دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سیف در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا:

مراکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی در ۴۰ دانشگاه ایران راه‌اندازی شده است

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دوره‌های مهارت‌افزایی بسیار مفید هستند و دانشجویان باید بر حسب نیاز صنایع مختلف و بازار کار آموزش ببینند، گفت: مراکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی در ۴۰ دانشگاه ایران راه‌اندازی شده است.
کد خبر : 617442
سیف

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا - زینب خسروی؛ امروزه با توجه به نیازهای کشور کارآفرینی به یک امر مهم در ایجاد اشتغال‌زایی و ثروت‌آفرینی تبدیل شده است. در این راستا دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی باید با ارتباط مستمر و مؤثر با صنایع مختلف در جهت رفع نیازهای بازار کار به پیش روند و دانش‌آموختگانی را تحویل جامعه دهند که با داشتن مهارت‌های لازم در صنعت مشغول به فعالیت شوند.


افزایش مهارت‌های شغلی دانشجویان با هدف اشتغال‌پذیری آن‌ها دنبال می‌شود تا بتوانند با علم و دانشی که کسب کرده‌اند بعد از فارغ‌التحصیلی کسب و کار جدیدی راه‌اندازی کنند.


در این زمینه با محمدسعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه مشروح آن‌را از نظر می‌گذرانید.


آنچه در گفت‌وگوی ما با محمدسعید سیف می‌خوانید:


* در برخی رشته‌ها ارتباط با صنعت بهتر شکل می‌گیرد


* ۴۰ مرکز هدایت شغلی در دانشگاه‌های کشور راه‌اندازی شده است


* کمبود اشتغال در کشور به کم مهارتی دانشجویان ارتباطی ندارد


* معرفی رشته‌های دانشگاهی در ابتدای پذیرش دانشجویان ضرورت دارد


مراکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی در ۴۰ دانشگاه ایران راه‌اندازی شده است


در برخی رشته‌ها ارتباط با صنعت بهتر شکل می‌گیرد


سیف درباره میزان مهارت‌های لازم برای دانشجویان و کارآفرینی آن‌ها برای ورود به جامعه و بازار کار، گفت: با توجه به اهمیت کارآفرینی و ایجاد اشتغال‌زایی، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی این آمادگی را کسب کرده‌اند که با برگزاری دوره‌های مهارتی نیاز صنایع مختلف و محیط‌های کسب و کار را رفع کرده تا فارغ‌التحصیلان جذب بازار کار شده و متعاقب آن به اقتصاد کشور کمک شود.


صنایع مختلف و دستگاه‌های اجرایی باید با دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی تعامل بهتری داشته تا فارغ‌التحصیلان با رشته تخصصی خود و کسب مهارت‌های مرتبط وارد صنعت مربوطه شوداین مقام مسئول با اشاره به اینکه در برخی رشته‌های دانشگاهی ارتباط با صنعت بهتر شکل می‌گیرد، خاطرنشان کرد: برخی از رشته‌ها و گرایش‌های دانشگاهی هدفمندتر بوده و به خوبی مشخص است که دانشجو بعد از فارغ‌التحصیلی در چه حوزه‌ای می‌تواند مشغول به کار شود. در این رشته‌ها ارتباط با صنعت بهتر به‌ وجود می‌آید اما بعضی از رشته‌های عمومی با کاربرد متنوع در صنعت محل کار معینی ندارند و باید برای این دسته از گرایش‌ها برنامه‌ریزی‌هایی صورت گیرد.


۴۰ مرکز هدایت شغلی در دانشگاه‌های کشور راه‌اندازی شده است


مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه اظهار کرد: در سال‌های اخیر در وزارت علوم تحقیقات و فناوری سعی شده آموزش‌های عالی با ۱۴۰ واحد درسی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به سمتی هدایت شوند که آموزش‌های فوق برنامه، آشنایی با مفاهیم کسب‌وکار، اصول کار تیمی و امور تحقیقاتی و پژوهشی نیز به دانشجویان آموزش داده شود. در این صورت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در زمان ورود به شغل موردنظر خود از مهارت‌های کسب شده به خوبی استفاده خواهند کرد.


وی با بیان اینکه دوره‌های مهارت‌آموزی به نوعی مکمل کار دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی است، خاطرنشان کرد: مراکز هدایت شغلی و کاریابی تخصصی در ۴۰ دانشگاه ایران راه‌اندازی شده که به غیر از آموزش‌های تئوری دوره‌های مهارت‌افزایی نیز برای دانشجویان برگزار می‌شود. این دوره‌ها بسیار مفید هستند چراکه در واحدهای درسی گنجانده نشده و دانشجویان باید بر حسب نیاز صنایع مختلف و بازار کار آموزش ببینند. اگر کارآموزی و کارورزی‌ها در دانشگاه‌ها به‌خوبی برگزار شوند دانشجویان با محیط کار آشنا می‌شوند، نیروهای موثرتری وارد صنایع شده و متعاقب آن ارتقا و پیشرفت جامعه را به دنبال خواهد داشت.




بیشتر بخوانید:


دانشگاه‌ها باید در راستای نیازهای کشور فعالیت کنند


تغییر سرفصل‌های درسی تا چه میزان در کارآفرینی دانشجویان نقش دارد؟




در آمار جذب فارغ‌التحصیلان توسط صنایع مختلف، کمبود محیط کسب و کار در کشور را نیز باید در نظر گرفت، اگر اقتصاد کشور و محیط‌های کاری با رکود مواجه نشوند اشتغال‌زایی افزایش می‌یابد.


کمبود اشتغال در کشور به کم مهارتی دانشجویان ارتباطی ندارد


سیف با اشاره به اینکه نیاز است هرساله آمار جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی توسط محیط‌های کسب‌وکار و صنایع مختلف رصد شود، بیان کرد: بر طبق آمار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در مقطع دکتری بالای ۸۲ درصد، دوره کارشناسی ارشد ۶۵ درصد و کارشناسی ۵۰ درصد جذب بازار کار و صنعت‌های مختلف شده‌اند. این آمار امیدوارکننده نشان‌دهنده این است که جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در محیط‌های کسب و کار افزایش داشته و علی‌رغم بیکاری‌هایی که گزارش می‌شود اما به نسبت گذشته بهتر و هدفمندتر پیش رفته‌ایم.


این مقام مسئول با بیان اینکه کمبود اشتغال در کشور به کم‌مهارتی دانشجویان ارتباطی ندارد، خاطرنشان کرد: در آمار جذب فارغ‌التحصیلان توسط صنایع مختلف، کمبود محیط کسب و کار در کشور را نیز باید در نظر گرفت، اگر اقتصاد کشور و محیط‌های کاری با رکود مواجه نشوند اشتغال‌زایی افزایش می‌یابد.


معرفی رشته‌های دانشگاهی در ابتدای پذیرش دانشجویان ضرورت دارد


سیف درباره اشتغال فارغ‌التحصیلان با توجه به مدرک تحصیلی آن‌ها خاطرنشان کرد: در سراسر دنیا فارغ‌التحصیلان دانشگاهی حتماً در همان رشته تحصیلی و تخصصی خود وارد صنعت و بازار کار نمی‌شوند، اشتغال دانشجویان بستگی به روحیات، استعداد و علاقه آن‌ها نیز دارد. بهتر است این موضوع از ابتدای پذیرش دانشجو مدیریت شود و با معرفی رشته‌ها، گرایش‌ها و آینده شغلی آن‌ها دانشجو بهتر تصمیم گرفته و با دید بازتری انتخاب کند.


مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اهمیت ارتباط مؤثر دانشگاه‌ها با بازار کار بیان کرد: صنایع مختلف و دستگاه‌های اجرایی باید با دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی تعامل بهتری داشته باشند تا فارغ‌التحصیلان با رشته تخصصی خود و کسب مهارت‌های مرتبط وارد صنعت مربوطه شوند.


انتهای پیام/۱۱۰/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب