مجلس برای اجرای قانون هوای پاک مصمم است
به گزارش گروه سیاست خبرگزاری آنا، سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیطزیست مجلس در نخستین جلسه مشترک مجمع نمایندگان تهران و فراکسیون محیطزیست مجلس شورای اسلامی با دستگاههای اجرایی در موضوع آلودگی هوا و ترافیک پایتخت که صبح امروز در پلیس راهور تهران برگزار شد، گفت: وظایف و تکالیف هر دستگاه در قانون هوای پاک مشخص شده و مجلس پیگیر نتایج عملکرد دستگاههای اجرایی در این خصوص است.
رئیس فراکسیون محیطزیست مجلس یازدهم با بیان اینکه دسترسی به هوای پاک حق شهروندان است، افزود: مجلس در خصوص اجرای قانون هوای پاک مصمم است و قطعاً بهزودی دستگاههای متخلف که تخطی از این قانون داشته و ترک فعل کردهاند به دستگاه قضایی معرفی میشوند.
رفیعی با قدردانی از زحمات پلیس راهور تهران بزرگ گفت: هوای ناسالم میتواند عوارض ناگواری از جمله سکتههای قلبی و بیماریهای ریوی برای شهروندان به همراه داشته باشد.
بیشتر بخوانید:
آیا کسی هست که از جایگاه سازمان محیطزیست دفاع کند؟
آنا گزارش میدهد؛ سن فرسودگی خودرو چقدر است؟ + جزئیات
وی افزود: بیشترین اثرات آلودگی هوای شهر تهران از خودروهای دیزلی نشات میگیرد که باید برای این موضوع چارهای اندیشید و برای رفع آن اقدامی اثرگذار انجام داد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئله آلودگی هوا حلشدنی است و تنها اراده و مدیریت قوی نیاز دارد، ادامه داد: دستگاههای اجرایی باید به صورت زنجیروار به یکدیگر متصل شوند تا بتوانند تکالیف خود را بهخوبی در حوزه رفع مشکل آلودگی هوا انجام دهند.
رفیعی به مشکلات آلودگی هوا و ترافیک پایتخت اشاره و تأکید کرد: یکی از مشکلات در این حوزه نقص در سامانههای سنجش آلودگی هوای پایتخت است. اورهال کردن ایستگاههای پایش آلودگی هوای تهران باید سریعاً اجرایی شود.
وی افزود: بر این اساس اداره کل محیطزیست استان تهران و شهرداری تهران ۲ هفته مهلت دارند تا نسبت به رفع این مشکل اقدام کنند تا بتوانیم اطلاعات درست و دقیقی در این حوزه به شهروندان ارائه کنیم، بر این اساس برخی از ایستگاههای از رده خارج باید بهروزرسانی شوند و مجلس نیز در پایان مهلت تعیین شده گزارش اقدامات را از بخشهای مربوطه پیگیری خواهد کرد.
رئیس فراکسیون محیطزیست مجلس با بیان اینکه باید حداکثر اقدامات کنترلی برای پیشگیری از افزایش بار آلودگی هوای پایتخت انجام شود افزود: از هواشناسی میخواهیم پیشبینیهای خود را در خصوص در روزهایی که پدیده اینورژن اتفاق میافتد به فوریت در اختیار همه دستگاههای ذیربط و شهروندان قرار دهد.
رفیعی تأکید کرد: وزارت نیرو نیز موظف است بهطور اکید در روزهایی که پیشبینی ورود پایتخت به شرایط اینورژن و وارونگی هوا میشود به هیچ عنوان در نیروگاههای برق حرارتی استان تهران، البرز و استانهای همجوار که در مسیر کریدور باد پایتخت قراردارند از سوخت مازوت استفاده نکند.
رفیعی یادآوری کرد: در عین حال نظارت بر این مسئله باید در اولویت کاری ادارات کل محیطزیست استانهای تهران و همجوار قرار گیرد.
رئیس فراکسیون محیطزیست مجلس با انتقاد از حضور نیافتن معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران و رئیس کمیته محیطزیست شورایی شهر تهران در این جلسه گفت: بخش عمدهای از مطالبات در حوزه آلودگی هوا و ترافیک از مدیریت شهری است که متأسفانه آقایان مسئول در این زمینه حتی زحمت حضور و پاسخگویی را به خود ندادند که قطعاً مجلس شورای اسلامی این موارد را از شهردار تهران و رئیس شورای شهر تهران مطالبه خواهد کرد.
وی با اشاره به اتوبوسهای فرسوده پایتخت گفت: باید تکلیف اتوبوسهای فرسوده و بیپلاک پایتخت هرچه سریعتر مشخص شود، از سوی دیگر شهرداری تهران و وزارت کشور مکلفاند که از این پس تنها اتوبوسهای برقی جدید را به ناوگان حملونقلی پایتخت اضافه کنند که در این خصوص مجلس تمام تلاش خود را برای ایجاد بسترهای لازم به کار خواهد گرفت.
رفیعی به موضوع تاکسیها اشاره کرد و گفت: بحث تاکسیهای فرسوده به جد پیگیری میشود و ما مطالبه گر خواهیم بود و از سوی دیگر میخواهیم بدانیم که چرا تعداد زیادی از این تاکسیها در خط خدماتدهی به حملونقل عمومی نیستند و خدماتدهی لازم را نمیکنند و شهرداری نیز برخوردی با آنها انجام نمیدهد.
رئیس فراکسیون محیطزیست مجلس یکی از مشکلات آلودگی هوا و ترافیک تهران را نبود پارکینگهای عمومی دانست و گفت: شهرداری باید در طرحی ضربتی نسبت به حل این مشکل بخصوص در مناطق پرتردد و پر مراجعه اقدام کند.
وی با تأکید بر اینکه از پلیس راهور نیز انتظار داریم تا برخورد با خودروها و موتورسیکلتهای دودزا و آلاینده را بهطورجدی پیگیری کند، افزود: در عین حال باید تمهیدات لازم برای بهکارگیری موتورسیکلتهای برقی در تهران و جایگزینی با موتورسیکلتهای بنزینی اندیشیده شود.
رفیعی تصریح کرد: بر این اساس سازمان صنعت، معدن و تجارت تهران ۲ هفته مهلت خواهد داشت با همکاری دستگاههای اجرایی طرح عملیاتی بهکارگیری این موتورسیکلتها را به فراکسیون محیطزیست مجلس ارائه کند.
وی با انتقاد از آلایندگی خودروهای متعلق به شهرداری تهران، افزود: شهرداری تهران موظف است هرچه سریعتر نسبت به جایگزینی خودروهای آلاینده خود اقدام کند.
رئیس فراکسیون محیطزیست مجلس با اشاره به موضوع معاینه فنی خودروها و موتورسیکلتها گفت: متأسفانه بخش عمدهای از خودروهایی که در تهران تردد میکنند معا ینه فنی خود را از مراکز معاینه فنی اطراف تهران اخذ میکنند که عملاً نظارت دقیقی بر روی آنها نیست و باید در این خصوص فکری اساسی شود.
رفیعی با اشاره به اینکه بر اساس قانون حدود ۷۰ درصد جرائم صنایع آلاینده در اختیار شهرداریها برای رفع مشکلات آلایندگی و حملونقل پاک قرار میگیرد، افزود: شهرداری تهران باید پاسخ دهد با این سهم ۷۰ درصدی خود طی سالهای گذشته چه کرده است و چه اقدام عملی برای رفع مشکلات آلودگی هوا انجام داده است؟
رئیس فراکسیون محیطزیست مجلس با اشاره به افزایش قابل توجه ترافیک تهران در روزهای گذشته به دلیل لغو مصوبه دورکاری، افزود: بخشهای متولی باید سریعاً در خصوص تغییر ساعات کاری پایتخت و توزیع پیک ترافیک تهران اقدام کنند که در این خصوص انتظار داریم نتایج ملموس این تصمیم در هفتههای آتی مشخص شود.
وی خاطرنشان کرد : تمامی موارد مطرح شده در این جلسه سریعاً توسط مجلس پیگیری خواهد شد و بخشهای مسئول باید پاسخگو باشند.
باید مدیریت یکپارچه شهری در بحث آلودگی هوای پایتخت ایجاد شود
اقبال شاکری نماینده مردم تهران در مجلس هم در این نشست گفت: در صورت آبگرفتگی و بارندگی در تهران، ترافیک پایتخت ۱۰ برابر خواهد شد و همچنین در بحث خدمات دهی مترو، متروی تهران ۱۶۰۰ واگن کم دارد و شهرداری تهران باید ۴۰ درصد از منابع خود را به متروی تهران اختصاص دهد.
وی ادامه داد : ۲ و نیم میلیون نفر روزانه در متروی تهران تردد میکنند ولی ظرفیت اصلی این ناوگان ۸ میلیون نفر است که میتوان با اضافه کردن واگن به آن از این قابلیت بهره جست.
نماینده مردم تهران در مجلس هم خاطرنشان کرد: سه اتفاق مهم و اساسی در مجلس شورای اسلامی روی داد که از جمله میتوان به قانون مدیریت یکپارچه شهری، اصلاح ماده ۱۰۰ و قانون نظام مهندسی و ساخت سازها اشاره کرد که مجلس شورای اسلامی دست دلالان و واسطه ها را از این میان برداشت.
شاکری با تاکید بر این که باید مدیریت یکپارچه شهری در بحث آلودگی هوای پایتخت ایجاد شود خطاب به رییس فراکسیون محیط زیست مجلس از وی خواست اسامی و لیست دستگاههایی که در خصوص آلودگی هوای شهر تهران ترک فعل انجام داده اند را اعلام نماید.
۳۰ درصد آلودگی هوای تهران مربوط به موتورسیکلتهای است
زهره الهیان دیگر نماینده تهران نیز در این جلسه اظهار داشت : ۳۰ درصد آلودگی هوای تهران به تردد موتورسیکلتها دودزا و آلاینده و فرسوده اختصاص دارد و باید دستگاههای مرتبط به این قضیه ورود پیدا کنند و این نواقص و موضوعات را برطرف نمایند.
وی گفت : بخش فرهنگسازی در این موضوع نقش اساسی دارد و باید در بحث آلودگی هوا اطلاع رسانیهای دقیق و به موقع صورت گیرد.
وی به موضوع آلودگی نیروگاههای پایتخت اشاره کرد و افزود: میتوان از بحث پنلهای خورشیدی در بحث توسعه نیروگاههای خورشیدی استفاده کرد و از این ظرفیت خدادادی و پاک در این موضوع بهره جست چرا که انرژی خورشیدی علاوه بر تولید نیروی برق، آلودگی برای محیط زیست ندارد و می توان به تدریج آنها را جایگزین انرژی فسیلی کرد.
در این جلسه نمایندگان دستگاههای اجرایی استان تهران دیدگاهها و نظرات و پاسخهای خود را ارایه کردند.
انتهای پیام/۴۱۲۹/
انتهای پیام/