۲۰ درصد تسهیلات کشور در اختیار صنعت ساختمان قرار میگیرد
به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم تکریم و معارفه مدیران عامل پیشین و جدید شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران، ضمن تشکر از سعید رسولی، مدیرعامل پیشین این شرکت که موفق شده است راهآهن را از یک شرکت زیانده به یک شرکت سودده تبدیل کند، گفت: حملونقل در هر کشور مهمترین مؤلفه توسعه است و در بسیاری از کشورها سهم بسیار بالایی از تولید ناخالص داخلی دارد. اگر حملونقل مناسب وجود نداشته باشد، صادرات، واردات و جابهجایی انجام نمیشود، بنابراین حملونقل بنیاد تحرک اقتصادی یک کشور است و اهمیت آن قابلچشمپوشی نیست.
وی ادامه داد: این صنعت بهویژه در کشور ما که از منظر ژئوپولتیک و جغرافیای طبیعی در منطقهای منحصربهفرد قرارگرفته است، اهمیت دوچندان دارد. اتصال ایران به کشورهای مختلف همسایه و کریدورهای که ارتباط با کشورهای دوردست را میسر میکنند، تاکنون انجامشده اما کافی نیست. میتوان گفت که ما از منظر سهم از بازار حمل بار و مسافر در ابتدای راه هستیم و باید اقدامات جهشی که سهم را از بازار منطقه و جهان افزایش میدهد، انجام دهیم.
قاسمی بابیان اینکه حملونقل ریلی بهعنوان روشی ارزان، ایمن و حجیم برای حمل کالا و مسافر به شمار میرود، گفت: در بسیاری از کشورها سهم مسافر ریلی از کل مسافر از ۵۰ درصد هم عبور کرده است. در ایران نیز باید نگاه جدیدی به حملونقل و حملونقل ریلی داشته باشیم تا بتوانیم از مزیتهای این روش بهرهمند شویم. درست است که مشکلات تحریمی و بینالمللی در کشور وجود دارد،، اما من بهعنوان کسی که در سختترین دوره تحریم مسئولیت بخشی از فناورترین صنعت را بر عهده داشتم، میدانم که در همین شرایط میتوان کارهایی انجام داد که غیرممکن به نظر میرسد.
بیشتر بخوانید:
شروط دولت رئیسی برای متقاضیان مسکن
وی افزود: مهمترین مؤلفه دستیابی به دانش، کارآمدی و توسعه نیروی انسانی است. در کشور ما نخبهها و نیروهای مستعد و شرکتهای دانشبنیان مستعدی حضور دارند. من باور دارم که اصلیترین بنبستشکن توسعه در این شرایط نیروی انسانی و استعدادها هستند. با توجه مناسب به نیروی انسانی میتوانیم از بسیاری از مشکلاتی که امروز در مسیر داریم، عبور کنیم. راهآهن، پالایشگاه و صنعت آهن هستند و آهنها مهم نیستند، بلکه آدمها مهم هستند. آدمها هستند که آهن را به حرکت در میآورند. در گذشته هرجا که بنبست بوده، با این شیوه بن بست را شکستیم. برای رسیدن به نقطه مطلوب در راهآهن و حملونقل ریلی نیز باید به نیروی انسانی شایسته توجه کرد.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اقداماتی که باید برای توسعه حملونقل ریلی در کشور انجام شود، گفت: اولین اقدام وصل کردن کریدورهای مختلف و رفع گسستی است که اکنون بین شبکههای بندری و راهآهن وجود دارد. اقدام دوم این است که باید با وصل به کری دورهای جهانی از طریق دیپلماسی اقتصادی سهم خود را از حملونقل جهانی افزایش دهیم. کشور ما در نقطهای قرار دارد که از منظر ژئوپولتیکی بسیار مهم است و افزایش سهم از بازارهای جهانی با استفاده دیپلماسی اقتصادی و نیروی انسانی شایسته، شدنی است.
قاسمی توجه به بخش خصوصی را اقدام سومی دانست که باید برای توسعه راهآهن در کشور انجام شود و افزود: سرمایه بخش خصوصی قطعاً میتواند در این راه تأثیر گذار باشد، بنابراین به کارگیری این سرمایه در صنایع مختلف از جمله راهآهن باید اهمیت ویژهای داشته باشد.
وی ادامه داد: کشور ما کشور ثروتمندی است، اکنون به سرانجام رساندن بسیاری از مگاپروژهها و پروژههای بزرگ با اعتبار کنونی دولت قابل انجام نیست. بنابراین باید روشهایی را به کار بگیریم که از سرمایه مردم، چه در داخل و چه در خارج کشور استفاده کنیم.
عضو کابینه سیزدهم گفت: ثروت در این کشور زیاد است و ما باید از آن استفاده کنیم. باید کاری کنیم که مردم بهجای اینکه سرمایه خود را در مقابل ۲۵ تا ۳۰ درصد سود در بانک قرار دهند، در طرحهایی شرکت کنند که بالای ۳۵ درصد سود دارد و منابع مالی طرحهای توسعهای را تأمین مالی میکند. بهعنوانمثال با تغییر زمان BOT میتوانیم میزان منابع درآمدی را برای سرمایهگذار تغییر دهیم. این امکان در کشور وجود دارد و امیدوارم در حوزه ریلی که اکنون عقبماندگی دارد و توسعه آن تعیینکننده است، تحول بزرگی را ایجاد کنیم.
۲۰ درصد تسهیلات کشور در اختیار صنعت ساختمان قرار میگیرد
وی همچنین درباره ساخت مسکن گفت: بهزودی سامانهای برای ثبتنام متقاضیان مسکن واجد شرایط طبق قانون جهش تولید مسکن بازگشایی میشود.
قاسمی در خصوص ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال آینده نیز گفت: البته این به معنای ساخت سالی یکمیلیون مسکن نیست چراکه تهیه مقدمات تا ساخت و تحویل مسکن بیش از یک سال و نیم زمان میبرد و برای رسیدن به این هدف باید سال اول ساخت بیش از یکمیلیون مسکن را در دستور کار خود قرار دهیم ضمن اینکه ساخت صنعتی مسکن در دستور کار ماست و به همین منظور برای ورود فناوری صنعتی سازی ساختمان با برخی کشورهای خارجی ازجمله چینیها در حال مذاکره هستیم تا فناوریهای روز را وارد کشور کنیم.
وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: البته ساخت سالانه یکمیلیون مسکن با نیروی کار و مهندسان ایرانی انجام خواهد شد.
وی از الزام سبز بودن فرم جیم افراد متقاضی مسکن خبر داد و افزود: البته این فرم مشکلاتی داشت که باید اصلاح شود و در شورای عالی مسکن نیز به تصویب برسد.
وزیر راه و شهرسازی از الزام حرکت کشور به سمت اجارهنشینی حرفهای و احیای بافتهای فرسوده و حذف حاشیهنشینی در شهرها خبر داد و گفت: در هر شهری بر اساس تقاضای متقاضیان و به هر میزان مسکن نیاز داشته باشیم، مسکن خواهیم ساخت.
قاسمی تأکید کرد: منابع مالی موردنیاز برای همکاری با کشورهای خارجی برای ورود فناوری صنعتی سازی از روشهای مختلف ازجمله تهاتر نفت، پرداخت نقدی یا فاینانس تأمین خواهد شد.
وی همچنین از تأمین زمین قانون جهش تولید مسکن در ۸۰۰ شهر کشور خبر داد و گفت: بنیاد مسکن ساخت ۴۰۰ هزار مسکن شهری و روستایی را برای ساخت ۲۰۰ هزار مسکن شهری و ۲۰۰ هزار مسکن روستایی آغاز کرده است.
قاسمی افزود: کمبود زمین برای ساخت دو میلیون مسکن نداریم و یکی از اقدامات ما ایجاد بانک زمین در وزارت راه و شهرسازی در مدت سه ماه بود که حدود یک ماه آن گذشته است و بهزودی همه زمینهای موجود شناسایی خواهند شد.
وی گفت: بر اساس قانون جهش تولید مسکن، ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات معادل ۲۰ درصد تسهیلات کشور در اختیار صنعت ساختمان قرار خواهد گرفت که ظرفیت خوبی برای ساختوساز در کشور است.
انتهای پیام/
انتهای پیام/