ورود به حوزه کارآفرینی نیازمند ساختار منعطف و پاسخگویی دانشگاه است
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا - زینب خسروی؛ امروزه با توجه به نیازهای کشور کارآفرینی به یک امر مهم در ایجاد اشتغالزایی و ثروتآفرینی تبدیل شده است. در این راستا دانشگاهها و مراکز آموزشی باید با ارتباط مستمر و مؤثر با صنایع مختلف در جهت رفع نیازهای بازار کار به پیش روند و دانشآموختگانی را تحویل جامعه دهند که با داشتن مهارتهای لازم در صنعت مشغول به فعالیت شوند.
افزایش مهارتهای شغلی دانشجویان با هدف اشتغالپذیری آنها دنبال میشود تا بتوانند با علم و دانشی که کسب کردهاند بعد از فارغالتحصیلی کسب و کار جدیدی راهاندازی کنند.
در این زمینه با مهدی گودرزی، رئیس مرکز کارآفرینی و هدایت شغلی دانشگاه علامه طباطبائی به گفتوگو نشستهایم که در ادامه مشروح آنرا از نظر میگذرانید.
آنچه در گفتوگوی ما با مهدی گودرزی میخوانید:
*ریسکپذیری مدیران دانشگاهی از ویژگیهای کلیدی دانشگاه کارآفرین است
*تغییرات سیستمی ساختار دانشگاهها برای حرکت بهسوی کارآفرینی لازم است
*دانشگاه علامه طباطبائی پیشرو در حوزه کارآفرینی علوم انسانی و اجتماعی است
*دانشگاه با ورود به حوزه کارآفرینی فرآیند بالندگی خود را ادامه میدهد
ریسکپذیری مدیران دانشگاهی از ویژگیهای کلیدی دانشگاه کارآفرین است
آنا: ویژگیها و مختصات یک دانشگاه کارآفرین چه چیزهایی باید باشند؟
گودرزی: دانشگاه کارآفرین دانشگاهی است که در کنار پرداختن به فعالیتهای آموزشی و پژوهشی به اقداماتی از جمله خلاقیت و نوآوری، تشخیص و ایجاد فرصت، توسعه فرهنگ کار تیمی، تلاش در جهت کسب استقلال مالی و غیره میپردازد. این دانشگاهها با تعامل و همکاری با صنعت، جامعه و دولت به ایجاد کسب وکارهای نو، تجاریسازی دانش و توسعه اقتصادی ملی و محلی اهتمام میورزند.
از دیگر ویژگیهای دانشگاه کارآفرین ایجاد چشمانداز مشترک بین اعضای هیئتهای علمی، کارکنان، دانشجویان و مدیریت است، اعضا هیئتهای امنا و هیئت رئیسه باید بتوانند بهطور مستقل و مجزا از کمکهای مالی دولت برنامههای کارآفرینی دانشگاه را پیادهسازی کنند.
برای توسعه کارآفرینی و نوآوری باید فرهنگ ریسکپذیری در بین مدیران دانشگاه وجود داشته باشد چراکه ورود به حوزه کسب و کار پذیرش مخاطراتی را میطلبد. مورد دیگر که بهعنوان ویژگی دانشگاه کارآفرین مطرح است، داشتن ساختار سازمانی منعطف و پاسخگو است، این ساختار امکان ارتباط و تعامل بهتر دانشگاه با صنایع مختلف و دولت را برای ایجاد کسب و کارهای تازه، تجاریسازی دانش و در نهایت کمک به توسعه محلی و ملی فراهم میکند.
آنا: فاصله دانشگاههای سطح یک کشور از دانشگاه کارآفرین چقدر است؟
گودرزی: اغلب دانشگاههای سطح یک در سالهای گذشته حداقل یک بند از راهبردها و سیاستهای کلان خود را به بحث کارآفرینی اختصاص دادهاند اما معمولا تفاوت در اقدامات عملی آنها مشاهده میشود. البته حرکت دانشگاههای شریف، تهران، امیرکبیر و تربیت مدرس بهسوی کارآفرینی نسبت به سایر مراکز آموزشی ملموستر بوده است. از جمله این اقدامات میتوان به تکمیل زیرساختهای تسهیل کننده زیستبوم فناوری و نوآوری، شکلدهی به فرهنگ کارآفرینی در سطح دانشگاه بین اعضای هیئت علمی، دانشجویان و نیز از بین بردن برخی از قوانین و مقررات دست و پاگیر اشاره نمود.
تغییرات سیستمی ساختار دانشگاهها برای حرکت بهسوی کارآفرینی لازم است
آنا: چگونه تحول از دانشگاه پژوهشمحور به دانشگاه کارآفرین در ایران باید رخ دهد؟ روش کار، لوازم و زمینههای آن چیست؟
دانشگاه کارآفرین دانشگاهی است که در کنار پرداختن به فعالیتهای آموزشی و پژوهشی به اقداماتی از جمله خلاقیت و نوآوری، تشخیص و ایجاد فرصت، توسعه فرهنگ کار تیمی، تلاش در جهت کسب استقلال مالی و غیره میپردازد.گودرزی: مهمترین نکته برای حرکت بهسوی دانشگاه کارآفرین، ایجاد تغییرات سیستمی در ساختار دانشگاهها و منعطف نمودن آنها است، در ساختارهای کنونی وظایف مشخصی با رویههای از قبل تعریف شده در بین اعضای هیئت علمی و کارکنان موسسات آموزشی عالی وجود دارد که برای تحول کافی نیستند. بنابراین تغییر و انعطافپذیر کردن ساختارها و قوانین داخلی، سبک کردن بار قوانین دولتی به خصوص بازنگری، تغییر و سادهسازی آئیننامه مالی و معاملاتی دانشگاهها، لازم است. بحث دیگر مشارکت دادن ذینفعان محلی، شهری و استانی در فرآیندهای کارآفرینی دانشگاهی و ایجاد اجماع در بین ذینفعان مختلف است.
در کنار این موارد مسائل فرعی همانند تقویت تیم راهبری دانشگاه در حوزه کارآفرینی باید در دستور کار قرار گیرد. این تیم باید تجربه، تخصص و دانش لازم را در امر کارآفرینی داشته باشند. در فرایند کارآفرینی باید بین اجزای بیرونی و درونی دانشگاه هماهنگی و همکاری وجود داشته باشد.
بیشتر بخوانید:
- کارآفرینی دانشگاهها با تغییر الگو ممکن است/ لزوم حذف نگاه تک ساحتی اساتید
- مراکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی در ۴۰ دانشگاه ایران راهاندازی شده است
- ضرورت آمادگی مهارتی دانشجویان در حین تحصیل برای آینده شغلی
دانشگاه علامه طباطبائی پیشرو در حوزه کارآفرینی علوم انسانی و اجتماعی است
آنا: در دانشگاه علامه طباطبائی چه اقداماتی صورت گرفته تا این تحول رخ دهد؟
گودرزی: در دانشگاه علامه طباطبائی ابتدا زیرساختها و زیستبوم کارآفرینی و نوآوری شکل گرفت که این زیرساختها برخی نرم (نظیر قوانین و مقررات) و برخی دیگر سخت (ابنیه و تجهیزات لازم) بودهاند. از جمله اقدامات صورت گرفته در این دانشگاه میتوان به تأسیس و تدوین اساسنامه برای مرکز کارآفرینی و هدایت شغلی، تاسیس مرکز رشد و نوآوری واحدهای فناور در حوزههای علوم انسانی و اجتماعی، تاسیس و راه اندازی مراکز نوآوری درون دانشکدهای با تنوع موضوعی بهطور مثال در حوزه علم داده و تولید محتوا اشاره کرد. همچنین جلسات شورای راهبردی کارآفرینی و نوآوری دانشگاه به طور مستمر برگزار شده تا هدایت این فعالیتها با حمایت مسئولان عالی رتبه دانشگاه همراه باشد.
با توجه به شرایط جهانی، اقتصاد ایران نیاز به تحولاتی دارد و در این میان، منابع جدید درآمدی باید با حرکت به سمت توسعه فناوریهای پیشرفته، صادرات محصولات و خدمات جدید به سایر کشورهای جهان در دستور کار قرار گیرد
برای کمک به ایجاد فرهنگ کارآفرینی در بین دانشجویان و اساتید نیز رویدادهای کارآفرینی تحت عنوان چکاوک در ۴ دوره با شرکت دانشجویان این دانشگاه، سایر دانشآموختگان دانشگاههای کشور و مشارکت افراد متخصص به عنوان مربیان رویداد، برگزار شد. تیمهای برتر این رویداد امکان استقرار در مرکز کارآفرینی دانشگاه را داشته و ضمن ادامه فرآیند ایدهپردازی از امکانات موجود در دانشگاه جهت توسعه کسب و کار خود استفاده کردند.
لازم به ذکر است، برای افرادی که توانایی یا علاقه به حوزه کارآفرینی نداشتند، جشنواره فرصتهای شغلی روشنا در ۶ دوره برگزار شد تا با حضور مستقیم شرکتهای بخش خصوصی در دانشگاه، دانشجویان علاقهمند بتوانند بهطور مستقیم و بی واسطه رزومه خود را ارائه داده و فرصت ورود به صنعت بهعنوان کارآموز یا کارمند را پیدا کنند.
از دیگر اقدامات در این زمینه نیز میتوان به تدوین شیوهنامه انتخاب دانشجوی کارآفرین برتر ، راهاندازی آکادمی اشتغال و کسب و کار در حوزه علوم انسانی و نیز ارائه مشاوره در حوزه شغلی و راه اندازی کسب و کار به دانشجویان و عموم مردم، اشاره کرد.
دانشگاه با ورود به حوزه کارآفرینی فرآیند بالندگی خود را ادامه میدهد
آنا: اقتصاد ایران امکان تحول دانشگاه پژوهشمحور به کارآفرین را میسر میکند؟
گودرزی: تا حدی زیادی ممکن است چراکه روز به روز منابع دولتی اختصاصی به دانشگاهها کاهش یافته و یا هزینهها آنقدر بالا رفته که بیشتر منابع مالی، صرف پرداخت حقوق و دستمزد اعضای هیئتهای علمی و کارکنان دانشگاهها میشود. در نتیجه فرآیند توسعه و بالندگی دانشگاه در صورتی ادامه مییابد که وارد حوزه کارآفرینی شوند. به همین سبب، بسیاری از مراکز آموزش عالی پیشرو به این نتیجه رسیدهاند که باید به این سمت حرکت کنند.
با توجه به شرایط جهانی، اقتصاد ایران نیاز به تحولاتی دارد و در این میان، منابع جدید درآمدی باید با حرکت به سمت توسعه فناوریهای پیشرفته، صادرات محصولات و خدمات جدید به سایر کشورهای جهان در دستور کار قرار گیرد. دانشگاههای کارآفرین در این زمینه نقش کاتالیزور داشته و میتوانند در امر بازسازی فعالیتهای اقتصادی جامعه و بهروزرسانی آنها با تحولات جهانی کمک شایانی کنند.
انتهای پیام/۱۱۰/
انتهای پیام/