دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حمیدیا:

رهبری اثربخش در دانشگاه‌ اسلامی با ۹ مولفه امکان‌پذیر است

در سلسله نشست‌ تخصصی دانشگاه اسلامی با حضور عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) مولفه‌های رهبری مورد بررسی قرار گرفت.
کد خبر : 613900
عکس جدید سر در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی



به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، بابک حمیدیا، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در دانشکده معارف اسلامی مدیریت، در سلسله نشست‌های تخصصی دانشگاه اسلامی (مدل‌های رهبری) که صبح امروز ۳شنبه ۲۰ مهرماه برگزار شد، با اشاره به اینکه نسبت دانشگاه‌ها به یک‌دیگر در قالب یک طیف قرار دارد، گفت: زمانیکه نیت این رویکرد در کلیت دانشگاه باشد این مرکز بخشی از اسلامی بودن را دارد، دانشگاه با هدف خدمت به اسلام و قرارگیری در چرخه نهاد تعلیم و تربیت اسلامی یک دانشگاه اسلامی است.


وی افزود: اگر اصول، عقاید و اخلاق اسلامی در فرآیندهای دانشگاه در روش‌ها و روندهای آموزش وغیره جاری و خروجی آن مبلغان دینی باشد پس این دانشگاه، اسلامی است ، اگر بخشی از این موارد را داشته باشد در سطح پایین‌تری قرار دارد و در صورت داشتن همه موارد بیشترین حد آن را دارا است، هر دانشگاهی در کشور قاعدتا شیوه و سبک رهبری خاص خود را دارد.


حمیدیا با اشاره به اینکه در دانشگاه‌ها باید رهبری حاکم باشد، اظهار کرد: رهبری به معنای قدرت جذب افراد، تاثیر و نفوذ در آن‌ها به صورتی که برای دستیابی به هدف و رفع نیازها داوطلبانه از این شخص تبعیت کرده و در مسیر تعیین شده وی حرکت ‌کنند اما در مبحث مدیریت، شیوه و روشی که برای سوق دادن افراد به هدف مشخص استفاده می‌شود براساس حوزه پاداش و تنبیه است.


مولفه‌های مهم در اسلامی شدن دانشگاه‌ها چیست؟


عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) مولفه اول در بحث رهبری دانشگاه را اسلام مداری دانست و گفت: رهبر با این رویکرد باید از منابع قدرت خود برای نفوذ افراد استفاده کند، با اعتقاد به رویکرد الهی توان پیاده‌سازی اسلام در دانشگاه را داشته و به تولید علم اسلامی پایبند باشد.


وی درباره مولفه دوم که تربیت محوری است، افزود: در نهاد دانشگاهی رهبر باید شرایطی ایجاد کند که افراد تربیت شوند، از ظرفیت ایمانی برای رشد پیروان استفاده کند، یکی از ویژگی‌های مهم رهبر در تربیت محوری حریص بودن او در هدایت افراد است.


حمیدیا تکلیف محوری هدف‌مدار را مولفه سوم نامید و اظهار کرد: رهبر باید برخوردار از تصمیم‌گیری مشارکتی باشد و کاری که برعهده دارد را انجام دهد، حفظ امانت، خدمت به نظام اسلامی را اصل قرار دهد چراکه میزان ولایت پذیری افراد نسبت به رهبر برخواسته از روش و رویکرد خود شخص است.


وی در ادامه گفت: چهارمین مولفه خودسازی است، بر طبق فرمایش حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه «قبل از آنکه دیگران را تعلیم دهید باید خود را بسازید و دیگران را به جای زبان با سیرت و عمل تعلیم دهید.» رهبر باید از عقلانیت توحیدی، تقوای الهی، حسن اخلاقی ،روحیه انتقاد پذیری و غیره برخوردار باشد.


حمیدیا درباره مولفه‌های پنجم و ششم گفت: رهبر باید عدالت محور باشد. علم محوری مولفه دیگری است که رهبر باید اهل تحقیق، تعامل با پیروان در شان جامعه اسلامی، نظام فکری و سیره عملی و مشرف به علوم دینی باشد.


وی مورد دیگر را فرهنگ‌ سازی عنوان کرد و افزود: غیر از آنکه رهبر افراد را به سمت خاصی هدایت می‌کند باید فرهنگ آن را بین پیروان ایجاد کند، نمادهای هویت ساز در دانشگاه اسلامی همانند مساجد می‌تواند این هدف را به نتایج مطلوب برساند. مولفه دیگر انگیزه بخشی آرمانی است، الهام‌بخشی رهبر، رساندن افراد به خودشکوفایی، ایجاد تحرک در راستای میل به هدف تعیین شده است.


حمیدیا مولفه آخر را آینده‌نگری دانست و گفت: غایت‌ها توسط رهبر تعیین می‌شود، افراد به سمت آن حرکت می‌کنند و ماموریت محوری اتفاق می‌افتد. با این ۹ مولفه، رهبری اثر بخشی در اسلامی شدن دانشگاه‌ها خواهیم داشت.


رهبری اثربخش در دانشگاه‌ اسلامی با ۹ مولفه امکان‌پذیر است


انتهای پیام/




انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب