مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک: 90 درصد تراکنشهای پرداخت، الکترونیکی است
به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، ابوطالب نجفی درباره صنعت بانکداری پس از تحریم، فرصتها و چالشهای آن افزود: 90 درصد تراکنشهای پرداخت به صورت الکترونیکی انجام میشود و حدود 200میلیون تراکنش روزانه در شبکه بانکی وجود دارد و تقریبا 30تا35 میلیون نفر از این سامانههای بانکی استفاده میکنند.
وی با اشاره به چالشهای صنعت بانکی و با طرح این پرسش که آیا با ورود شرکتها و بانکهای قوی در حوزه بانکداری بینالمللی توان رقابت با آنها را داریم، گفت: بانکها و شرکتهای مرتبط با صنعت فناوری اطلاعات باید برای رقابت، تلاش بیشتری کنند و از طرفی نظام بانکی ما نیز نیاز به تزریق سرمایه در حوزه فناوری اطللاعات دارد.
مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک با اشاره به ضرورت به روز کردن و استفاده از فناوری درصنعت بانکداری گفت: فناوری در حوزه های مالی به شدت در حال رشد است و اتفاق بزرگ دیگر ورود بازیگران بزرگ پرداخت به بازار است و در این راستا ویزا حدود 18میلیاد دلار و مستر نیز به طور تقریبی 10میلیاد دلار در روز تراکنش دارد که باید بتوانیم ورود آنها به بازار ایران را مدیریت کنیم.
وی تاکید کرد: حدود 40سالی است که از مباحث حقوقی بینالمللی دور هستیم و باید به این موضوع نیز توجه جدی داشته باشیم.
نجفی همچنین با اشاره به صنعت بانکداری در دوران تحریم و با بیان اینکه تحریم، شبکه مالی کشور را تحت الشعاع قرار داده و اثرات تحریم بر صنعت بانکداری بسیار گسترده است، اظهار کرد: با توجه به تحریم، منابع ارزی ما مسدود شد و قطع روابط کارگزاری بین بانکها، لغو خدمات پیغامرسانی مانند سوئیفت و افزایش شدید هزینههای نقل و انتقال پول در اقتصاد از جمله تبعات منفی تحریم در این بخش بود.
وی همچنین کاهش کیفیت خدمات، افزایش هزینههای تمام شده و قطع اتصال با شبکههای پرداخت را از جمله بداقبالیهای بانکها عنوان کرد و افزود: البته در این سالها خبر خوش این بود که با توجه به محدودیتها و تحریم توانستیم ظرفیتسازی کنیم و ظرفیت بازارهای داخلی را افزایش دهیم و شرکتهای جدیدی نیز به وجود آمدند.
مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک، وجود اسناد کاغذی و فرآیندهای سنتی در بانکها، طولانی بودن زمان پاسخگویی بانکها به مشتریان، انتقال پیامها از سامانههای الکترونیکی دستگاهها به سامانههای بانکی برای حذف سند، امضا و رقابت غیرمنطقی بانکها در حوزه جذب مشتری را از جمله چالشهای موجود در صنعت بانکی برشمرد.
وی رقابت بانکها در حوزه افزایش تعداد ATM و یا POS ها را مناسب دانست و در عین حال تاکید کرد که بانکها باید به بیزینس مدلهای جدید بانکی هم ورود کنند.
انتهای پیام/