بنگاههای اقتصادی مزیت رقابتی خود را در نوآوریهای برخاسته از تحقیقات جستجو کنند
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه تهران، محمد رحیمیان در مراسم افتتاحیه سومین جشنواره ایدههای ارزشآفرین معدن و صنایع معدنی (اینوماین ۳) که در تالار علامه امینی دانشگاه برگزار شد، خاطرنشان کرد: به منظور ادامه حیات در دنیای رقابتی کنونی، بنگاههای اقتصادی باید مزیت رقابتی خود را در نوآوریهای برخاسته از تحقیقات جستجو کنند و اولویتدادن به تولید به عنوان ثقل توجه، به سرعت، محصول و در نهایت مجتمع اقتصادی مربوطه را از گردونه رقابت و دیده شدن توسط بازار حذف مینمایند.
رحیمیان، خلق ارزش در علوم تجربی خواه صنعتی یا آزمایشگاهی را نتیجه یک فرایند برنامهریزی شده و هدفمند دانست و افزود: اجزای مختلف و نقشآفرین در آن همانند دوندگان دوی امدادی نقش خویش را ایفا کرده و سپس، عرصه را به منظور تداوم فعالیت به بعدی واگذار میکند.
وی ادامه داد: این فرآیند از طراحی تا تولید، به صورت هدفمند کنترلشده و ضمن ایجاد محصول دلخواه، ارزش افزوده مهمی را برای سیاستگذار، برنامهریز، مجری و جامعه مخاطب آن محصول ایجاد میکند در سالهای اخیر، گرچه مراکز تحقیقاتی و آموزش عالی به صورت عمده بر انتقال دانش و فناوری تمرکز داشتند، این امیدواری وجود داشت که در صورت ممارست در همکاری منظم و قاعدهمند با مراکز صنعتی این چرخه انتقال به تدریج در مسیر زایش قرار گیرد اما به دلایل مختلف که شاید مهمترین آن ضعف هماهنگی و عدم احساس نیاز صنعت به پوستاندازی و نبود بازار رقابتی واقعی است، این مهم به نتیجه نرسیده است.
معاون پژوهشی دانشگاه تهران گفت: در ممالک توسعهیافته، ارتباط مستمر و پویای صنعت و دانشگاه همراه با دریافت بازخورد اصلاحی آن، چرخه مثبتی را به وجود آورده که از طریق آن، این دو نهاد به بالندگی یکدیگر کمک میکنند. این در حالی است که در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، دانشگاه و صنعت به صورت موازی به علاقهمندیها و اولویتهای خویش پرداخته و هماهنگی احتمالی آنها موسمی، غیرپایدار و غیر مؤثر است و مهمتر از همه بازخورد سازنده به منظور توسعه همکاریهای آتی با توجه به عوامل سیاستگذاری، اجرا و نظارت و پایش مستمر وجود ندارد و به اصطلاح اکوسیستم ارتباط صنعت و دانشگاه، غیرزایشی است. این ارتباط و زایش مستمر امری غیر دستوری است که احساس نیاز عمیق این دو نهاد در بستری رو به رشد افقهای آتی آن را میگشاید.
رحیمیان سوق دادن واحدهای صنعتی به سمت فعالیتهای تحقیقاتی را نیازمند حمایت و سیاستگذاری دقیق در سطح ملی دانست و ناکامی موجود محصول مشارکت عوامل مؤثر (اعم از دانشگاه، صنعت و نهادهای سیاستگذار) در سو برداشت از فرآیند مذکور یا اقدامات ناقص عنوان کرد و افزود: هر سه نهاد فوق باید با درک دقیق از شرایط روز، امکانات موجود و همچنین سقف توسعه امکانپذیر در مسیر کاهش موانع و بسترسازی همراه با حسن نیت گام بردارند، سطح مداخلات غیرضرور در سازوکارهای یکدیگر را فرو کاسته و نگاهی همافزا و معطوف به هدف مشترک را در برنامه داشته باشند.
وی با اشاره به این مطلب در ادامه تأکید کرد: بهادادن به نوآوری و اقتصاد مبتنی بر دانش تنها مسیر پیشروی مجتمعهای صنعتی و اقتصادی است. یکی از مصداقهای این موضوع جشنواره ایدههای ارزشآفرین حوزه معدن و صنایع معدنی (اینوماین ۳) است که توسط مؤسسه یونیدرو طرح و اجرا شده است.
رحیمیان اظهار امیدواری کرد که تجربه یونیدرو در انجام فعالیت گروهی، بین رشتهای و بینسازمانی موفقیتآمیز بوده و میتواند نقش برجسته اندیشکدهای و تسهیلگری خود را در این مسیر به خوبی ایفا کند.
لازم ذکراست، سومین جشنواره ایدههای ارزشآفرین معدن و صنایع معدنی (اینوماین ۳) از ۲۶ مهر ۱۴۰۰ به مدت سه روز با با برپایی نمایشگاه و با همکاری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، دانشگاه تهران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، شرکتهای معدنی و صنایع معدنی و دیگر دستاندرکاران حوزه معدن و صنایع معدنی و اقتصاد دانشبنیان در حال برگزاری است.
مؤسسه یونیدرو که مؤسسه آموزشی و پژوهشی مشترک دانشگاه تهران و سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی ایران است با مأموریت انجام و توسعه فعالیتهای پژوهشی و آموزشی در حوزه معدن و صنایع معدنی در سال ۱۳۹۵ از سوی شادروان «سیدشمسالدین وهابی» مطرح شد و با استقبال از این ایده، در آبان ماه همان سال، اساسنامه مؤسسه تدوین و برای آن عنوان «یونیدرو» برگرفته از نام دانشگاه تهران و ایمیدرو انتخاب شد. انگیزه اصلی تأسیس مؤسسه یونیدرو، تلاش به منظور طراحی و سازماندهی رابطه بین صنعت و دانشگاه برای استفاده از ظرفیت مراکز آموزشی و پژوهشی ملی و بینالملی با تکیه بر امکانات دانشگاه تهران، بر بستر وزارت صنعت، معدن و صنایع معدنی در بخش خصوصی بوده است.
انتهای پیام/۴۱۶۷/
انتهای پیام/