تحول در آموزش حافظهمحور با ایجاد انگیزه تغییر در دانشگاهیان
رحیم اکرامی در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا با برشمردن عوامل تحقق شعار سال تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان «تحول در آموزش حافظهمحور به آموزش بسترساز اشتغال دانشبنیان» اظهار کرد: لازمه تحقق این شعار ایجاد انگیزه تغییر در استادان و کارکنان، فراهم کردن بستر و زیرساختهای فیزیکی مطلوب و مناسب، وجود منابع انسانی توانمند و برخوردار از مهارتهای مورد نیاز، توجه به نیازهای جامعه و ارائه مهارتها براساس نیازهای موجود است.
بیشتر بخوانید:
دانشجویان چگونه به فراگیری مهارتهای جدید رومیآورند؟
تغییر سرفصلهای درسی با تأکید بر آموزش عملی و کارگاهی
استراتژیهایی برای گذر از آموزش حافظهمحور
دانشکدههای مهارت مدل پیشرفته فنی و حرفهای
وی افزود: برای گذر از آموزش حافظهمحور، ارائه مباحث نظری باید همراه با فعالیت عملی در زمان تشکیل کلاس باشد بهنحویکه دانشجویان در آن فعالیت عملی هر کدام نقشی را ایفا کنند. بهعنوان نمونه دانشجویان رشته حقوق در کلاس درس علاوه بر یادگیری مباحث نظری، دعوی فرضی را طرح و یکی در مقام قاضی، دیگری وکیل و چند نفر بهعنوان اصحاب دعوا و سایران هم افراد حاضر در جلسه دادگاه فعالیت عملی را انجام دهند.
به گفته اکرامی، ارائه بحثهای گروهی و مشارکت دادن همه دانشجویان در مباحث مطرحشده، تقویت مهارتهای نوشتاری و کلامی در کلاس با فرصت دادن به دانشجویان برای صحبت کردن در کلاس از دیگر راهکارها برای گذار از آموزش حافظهمحور هستند.
رعایت کرامت و منزلت دانشجویان اصلی مهم
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج برای اینکه محیط دانشگاه به فضایی جذاب برای دانشجویان تبدیل شود، عنوان کرد: نظر به اینکه محیط آموزشی از عوامل انسانی و فیزیکی تشکیل شده است، ضرورت دارد تا عوامل انسانی که شامل استادان و کارکنان هستند، رعایت کرامت و منزلت دانشجویان را بهعنوان اصل مهم سرلوحه کار خود قرار دهند بهنحویکه دانشجو احساس شخصیت و عزتنفس داشته باشد و دانشگاه را محیط امن و آرامی برای خود بداند. در همین راستا برگزاری کارگاههای فرهنگی و راهاندازی مرکز مشاوره در دانشگاه مورد توجه است.
اکرامی با برشمردن راهکارهای تحقق یاددهی مهارت به دانشجویان به آنا گفت: تحقق این مهم نیازمند ایجاد فضای مناسب از ابعاد مختلف مانند تهیه و تدارک تجهیزات مورد نیاز با روشهای نوین یادگیری، برگزاری همایشهای استانی و منطقهای و ملی با مشارکت دانشجویان و تجلیل از افراد موفق، ارتباط با سایر مراکز آموزشی و استفاده از تجارب یکدیگر، ایجاد نمایشگاههای محصولات بومی، سنتی، آثار و ابتکارات دانشجویان و فراهم کردن بستر حضور مردم در دانشگاه برای آشنایی آنان با محیط دانشگاه که در نتیجه باعث تقویت دیدگاه مثبت آنان به دانشگاه میشود، است.
بیشتر بخوانید:
گذر از آموزش حافظهمحور با توانمندسازی استادان
گذر از آموزش حافظهمحور چگونه ممکن است؟
مشارکت دانشجویان در اداره امور علمی و مهارتی دانشگاه
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آغاز سال تحصیلی جدید را تبریک گفت
وی درباره فعالیتهای دانشبنیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج بهمنظور تحقق شعار تحول در آموزش حافظهمحور به آموزش بسترساز اشتغال دانشبنیان توضیح داد: این فعالیتها در حوزههای مختلف فنی و کشاورزی آغاز شده و در ابتدای راه قرار داریم. با فعالتر شدن حوزه پژوهشی، استادان و ... افزایش حمایت از فعالیتهای دانشبنیان و برقراری کانالهای ارتباطی با افراد راغب و باانگیزه مسیر مطلوبی قابل تصور است.
به گزارش آنا، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پیام خود بهمناسبت آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ عنوان کرد که سال تحصیلی پیش رو را با شعار «تحول در آموزش حافظهمحور به آموزش بسترساز اشتغال دانشبنیان» آغاز خواهیم کرد و این رویکرد مطمئناً دانشگاه را در مسیر متعالی هدایت خواهد کرد.
دکتر محمدمهدی طهرانچی اظهار کرد که گذر از آموزش حافظهمحور یکی از تمهیداتی بوده که مورد توجه دانشگاه قرار گرفته است. دانشگاه باید عملکرد متفاوت و متناسبی در شأن دانشجویان و در راستای مطالبات آنان داشته باشد. دیگر یاددهی صرف کارآمد نیست و باید بهدنبال یاددهی تعالیبخش در آموزش باشیم و تحول در یاددهی باید در استادان نیز نمایان شود، بنابراین تنها آموزش مسئله ما نیست، بلکه تمرکز دانشگاه بر یادگیری تعالیبخش و عمیق خواهد بود.
وی تأکید کرد که دانشگاه باید شاخصهای کار آمادگی و مهارتهای مورد نیاز در جهان فیزیکی و سایبری را به دانشجو ارائه کند. مهارت در شادبودن و شادماندن، مهارت زندگی اجتماعی، کارهای گروهی، تعاملات گسترده و ... از آموزش نشئت میگیرد. آموزش امروز نیازمند تغییر ماهیت است و باید محیط دانشگاه به فضایی جذاب برای دانشجویان تبدیل شود.
انتهای پیام/۴۱۲۱/
انتهای پیام/