ضرورت تحلیل وضعیت موجود برای تحول در دانشگاههای کشور
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمدحسین یادگاری، دانشیار دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس در یادداشتی نوشت: تحول در آموزش عالی به بررسی جایگاه فعلی برای تحلیل وضعیت موجود و سیاستگذاری مدون و مطلوب بر اساس نتایج نیاز دارد.
از آنجا که در حوزه علوم انسانی با توجه به منابع دینی و اندیشهای خودمان شامل قرآن، احادیث و متون دینی ائمه اطهار(ع)، حرف برای گفتن زیاد است و باید از این توانایی باید استفاده کرد و نیروهایی دغدغهمند برای دفاع از نظام و جامعه تربیت کنیم.
تأثیرات روانشناسی دینی، فلسفهشناسی دینی، جامعه شناسی دینی و بهطور کلی علوم انسانی در کشور باید دارای جایگاه ویژه باشد، یعنی باید جامعه شناسی را به دین گره بزنیم و حکیم تربیت کنیم و این اتفاق یک شبه در نظام آموزش عالی رخ نمیدهد.
بستههای زیرساختی، راهاندازی سامانهها و اندیشکدههای مختلف که تأثیرات مستقیم در فعالیتهای علمی دارند و باید این را در جریان سیستماتیک و سازگاری قرار داد و باید در آینده مرجعیت علمی شویم ما به دنبال تسلط بر کشورهای بیگانه نیستیم و هدف از رسیدن به مرجعیت علمی جهان کمک به کشورهای دوست و همسایه و مستضعفین دنیا است.
همان هدفی که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب فرمودند که به دنیا خدمت کنیم و جایگاه زبان فارسی هم مطلوب شود و البته به مرور زمان اتفاق افتاده و ما برای مجلات و کنفرانسهای خارجی تعیین تکلیف کنیم که مقالات ما باید به زبان فارسی نوشته شود و این اتفاق در آینده نزدیک میافتد.
با توجه به اهداف اصلی نظام جمهوری اسلامی ایران برای بحث تحول در آموزش عالی به یک برنامهریزی مدون، مطلوب و به تحلیل وضعیت که حاوی چه نقاط ضعف، قوت، تهدید و فرصتهایی بوده، نیاز است و اینکه با توجه به جایگاه فعلی آیا منفعل یا فعال هستیم و بر اساس نتایج، برنامهریزی صورت میگیرد.
یکسری تواناییها داریم که نقطه قوت محسوب میشود و فرصتهایی نیز پیروزی انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی مثل خودباوری، تواناییهای علمی و پیشرفتهای بسیار در دارا بودن رتبههای یک جهان در رشتههایی مانند هوافضا و یا در بحث واکسن سازی و غیره برای کشور فراهم کرد که البته باید برای تحول در دانشگاهها با تحلیل وضعیت و بستر سازی به آن دست پیدا کرد.
در نقطه مقابل، یکسری نقطه ضعفها و تهدیدهایی نیز داریم مثلا یکی از این تهدیدها، وضعیت معیشت و اقتصادی اعضای هیئت علمی و معلمان است که جزو تهدیدهای بیرونی بوده و باید نسبت به رفع آن اقدامات لازم انجام شود.
انتهای پیام/۴۱۶۷/
انتهای پیام/