چه عواملی باعث استقبال دانشجویان بینالمللی از تحصیل در ایران شد؟
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا؛ لاله قلیپور- دانشگاه واحد تهران جنوب یکی از واحدهای برتر دانشگاه آزاد اسلامی، ۳۶ سال قدمت دارد. این واحد دانشگاهی هماکنون دارای ۶۷ رشته مصوب دکتری و ۱۳۴ رشته مصوب کارشناسی ارشد، ۶۸ رشته مصوب کارشناسی و ۲۳ رشته مصوب کارشناسی ناپیوسته است.
دانشجویان این دانشگاه در ۱۵ دانشکده تحصیل میکنند و تعداد ۷۳۱۹۸ فارغالتحصیل داشته که از این تعداد، ۲۳۳۷ نفر از دانشکده تحصیلات تکمیلی، ۸۰۸۰ نفر ازدانشکده علوم انسانی، ۱۸۰۸۹ نفر از دانشکده تربیت معلّم، ۱۸۱۶۴ نفر از دانشکده مدیریّت و حسابداری و ۲۶۵۲۸ نفر از دانشکده فنّی و مهندسی فارغالتحصیل شدهاند.
این واحد دانشگاهی در حال حاضر ۱۶ مجله علمی دارد که ۷ عنوان از آنها به زبان انگلیسی و بقیه فارسی است. از این مجلات ۱ مجله دارای ایندکس اسکوپوس و ۵ مجله علمی-پژوهشی وزارت علوم است. ۳ مجله از مجلات این واحد توسط انتشارات معتبر اشپرینگر ساینس+بیزینس مدیا در آلمان منتشر میشود.
در راستای فعالیتهای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و دانشجویی با وحید چگینی، رئیس این دانشگاه گفتوگویی انجام شد که مشروح آن در دو بخش ارائه میشود که بخش اول را از نظر میگذرانید.
تاثیرات کرونا بر آموزش عالی دوگانه تهدید و فرصت بود
آنا: آیا شیوع کرونا تهدیدی برای آموزشها در دانشگاه محسوب میشود؟
چگینی: شیوع ویروس کرونا برای جهان و کشور ما آسیب و فرصت ایجاد کرد، در بحث آسیب، بهدلیل مجازی شدن در بحث آموزش، سطح کیفی آموزشها، افت کرده و در پارهای از موارد، مشکلات و سئوالات عدیده دانشجویان نیز بیپاسخ ماند در بحث فرصتهای ایجاد شده متعاقب شیوع این ویروس، خواه ناخواه در آینده در کنار آموزش حضوری در دانشگاهها، بخشی از آموزشها همچنان مجازی میماند و البته باعث افزایش ظرفیتها میشود.
در هر صورت باید سیاستهای وزارت علوم در مورد نوع برگزاری کلاسها، مشخص شود چون به هر حال هم دانشگاه آزاد اسلامی نیز بخشی از پیکره آموزش عالی کشور است و باید همگام با سیاست های کلی نظام حرکت کند و با روند فعلی و ابلاغ دستورالعملهای دکتر طهرانچی، ریاست عالیه دانشگاه آزاد و با انجام واکسیناسیون و ایجاد ایمنی موقت، احتمالا در هفتههای پایانی ترم جاری به صورت حضوری برگزار شود.
شیوع کرونا و بروز بحرانهای ناامنی در کشورهای منطقه، باعث استقبال دانشجویان خارجی برای ادامه تحصیل مجازی در ایران شد
آنا: اگر آموزشها مجازی بود دانشجویان بینالملل تا چه میزان از تحصیل در کشور ما، استقبال میکردند؟
چگینی: متعاقب حوادثی مانند؛ بحرانهای ناشی از حضور چند ساله ابرقدرتها در خاورمیانه که باعث بروز جنگهای متعدد و ناامنی گسترده شده و شیوع بیماری کرونا که مجازی شدن آموزشها را بهدنبال داشت، شرایطی در بهکارگیری از بسیج توان و ظرفیت کشور ما در حمایت از کشورهای همسایه ایجاد شد که یکی از این حوزهها نیز آموزش عالی و دانشگاه بود که با تغییر معادلات، استفاده از ظرفیتهای علمی ایران برای ادامه تحصیل جوانان کشورهای منطقه در دستور کار قرار گرفت.
یکی از این کشورهایی که دچار بحران شده، عراق است و از یک سال قبل بر آن شدیم از این کشور پذیرش دانشجو داشته باشیم و ظرفیت آموزشی برای پذیرش دانشجویان آن در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب ایجاد کردیم که با پذیرش ۳ هزار و ۵۰۰ دانشجو این امر مهم رخ داد و البته ۳ هزار نفر از این تعداد دانشجوی مقطع تحصیلات تکمیلی محسوب میشوند و در ترم تحصیلی جدید نیز تعداد هزار و ۵۰۰ نودانشجوی عراقی دیگر نیز پذیرش میکنیم. اگر آموزش حضوری بود، این تعداد دانشجوی بینالملل از ادامه تحصیل در کشور دیگری استقبال نمیکردند و در صورت حضوری شدن آموزش باید برای ادامه تحصیل این تعداد چاره اندیشی شود.
بیشتر بخوانید:
بازدید رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب از خبرگزاری آنا
آموزش مجازی درآمدزایی ایجاد میکند
پذیرش هزار و ۵۰۰ نودانشجوی عراقی در واحد تهران جنوب
دانشجویان عراقی تحصیل در دو دانشگاه واحد تهران جنوب و علوم و تحقیقات را به دانشگاههای کشورهای منطقه ترجیح میدهند
آنا: وضعیت آموزشی و پژوهشی دانشجویان عراقی واحد تهران جنوب به چه صورت است؟
چگینی: در مورد دانشجویان بینالملل و عراقیها به طور خاص شرایط دارند که حدس ما این است که بیشتر این افراد علاقه مند باشند، این ترم نیز به صورت غیر حضوری باشند که در این خصوص باید رایزنیهای لازم را با معاونت بینالملل و دانشجویان خارجی دانشگاه، انجام دهیم و سیاستگذاری لازم در جلسهای صورت گیرد و در مورد حضور دانشجویان عراقی، همان را اجرا کنیم. با توجه به بحث حضوری شدن آموزش عالی در حال رایزنی با معاونت بینالملل و تدارک برای تهیه خوابگاه دانشجویان عراقی هستیم، چون در تهران خوابگاهی برای این دانشجویان در نظر گرفته نشده، باید از حضورشان مطمئن شویم.
مسئله دیگر، اجباری شدن آموزش زبان فارسی برای دانشجویان عراقی است ولی چون دانشجو در محیط نیست و نمیتوان از دانشجویی که در محیط عراق زندگی میکند، انتظار فارسی صحبت کردن، داشت و با توجه به اینکه به طور کامل آموزش نمیبیند و نمیتواند مباحث تدریس استاد را بدون کموکاست دریافت کند. دانشجویان ایرانی که خارج از کشور بودند به خوبی درک میکنند حضور محیط چقدر در فراگیری زبان تاثیر دارد و دور بودن از محیط نقیصه ای را ایجاد می کند که امیدواریم با برطرف شدن معضل کرونا و حضور در کشورمان، شرایط بهتری فراهم شود.
در زمینه تحصیلات تکمیلی نیز با توجه به اینکه بیش از ۳ هزار نفر دانشجویان عراقی دانشجوی این دورهها هستند و سطح علمی ۲ دانشگاه واحد تهران جنوب و علوم و تحقیقات از نظر آن ها مورد تایید و قابل قبول است، تحصیل در این دانشگاهها را به دانشگاههای کشورهای منطقه ترجیح میدهند
در زمینه تحصیلات تکمیلی نیز با توجه به اینکه بیش از ۳ هزار نفر دانشجویان عراقی دانشجوی این دورهها هستند و سطح علمی ۲ دانشگاه واحد تهران جنوب و علوم و تحقیقات از نظر آنها مورد تایید و قابل قبول است، تحصیل در این دانشگاهها را به دانشگاههای کشورهای منطقه ترجیح میدهند.
به هر حال دانشجویان عراقی، غیر از بحث آموزش و پژوهش دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی به مرحله دفاع از پایان نامه رسیدند و در معاونت پژوهش و فناوری باید شرایطی فراهم شود که با آزاد کردن ظرفیت اساتید، این دانشجویان بتوانند در اسرع وقت، پایاننامههای خود را اخذ کنند.
حق الزحمه اساتید مدعو و معوقات هیئت علمی واحد تهران جنوب به مرور در حال پرداخت شدن است
آنا: پرداخت معوقات و حقالتدریس اساتید مدعو و رسمی واحد تهران جنوب به کجا رسید؟
چگینی: واحد تهران جنوب در ۳ سال گذشته با یک افت کاهش نقدینگی مواجه شد و حقالزحمه اساتید مدعو و حقوق مربوط به پایاننامهها، مقالات و تدریس اضافه اساتید عقب افتاده بود که در این ۸ ماه با توجه به حمایتها و وجوهی که بابت پرداخت شهریه دانشجویان از سوی سازمان مرکزی به حساب واحد واریز شد و نیز درآمدهای واحد، بخش عمدهای از مطالبات اساتید مدعو تا ترم اول سال ۹۹ پرداخت شد.
عقب ماندگی پرداختها در حد ۶ ماه تا یکسال روند معمولی است ولی به محض اینکه نقدینگی حاصل شود ادامه دو ترم سال گذشته پرداخت میشود در مورد اساتید واحد نیز به همین صورت است و مطالبات مربوط به با توجه به نقدینگی، شرایط و میزان دریافتی از سازمان مرکزی و از بعضی واحدها در استان تهران، به صورت تدریجی پرداخت میشود.
در یکسال و نیم گذشته به دلیل بدهیها، شاهد افت فعالیتهای فرهنگی واحد تهران جنوب بودهایم
آنا: آیا مجازی شدن فعالیتها با شیوع کرونا، افت فعالیتهای فرهنگی در واحد تهران جنوب را بهدنبال داشت؟
چگینی: در یکسال و نیم گذشته به دلیل بدهیها، افت در فعالیتهای فرهنگی وجود داشته و هر چند علت اصلی کرونا بود ولی در چند ماه گذشته جلسات شورای فرهنگی را به طور منظم برگزار کردهایم و هر جلسه تصمیمات خوبی درباره انجام فعالیتهای پیشرو گرفته میشود.
البته تا وقتی که دانشگاهها به صورت حضوری بازگشایی نشود در بحث انجمنهای علمی، انتظار انجام فعالیتهای سابق از دانشجویان وجود ندارد، گرچه از طریق فضای مجازی کارهایی انجام میشود و تشکلهای رسمی در جلسات شورای دانشگاه شرکت می کنند.
در همین مدت اخیر اجرای مراسم مناسبتی عزاداری را کامل انجام دادیم و بحث تکمیل یادمان شهدای گمنام در حال انجام است و به صورت حضوری و محدود با رعایت پروتکلها، فاصلههای اجتماعی، زدن ماسک و ضد عفونی کنندهها، مراسم مربوط به دهه اول و دوم محرم و مراسم و صفر را در مجتمع ولیعصر(عج) برگزار کردیم.
در صورت بازگشایی موسسه کاوه، آماده طبخ بهداشتی و توزیع مجدد غذای همه واحدهای استان تهران هستیم
آنا: غذای دانشجویی چه میشود؟
چگینی: بحث غذای دانشجویی، بوفه و انتشارات در یک سال و ۸ ماه از شیوع کرونا کامل تعطیل شد و با کسانی که بوفه و انتشارات را در دست داشتند قطع ارتباط شد و باید دوباره مزایده و مناقصهاش برگزار شود که در صورت حضوری شدن کلاسها از آذر ماه و یا دی، فعالیتهایشان از سر گرفته شود.
در مورد طبخ غذا نیز موسسه شهید کاوه واحد تهران جنوب برای انجام فعالیتهای ورزشی و فرهنگی راهاندازی شد که ما از ظرفیت آن مجموعه و خوابگاه غیر از درآمدزایی و از ظرفیت اصلی برای دانشجویان تربیت بدنی، استفاده میکنیم و همین موسسه پیش از کرونا، غذای تمامی واحدهای دانشگاه آزاد استان تهران را تأمین میکرد و اگر کمیسیون معاملات استان تهران اجازه دهد، پخت غذا با پوشش بهداشتی توسط این موسسه انجام میشود.
فرمایش مقام معظم رهبری در بحث علم آموزی، تهذیب نفس و ورزش سرلوحه کار واحد تهران جنوب است
آنا: نگاه واحد تهران جنوب به مقوله ورزش چیست؟
چگینی: مقام معظم رهبری به ۳ بحث مهم اعم از علم آموزی، تهذیب نفس و ورزش توامان با هم تأکید فرمودند و ما نیز در برنامه ریزیها باید این سه شاخص را در اولویت قرار دهیم، دانشجویان باید در حیطه آموزش عملی و نظری بهترین آموزشها را ببینند و در وهله دوم به لحاظ فرهنگی در محیطی رشد کنند که آموزشهای لازم فرهنگی را ببینند و فضای فرهنگی مطلوب باید برای دانشجویان ایرانی و بینالملل فراهم کنیم در بحث ورزش نیز در مجموعه کاوه نیز برای استفاده از ظرفیتهای موجود در رشتههای مختلف ورزشی شرایط خوبی داریم.
اگر شرایط محدودیتها برداشته شود، امکانات خوبی در مجموعه شهید کاوه و مجموعه های ورزشی دیگر در واحد داریم که مسابقات خوبی را در آنجا میتوان برگزار کرد و در حال حاضر نیز به دنبال اخذ مجوز برای انجام مسابقات درون واحدی در بعضی رشتههای غیر دسته جمعی و کم برخورد هستیم.
انتهای پیام/۴۱۶۷/
انتهای پیام/