طرح «جنبش تولید علم بومی» در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان رونمایی میشود
گروه استانهای خبرگزاری آنا، حسین عقابی؛ هیئتهای اندیشهورز، مجموعهای از استادان صاحبنظر و باورمند به تعالی علوم انسانی و هنر با توان راهبردنگاری، آیندهنگری و نگرش عملیاتی هستند که بهمنظور تعالی (بهروزرسانی، بومیسازی و اسلامیسازی) آموزشی و پژوهشی در علوم انسانی و هنر در هر استانی از دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل میشود تا معاونت علوم انسانی و هنر را در طراحی فعالیتهای علمی مشاوره دهند.
هیئتهای اندیشهورز در استانهایی که استعداد و ظرفیت کافی علمی ازنظر استادان، دانشجویان و رشتههای هنری داشته باشند بهصورت مستقل تشکیل میشوند و یکی از آنها که این ویژگیها را دارد، استان اصفهان است. در همین راستا، خبرنگار خبرگزاری آنا با محمدعلی نادی رئیس هیئت اندیشهورز تعالی علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان گفتگو کرده است که در ادامه می خوانیم.
آنا: شکلگیری هیئت اندیشهورز در استان اصفهان به چه صورت بوده و آیا پروسه تشکیل آن کامل شده است؟
نادی: پروسه اجرایی هیئت اندیشهورز بهطور کامل انجامشده و اکنون همه اعضا دارای حکم هستند. از ابتدای مهر 98 تا به امروز هفتهای دو جلسه بهطور مستمر با تأکید بر اهداف و محورهای مشخصشده برگزار کردهایم که مجموعاً 30 جلسه میشود و نخستین جلسه با حضور حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
فرآیند شکلگیری هیئت اندیشهورز به این ترتیب بوده که سعی شد از عمده ظرفیتهای استان اصفهان در قلمرو علوم انسانی و هنر استفاده شود. در ترکیب هیئت اندیشهور از افرادی با ظرفیت بالا استفاده میکنیم که شاید در کشور نمونه آن کم باشد. بهعنوان نمونه دبیر هیئت اندیشهورز ما جزء یک درصد دانشمندان جهان اسلام است و سعی کردیم از واحدهای دانشگاهی مختلف متناسب با ظرفیتها استفاده کنیم که این هم جزء ویژگیهای خاص استان اصفهان است.
از کوچکترین واحد اصفهان به نام سمیرم عضو داریم و به این صورت نیست که همه را از واحدهای خود اصفهان انتخاب کنیم. از نظر فضا، امکانات و احکام اعضا هیچ محدودیتی نداریم و بهخوبی جلو میرویم.
آنا: مأموریت هیئتهای اندیشهورز چیست و چه تأثیری در حوزه علوم انسانی خواهد داشت؟
نادی: با تشکیل معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، رویکرد تعالی به این دانشگاه آورده شد که پیش از این مطرح نبود. در چارچوبهایی که برای هیئت اندیشهورز در نظر گرفته شده، هشت وظیفه اصلی را پیشبینی کردهاند. از بازنگری، آسیبشناسایی و ارائه راهکار در سیستم آموزشی و پژوهشی گرفته تا شناسایی کردن دانشجویان و استادان نخبه در ارتباط با بحث آموزشهای مهارتی و نیز بخشهایی که مرتبط با حوزه علوم انسانی و هنر و مسائل آمایش بوده به هیئت اندیشهورز سپرده شده است.
این مجموعه وظایفی که برای هیئتهای اندیشهورز در نظر گرفته شده فراتر از چیزی است که در ابتدا و در گام نخست برای این هیئتها پیشبینی میشد و به نظر میرسد نیاز به ساختار، انرژی و امکانات داشته باشد.
فرآیندهای آمایش رشتههای استان اصفهان را انجام دادهایم و عملاً از محدوده صرفاً اندیشیدن، ایدهدادن و برنامهریزی کردن و برای اینکه کار به نتیجه برسد، مجبور شدیم مقداری فراتر برویم.
ایجاد دانشکدههای فرهنگ و تمدن اسلامی، خانواده و آسیبهای اجتماعی
یکی از اهداف دیگری که حجتالاسلام خسروپناه از هیئتهای اندیشهورز انتظار داشت دنبال شود، پیگیری دانشکدههای موضوعی است که این نوع دانشکدهها در دانشگاه آزاد اسلامی سابقهای ندارند و برای نخستین بار بوده که ایجاد میشود، مانند دانشکدههای فرهنگ و تمدن اسلامی، خانواده و آسیبهای اجتماعی که با مأموریتهای متفاوت در معاونت علوم انسانی و هنر مطرح شدهاند.
مأموریتهای ابلاغ شده به هیئتهای اندیشهورز با نگاه ایرانی - اسلامی تطبیق کاملی دارند و مطابق با نیازهای واقعی در جامعه بوده و این نگاه خیلی مهم از اهداف و وظایفی است که باید پیگیری شود.
ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی در قلمرو علوم انسانی و هنر که مشکلات جدی از نظر تدریس، آموزشها و روشهای آموزشی دارند یکی دیگر از مأموریتهای هیئتهای اندیشهورز است تا با بازنگری سرفصلهای فعلی و ارائه کردن سرفصلهای جدید و همینطور معرفی رشتههای جدید و رشتههای بینرشتهای متناسب با نیازهای بازار کار و نیازهای جامعه که در این سالها مغفول مانده، ورود پیدا کرده و کار کنند.
یکی از مباحث بسیار مهمی که جزء اهداف این هیئتهاست و اکنون در اصفهان در رابطه با آن برنامه داده شده و فعالیتهای اجرایی آن در حال انجام است، بحث توانمندسازی استادان است که اگر قرار باشد مأموریتها را تغییر دهیم و به سمت تعالی ببریم با سه رکن حِکمیسازی، روزآمدسازی و بومیسازی، استادان باید در عرصههای مختلف توانمند شوند.
استادان در موضوعات اعتقادی، توحیدی، مهارتی و حرفهای تقویت شوند
استادان باید در موضوعات اعتقادی، توحیدی، مهارتی و حرفهای تقویت شوند. یکی از جاهایی که خیلی راحت میتوان مراجعه کرد و متوجه شد که وضعیت استادان به چه شکل است، همان سیستمهای ارزیابی دانشجویان از استادان بوده که اگر بهخوبی انجام شده باشد، میتواند وضعیت کلی را نشان دهد.
در کنار کارگاه توانمندسازی، بحثهایی مثل سیستم انگیزشی خودِ استادان هم باید به شکل یکپارچه و منسجم روی آن کار کرد؛ زیرا اگر آن نظام انگیزشی مناسب نباشد و اصلاح نشود، طبیعتاً آموزشهایی که داده میشود، به کار گرفته نخواهد شد. قاعده آموزشهای ضمن خدمت به آن شکل سنتی خاص دیگر تأثیر آنچنانی ندارد و جای آن را رویکرد توانمندسازی که به سازمان مرکزی نیز ارسال کردیم، گرفته تا در صورت تأیید، استانهای دیگر هم بتوانند از آن استفاده کنند.
آسیبشناسی محتوا و مدلهای آموزشی موجود در دانشگاه آزاد اسلامی و ارائه راهکار و روشهای جدید برای برطرف کردن مشکلات، یکی از ارکانی است که هیئت اندیشهورز روی آن کار میکند و ما نیز به همین ترتیب سعی کردهایم که برنامهها را جلو ببریم.
موضوع خیلی جدی و اساسی که سالهای اخیر در دانشگاه کم به آن توجه شده، کرسیهای نظریهپردازی و علمی - ترویجی است. این کرسیها بستر مناسبی بوده برای اینکه اگر افراد دیدگاهها، نظر و یا نقدهای علمی دارند، بتوانند با ویژگیهای رشته خود و در یک بستر اخلاقی و حرفهای ارائه کنند.
پیشبینی 36 کرسی علمی - ترویجی در استان اصفهان
در استان اصفهان 36 کرسی علمی - ترویجی را پیشبینی کردهایم و با توجه به برنامه مالی دانشگاه آزاد اسلامی و ظرفیت هر کدام از واحدهای دانشگاهی این استان، قرار است چند کرسی نظریهپردازی داشته باشیم. این کرسیهای نظریهپردازی و ترویجی با کرسیهای آزاداندیشی حوزه فرهنگی، متفاوت هستند.
فرض کنید تخصص من مدیریت است و میخواهم در حوزه مدیریت نظریهای را نقد و نظریهای جدید را مطرح کنم که منظور از کرسیهای ترویج و کرسیهای نظریهپردازی اینهاست؛ بنابراین این مهم بهعنوان رکنی اساسی از طرف معاونت علوم انسانی و ما در هیئتهای اندیشهورز پیش میرود.
موضوع توانمندسازی و کرسیهای نظریهپردازی ارکان اصلی هیئتهای اندیشهورز هستند. کار متفاوتی که با هماهنگی معاونت علوم انسانی و هنر در حال طراحی مدل آن هستیم، جنبش تولید علم بومی بوده که آخرین مراحل آن سپری میشود و قرار است با هماهنگی حجتالاسلام خسروپناه در اصفهان رونمایی شود؛ اگر این طرح مورد تأیید واقع شد، میتوانیم در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی ارائه کنیم.
آنا: نتایج حاصل از جلساتی که تاکنون برگزار شده چه بوده است؟
نادی: در جلسات صورت گرفته کارهای مختلفی انجام شده که یکی از آنها در ارتباط با طرح توانمندسازی استادان است که بهعنوان مدل به سازمان ارائه و هفت جلسه را برای انجام آن متمرکز کردیم. دستاورد دیگر، مدل جنبش تولید علم بومی است که در حال طی کردن آخرین مراحل بوده و بهزودی رونمایی میکنیم. موضوع بعد عنوانبندی کرسیهای نظریهپردازی و تقسیم سهم واحدها در استان است.
موضوع مدل جذب حداکثری دانشجو، همکاری کامل در تدوین طرح آمایش رشته، معرفی 11 عنوان نشریه علمی پژوهشی به سازمان مرکزی (که مدارک پنج مورد از آنها بهطور کامل تحویل شده)، معرفی و ارائه طرح توجیهی پنج دانشکده موضوعی شامل دانشکدههای معماری و فرهنگ و تمدن اسلامی، خانواده ایرانی - اسلامی، آسیبهای اجتماعی، مدیریت کارآفرینی و دانشکده حکمرانی اسلامی (که مدارک و طرح توجیهی آنها به سازمان تحویل داده شده است) از دیگر نتایج جلسات هیئت اندیشهورز است.
انتهای پیام/4121/4062/
انتهای پیام/