دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

عدم ثبات در دغدغه‌ای به‌نام ماراتن کنکور/ اعمال تغییر در آزمون ورود به دانشگاه‌ها به نفع مافیا یا دانش‌آموزان است؟

برخی از بندهای مصوبه تغییر درکنکور ۱۴۰۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی، نکته جدیدی ندارد و در قوانین گذشته که اجرایی نمی‌شوند نیز به آن‌ها اشاره شده بودعدم ثبات در کنکور به‌عنوان آزمون ورودی دانشگاه‌ها، شیوه برگزاری و مباحث مرتبط با آن موضوع تازه‌ای نیست ولی آخرین تغییرات مربوط به کنکور سراسری ۱۴۰۲ و ماهیت آن نیاز به بررسی دارد.
کد خبر : 616269
کنکور سراسری ۱۴۰۰



گروه دانشگاه خبرگزاری آنا؛ هر دانشگاهی در ایران تا دهه ۴۰ شمسی، شیوه‌ای متفاوت برای گزینش دانشجو اعم از امتحان یا مصاحبه علمی داشت. دانشگاه‌ها محدود بودند و متقاضیان تحصیل از آن‌ها کمتر؛ تا اینکه به‌تدریج تقاضای ورود به دانشگاه افزایش یافت و شرایط با ظهور کنکور تغییر کرد.


نخستین کنکور ایرانی در سال ١٣٤٢ و به دنبال افزایش تقاضا برای ورود به دانشکده پزشکی برگزار شد و از آن زمان تاکنون آزمون ورودی دانشگاه‌ها به دلیل مشکلات و انتقادها دستخوش تغییراتی شده است. حال با نزدیک به ٦٠ سال قدمت، شورای عالی انقلاب فرهنگی مجدداً تغییراتی در نحوه برگزاری کنکور و ضوابط پذیرش دانشجویان داده است.


شاید وقتی سال ۱۳۴۲ نخستین آزمون سراسری توسط شورای مرکزی دانشگاه‌ها انجام شد و سال‌ها بعد مرکز آزمون‌شناسی، جایی در قد و قامت سازمان سنجش خودمان، در سال ۱۳۴۸ اولین آزمون متمرکز و سراسری را شبیه کنکور فعلی برگزار کرد، کسی گمان نمی‌کرد در سال‌هایی نه‌چندان دور یعنی امروز که من و شما زندگی می‌کنیم، کنکور به یکی از مسائل مهم نظام آموزشی کشورمان تبدیل شود.


حالا کنکور به مسئله‌ای چندلایه تبدیل‌شده است که نهادهای سیاست‌گذار و تصمیم‌گیر زیادی دارد که به نظر کارشناسان، ناهماهنگی میان آن‌ها به حل نشدن مسئله کنکور دامن می‌زند. در این میدان دو وزارتخانه بانام‌هایی جدا و ریشه‌هایی مشترک از جنس ارتباط با سرنوشت انسان‌هایی که گاه دانش‌آموز و گاه دانشجو نامیده می‌شوند، در منفعلانه‌ترین حالت تنها در یک نقطه به نام کنکور به سراغ هم می‌آیند.


نهادهایی بیرون از این دو وزارتخانه برای این نقطه تصمیم‌های مختلفی می‌گیرند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی تاکنون یک‌بار در سال ۱۳۸۶ قانون حذف کنکور و یک‌بار در سال ۱۳۹۲ قانون «سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور» را تصویب کردند که البته این قانون در سال ۱۳۹۵ اصلاح شد. همه این جست‌وخیزها برای نجات نظام آموزشی از مشکلات کنکور فعلی است؛ اما اساساً، چون مسئله به‌درستی فهم نمی‌شود، تلاش‌ها بی‌نتیجه می‌ماند. در آخرین تغییرات تغییراتی برای کنکور ۱۴۰۲ اعمال شده است که در راستای اطلاع از ماهیت این تغییرات، نظر کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه می‌آید.


سفید و سیاه مفاد طرح تغییرات کنکور ۱۴۰۲


در حاشیه جلسه ۸۴۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تغییرات کنکور ۱۴۰۲، پنج مصوبه تشریح شد. طرح جدید با عنوان «ساماندهی نظام سنجش و پذیرش کنکور در مقطع کارشناسی» شامل ۵ بند است.


بر طبق بند اول آن در آزمون سراسری سهم آموزش‌وپرورش به لحاظ سابقه تحصیلی ۶۰ درصد و سهم کنکور سراسری ۴۰ درصد می‌شود. علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دراین‌باره می‌گوید: «این اتفاق خوبی است که ۶۰ درصد قبولی دانش‌آموزان در کنکور به سوابق تحصیلی و ۴۰ درصد به نمره کنکور اختصاص داشته باشد.»


عدم ثبات در دغدغه‌ای به‌نام آزمون ورود به دانشگاه‌ها/ اعمال تغییر در کنکور سراسری به نفع مافیا یا دانش‌آموزان است؟


در بند بعدی، کنکور سراسری مختص دروس تخصصی باشد و دروس عمومی به بخش سوابق تحصیلی منتقل می‌شود و سوابق تحصیلی مبنای ارزیابی نهایی است. راشد نظری، مشاور کنکور و مدرس دانشگاه حذف دروس عمومی از کنکور سراسری را تنها نکته مثبت مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دانسته و می‌افزاید: «با توجه به این‌که دروس عمومی مقطع متوسطه دوم تقریباً هیچ کاربردی در آموزش عالی ندارند، بهتر است که یک دانش‌آموز در سال پایانی خود بیشتر روی دروس تخصصی‌اش وقت بگذارد تا پایه علمی او برای دانشگاه قوی‌تر شود.»


سازمان سنجش ۵۲ سال است که فعالیت می‌کند و سال‌ها است کنکور با دقت بیشتر و بدون مشکل برگزار می‌شود. البته هرسال حاشیه‌هایی درباره سازمان سنجش مطرح است اما کنکور مسابقه مهمی است که با بیش از ۱.۵ میلیون داوطلب توسط سازمان سنجش مدیریت می‌شودآزمون سنجش (کنکور) دو بار در سال برگزار شود که بند سوم این مصوبه است. سید علی یزدیخواه، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دراین‌باره می‌گوید: « بااینکه کنکور در چند مرحله برگزار شود، موافق نیستیم زیرا استرس به دانش‌آموزان وارد می‌کند اما اینکه دو بار برگزار شود و دانش‌آموز به‌دلخواه خود شرکت کند، ‌خوب است.»


در بند چهارم آمده است نتایج آزمونی که دانش‌آموزان در آن شرکت می‌کنند تا دو سال اعتبار دارد و دانش‌آموزان می‌توانند از نتایج آن تا دو سال استفاده کنند. و در وهله آخر نیز دانشگاه‌های کشور می‌توانند یک حدّ نصاب برای معدل بگذارند و بر اساس آن مشخص کنند که تا چه معدلی را پذیرش می‌کنند و اگر معدل داوطلب از میزان مشخص پایین‌تر باشد این اختیار به دانشگاه‌ها داده می‌شود که داوطلب را پذیرش نکنند.


علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره وضعیت تصویب سایر بندهای طرح کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار می‌کند: «کنکور سال‌ها است در کشور از مهم‌ترین دغدغه‌های جوانان و خانواده‌ها بوده و بخش عمده‌ای از هزینه‌های سبد خانوار هزینه‌های آموزشی است.»


وی ادامه می‌دهد: «سازمان سنجش ۵۲ سال است که فعالیت می‌کند و سال‌ها است کنکور با دقت بیشتر و بدون مشکل برگزار می‌شود. البته هرسال حاشیه‌هایی درباره سازمان سنجش مطرح است اما کنکور مسابقه مهمی است که با بیش از ۱.۵ میلیون داوطلب توسط سازمان سنجش مدیریت می‌شود.»




بیشتر بخوانید:





تغییر کنکور به نفع مافیا یا دانش‌آموزان؛ مسئله این است


از نظر بسیاری از کارشناسان آموزشی، معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها، این ۵ تغییر که البته مشخص نیست قطعاً اجرایی می‌شود یا مانند قوانین دیگر مربوط به کنکور سراسری روی زمین می‌ماند، چیزی را به نفع دانش‌آموزان عوض نمی‌کند.


به‌عبارت‌دیگر، بسیاری از صاحب‌نظران معتقدند که اجرای کامل مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نه می‌تواند از اضطراب دانش‌آموزان درباره کنکور بکاهد، نه تأثیری بر کاهش هزینه‌های خانواده‌های دانش‌آموزان پشت‌کنکوری داشته و نه در شکوفایی استعدادهای تحصیلی دانش‌آموزان مؤثر است.


عدم ثبات در دغدغه‌ای به‌نام آزمون ورود به دانشگاه‌ها/ اعمال تغییر در کنکور سراسری به نفع مافیا یا دانش‌آموزان است؟


این نکته‌ای است که راشد نظری، مشاور کنکور و مدرس دانشگاه روی آن دست گذاشت و عنوان می‌کند: «برخی از بندهای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، عملاً نکته جدیدی ندارد و در قوانین گذشته که هنوز اجرایی نمی‌شوند نیز به آن‌ها اشاره شده بود.»


افزایش سهم سوابق تحصیلی، تأثیری در کاهش استرس دانش‌آموزان پشت‌کنکوری ندارد، این کار نه‌تنها نقش مافیای کنکور را کمرنگ‌تر نمی‌کند، بلکه دست آن‌ها برای فروش کتاب و سایر محصولات کمک‌درسی دیگر به دانش‌آموزان را نیز بازتر می‌کندوی می‌افزاید: « به‌طور مثال طبق قانون از ۲ سال پیش قرار بود سهم سوابق تحصیلی به ۶۰ درصد برسد، اما اجرای این کار تاکنون به تأخیر افتاده است و بر اساس مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی معلوم نیست تا دو سال دیگر هم سهم سوابق تحصیلی به نحوی محسوس افزایش یابد.»


این مدرس دانشگاه با تأکید بر این‌که افزایش سهم سوابق تحصیلی، تأثیری در کاهش استرس دانش‌آموزان پشت‌کنکوری ندارد، می‌گوید: «این کار نه‌تنها نقش مافیای کنکور را کمرنگ‌تر نمی‌کند، بلکه دست آن‌ها برای فروش کتاب و سایر محصولات کمک‌درسی دیگر به دانش‌آموزان را نیز بازتر می‌کند.»


وی ادامه می‌دهد: «اگر قرار باشد نتایج امتحانات نهایی سه سال پایانی تحصیل دانش‌آموزان به‌عنوان سوابق تحصیلی در کنکور آن‌ها منظور شود، عملاً مافیای کنکور به‌جای این‌که فقط در سال آخر دانش‌آموزان را مجبور به خرید کتب کمک‌درسی کنند، در هر سه سال پایانی آن‌ها را وادار به این کار می‌کنند.»


انتهای پیام/۴۱۶۷/




انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب