آیا ترویج بازیهای غیراخلاقی در فضای مجازی جرم است؟
گروه جامعه خبرگزاری آنا، میثم نامنی؛ در گذشته فقط برای کودکان و نوجوانان بود، اما این روزها شاهد هستیم که نه تنها نوجوانان، بلکه بزرگسالان نیز از آن به عنوان یک سرگرمی استفاده میکنند و در هر خانهای مدلهای مختلف آن وجود دارد. بازیهای رایانهای که اگر مراقب نوع آن نباشیم، آسیبهای زیادی مانند بی بندو باری را به خانواده وارد میکند.
آسیبهایی که بازیهای خارجی در دارند آنقدر برای بزرگسالان خطرناک نیست، اما برای کودکان و نوجوانان که تجربیات زیادی ندارند، میتواند خطری بزرگ و نهفته باشد. خطراتی که جدا از ترویج فرهنگ نادرست در خانواده و جامعه، میتواند موجبات جرم را نیز فراهم کند.
بازیهای رایانهای خارجی چه خطراتی برای کودکان و نوجوانان دارند؟
سرهنگ حمیدرضا سلطانآبادی رئیس پلیس فتا شرق استان تهران درباره خطراتی که بازیهای رایانهای غیرمجاز میتوانند برای کودکان داشته باشند، به خبرنگار آنا میگوید: به خانوادهها توصیه میشود بازیهایی که خشونت، بی بند و باری، کلاهبرداری و... را ترویج میدهند برای فرزندانشان خریداری و نصب نکنند و به جای استفاده از این بازیها، به سمت بازیهایی بروند که مهارتهای اجتماعی و رفتاری فرزندانشان را افزایش و ترویج دهد.
رئیس پلیس فتا شرق استان تهران با بیان اینکه ما پیشنهاد میکنیم با توجه به شرایط کرونا، کودکان را بیشتر به سمت بازیهای بدنی سوق دهیم، گفت: زیرا در حال حاضر کودکان تحرک کافی ندارند و حتما باید به سمت بازیهایی بروند که فعالیت بدنی بیشتری داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه ترویج بازیهای غیراخلاقی در بین جوانان جرم است، ادامه میدهد: فروش اکانت در فضای مجازی جرم نیست، اما اگر این اقدام با یک عمل مجرمانه نظیر فروش اکانت فیک همراه شود، جرم محسوب خواهد شد.
سلطانآبادی با بیان اینکه اگر بازی رایانهای فساد اخلاقی را در فضای مجازی ترویج دهد، جرم محسوب میشود، اظهار کرد: در بسیاری از بازیها ممکن است موارد اخلاقی، نوع طراحی و ... مناسب سن کودکان وجود نداشته باشد و در این موارد خانوادهها باید مراقب کودکان باشند، چراکه دشمن در تلاش است تفکر کودکان و نوجوانان را به سمت خود سوق دهد.
بیشتر بخوانید:
رئیس پلیس فتا شرق استان تهران مدعی است که در حال حاضر بازیهای داخلی خوبی در کشور داریم که در این راه قدم برداشتهاند و فعالیت مناسبی دارند.
چه اقداماتی باید در زمینه ترویج بازیهای داخلی انجام داد؟
در همین راستا، به سراغ مهدی جعفریجوزانی رئیس مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی رفتیم تا درباره تولید بازیهای ایرانی و اقداماتی که باید برای جذب مخاطب انجام داد توضیحاتی دهد.
رئیس مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی درباره علت جذاب بودن بازیهای خارجی و چگونگی جذب مخاطب بازیهای ایرانی به خبرنگار آنا میگوید: مهمترین دلیلی که میتواند مخاطب ایرانی را به سمت بازیهای ایرانی سوق دهد و آنها را مشتاق به انجام بازی رایانهای ایرانی کند، این است که بازی از استانداردهای لازم برخوردار و مطابق با ذائقه مخاطب باشد.
جعفری با بیان اینکه در سالهای اخیر اتفاقاتی در زمینه ساخت بازی ایرانی افتاده و شرایطی فراهم شده که بازار رقابت با بازیهای خارجی سخت شده، میگوید: ما نمیتوانیم مخاطب را مجبور کنیم تا بازی ایرانی را حتما بازی کند، باید تولیدکننده با کیفیت مطلوب تولیداتش، مخاطب را مجاب به استفاده از بازی داخلی کند تا مخاطب نیز احساس کند همان استانداردهای بازی خارجی در داخل کشور وجود دارد.
وی ادامه میدهد: اگر مخاطب ایرانی دوست دارد این مسیری که از سال گذشته آغاز شده، ادامه پیدا کند و ما خودمان را بتوانیم به سطح یک دنیا برسانیم، باید از ما حمایت کند، چراکه مخاطب ایرانی میتواند به مجموعههای تولیدکننده داخلی این انگیزه را بدهد که بازیسازان در این مسیر حضور داشته باشند.
زمان ورود بازیهای داخلی به بازار جهانی
رئیس مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی درباره ورود بازیهای ایرانی به بازار جهانی میگوید: تفاهمنامهای برای ورود بازیهای ایرانی به مارکتهای خارجی امضا شده و در تابستان ۲۰۲۲ شاهد عرضه جهانی مجموعه سفیر عشق در بازار جهانی خواهیم بود و بسیاری از بازیهای ما، با بازیهای خارجی قابل رقابت هستند.
جعفری مدعی است که اگر بخواهیم بازی ایرانی را مردم بازی کنند، باید صداوسیما هم صنعت بازی را جدی بگیرد.
رئیس مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی ادامه میدهد: در حوزه بازرگانی صدا و سیما علیرغم تلاشی که کردیم، اتفاق خاصی رخ نداد و در بخش بازرگانی نتوانستیم برای معرفی بازی تبلیغات بگیریم.
وی با بیان اینکه اگر صداوسیما پای کار بازیها بیاید و تبلیغ این کار را انجام دهد، مخاطب ایرانی متوجه موضوع میشود میگوید: ما به عنوان تولیدکننده بازی، مانند کارخانهها هزینه کلان تبلیغات نداریم و اگر تلویزیون کمک میکرد، اتفاقات بهتری رخ میداد.
جعفری میگوید: با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر رفع موانع تولید، میطلبد که افرادی که میتوانند موانع عرضه بهتر بازی را مانند صداوسیما بردارند، این کار را انجام دهند.
با توجه به موارد گفته شده، میطلبد که دستگاهها و سازمانهای مربوطه پای کار آینده تا جامعه هدف یا همان نوجوانان ما آسیب زیادی نبینند، در این راستا سردار محمد بهرامی معاون تبلیغات و روابط عمومی سازمان عقیدتی سیاسی ناجا درباره برنامههای این سازمان در زمینه بازیهای داخلی و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به خبرنگار آنا میگوید: این موضوع یک دغدغه برای تمام مسئولان ما است و باید به فکر آینده این جوانان باشیم.
معاون تبلیغات و روابط عمومی سازمان عقیدتی سیاسی ناجا ادامه میدهد: باید برنامه داشته باشیم تا فرهنگ غنی ایثار و شهادت و فرهنگ دفاع مقدس برای جوانان و نوجوانان در فضاهای مختلف بازگو شود.
چرا مخاطبان ایرانی جذب بازیهای خارجی میشوند؟
عماد رحمانی کارگردان بازی فصل قیام نیز درباره علت کم بودن طرفداران برخی بازیهای ایرانی به خبرنگار آنا میگوید: بنده اعتقادی بر مخرب بودن برخی بازیهای خارجی ندارم و به نظرم تنها یک تفاوت فرهنگی وجود دارد. برای هر فرهنگ یک محتوایی وجود دارد که میتواند تأثیرگذاری زیادی بر روی مخاطبان داشته باشد.
به گفته وی، تأثیری که بر روی بازی سفیر عشق دیدیم، این بود که اگر به استانداردهای حداقلی دست پیدا کنیم مخاطب ما در مواجه با محتوا، بازی ایرانی را انتخاب میکند.
رحمانی با بیان اینکه متأسفانه نبود حداقل استانداردهای لازم در بسیاری از کارها، باعث میشود مخاطب به سمت کارهای خارجی سوق پیدا کند، گفت: ما اگر کیفیت را حفظ کنیم، مخاطب به سمت کارهای خارجی نمیرود و حلقه مفقود ما، محتوا است، زمانی که محتوا و روایت درستی داشته باشیم، خانوادهها فرزندان خود را با آن محتوا تنها میگذارند.
وی ادامه میدهد: به خانوادههای ایرانی توصیه میکنیم که در انتخاب محتوا دقت کنند، چراکه تأثیرگذاری عمیقی خواهد داشت.
باتوجه به موارد گفته شده، میطلبد که بازیسازان به سمت تولید بازیهای با کیفیت روند تا مخاطبان نیز از آنها حمایتهای لازم را داشته باشد و آسیبی هم به نوجوانان و کودکان وارد نشود.
انتهای پیام/۴۱۷۲/
انتهای پیام/