پژوهش نیز تمام پروژههای تحقیقاتی ناظر به حل مسائل خرد یا کلان کشور مدنظر خواهد بود که دارای مابهازای بیرونی است و به شکل یک خدمت یا سفارش متقاضی، منتظر انجام و به پاسخ رسیدن آن است.
انتهای پیام/۴۱۰۳/۴۰۶۲/
انتهای پیام/