دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک: 90 درصد تراکنش‌های پرداخت، الکترونیکی است

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک با بیان اینکه آمریکای شمالی در سال 2016 در حوزه فناوری صنعت بانکداری حدود140میلیارد دلار هزینه کرد، گفت: این میزان در خاورمیانه حدود 11میلیارد دلار بود که سالیانه نیز 1میلیارد دلار رشد دارد؛ اما نکته جالب این است که این میزان در کشورما حدود 3هزار میلیارد تومان است که رقمی بسیار ناچیز است.
کد خبر : 61285

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، ابوطالب نجفی درباره صنعت بانکداری پس از تحریم، فرصت‌ها و چالش‌های آن افزود: 90 درصد تراکنش‌های پرداخت به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و حدود 200میلیون تراکنش روزانه در شبکه بانکی وجود دارد و تقریبا 30تا35 میلیون نفر از این سامانه‌های بانکی استفاده می‌کنند.


وی با اشاره به چالش‌های صنعت بانکی و با طرح این پرسش که آیا با ورود شرکت‌ها و بانک‌های قوی در حوزه بانکداری بین‌المللی توان رقابت با آن‌ها را داریم، گفت: بانک‌ها و شرکت‌های مرتبط با صنعت فناوری اطلاعات باید برای رقابت، تلاش بیش‌تری کنند و از طرفی نظام بانکی ما نیز نیاز به تزریق سرمایه در حوزه فناوری اطللاعات دارد.


مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک با اشاره به ضرورت به روز کردن و استفاده از فناوری درصنعت بانکداری گفت: فناوری در حوزه های مالی به شدت در حال رشد است و اتفاق بزرگ دیگر ورود بازیگران بزرگ پرداخت به بازار است و در این راستا ویزا حدود 18میلیاد دلار و مستر نیز به طور تقریبی 10میلیاد دلار در روز تراکنش دارد که باید بتوانیم ورود آنها به بازار ایران را مدیریت کنیم.


وی تاکید کرد: حدود 40سالی است که از مباحث حقوقی بین‌المللی دور هستیم و باید به این موضوع نیز توجه جدی داشته باشیم.


نجفی همچنین با اشاره به صنعت بانکداری در دوران تحریم و با بیان اینکه تحریم، شبکه مالی کشور را تحت الشعاع قرار داده و اثرات تحریم بر صنعت بانکداری بسیار گسترده است، اظهار کرد: با توجه به تحریم، منابع ارزی ما مسدود شد و قطع روابط کارگزاری بین بانک‌ها، لغو خدمات پیغام‌رسانی مانند سوئیفت و افزایش شدید هزینه‌های نقل و انتقال پول در اقتصاد از جمله تبعات منفی تحریم در این بخش بود.


وی همچنین کاهش کیفیت خدمات، افزایش هزینه‌های تمام شده و قطع اتصال با شبکه‌های پرداخت را از جمله بداقبالی‌های بانک‌ها عنوان کرد و افزود: البته در این سال‌ها خبر خوش این بود که با توجه به محدودیت‌ها و تحریم توانستیم ظرفیت‌سازی کنیم و ظرفیت بازارهای داخلی را افزایش دهیم و شرکت‌های جدیدی نیز به وجود آمدند.


مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک، وجود اسناد کاغذی و فرآیندهای سنتی در بانک‌ها، طولانی بودن زمان پاسخگویی بانک‌ها به مشتریان، انتقال پیام‌ها از سامانه‌های الکترونیکی دستگاه‌ها به سامانه‌های بانکی برای حذف سند، امضا و رقابت غیرمنطقی بانک‌ها در حوزه جذب مشتری را از جمله چالش‌های موجود در صنعت بانکی برشمرد.


وی رقابت بانک‌ها در حوزه افزایش تعداد ATM و یا POS ها را مناسب دانست و در عین حال تاکید کرد که بانک‌ها باید به بیزینس مدل‌های جدید بانکی هم ورود کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته