دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 مهر 1400 - 14:49
آنا گزارش می‌دهد؛

بررسی کیفیت آموزش‌های فضای مجازی با شیوع کرونا

سیستم آموزش کشور از سیستم آموزش‌های برخط بهره برده و همین آموزش‌های نوین به عنوان نیاز روز جامعه در روزهای پساکرونا نیازمند واکاوی، بررسی و کاهش مشکلات و بکارگیری مناسب است.
کد خبر : 612043
انتخاب رشته

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ به‌رغم اقدامات  انجام شده در زمینه واکسیناسیون کادر آموزش، اساتید و دانشجویان به شکل غیر حضوری برگزار شد. این در حالی است که در یک سال و ۷ ماه اخیر کارشناس و متخصصان امر آموزش کیفیت آموزش را در کشور نیازمند بازبینی و بررسی دانسته و بر این باورند که آموزش‌های مجازی آن‌طور که باید و شاید از کیفیت مناسب برخوردار نبوده و برخی از دروس باید تحت بررسی و باز آموزی قرار بگیرد.


کیفیت آموزش‌های مجازی بررسی می‌شود


علی خاکی صدیق به خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا می‌گوید: دانشجویان مقطع کارشناسی در سال‌جاری به‌شکل برخط و از راه دور تحت آموزش قرار می‌گیرند. در سه ترم گذشته تلاش برای ایجاد زیرساخت‌ها انجام شده و بر اساس ارزیابی‌ها در دانشگاه‌ها کیفیت آموزش‌های برخط مطلوب است.


وی با بیان اینکه برای کیفیت آموزش دانشجویان ارزیابی دقیق صورت می‌گیرد، می‌افزاید: در اسرع وقت پژوهش در زمینه کیفیت آموزش دانشجویان انجام و نتایج آن تصمیم‌گیری می‌شود. از طرفی باید به این نکته اشاره کرد که با شیوع پاندمی کرونا دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی فرصت داشته تا برای ایجاد و تقویت زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و تأمین تجهیزات لازم را پیگیری کنند.


معاون آموزشی وزیر علوم‌ و تحقیقات تاکید می‌کند: دانشگاه‌ها برای جلوگیری از اتلاف وقت دانشجویان و مدرسان و بروز وقفه ناخواسته در اجرای تقویم آموزشی مجاز هستند از انواع روش‌های برخط و ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مجاز برای تداوم فعالیت‌های آموزشی استفاده کنند.


آموزش‌ها تحت تاثیر کرونا


شیوع کرونا در حالی آموزش کشور را متحول کرده که آموزش‌های حضوری برای همگان جاافتاده و میزان استقبال از آموزش‌های آنلاین در کشور اندک بود. از سوی دیگر مشکلاتی همچون نبود تجهیزات، اینترنت و  قطعی و وصل‌های پی در پی منجر به بروز مشکلات متعدد در روند آموزش‌های مجازی شده است. حسین خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان درباره کیفیت آموزش‌های مجازی در گفت‌وگو با خبرنگار آنا می‌گوید: در ایام کرونا دانشگاه‌ها ناخواسته وارد آموزش‌های مجازی شده و با ورود این ویروس منحوس آموزش‌ها هم تحت آسیب قرار گرفت.


وی می‌افزاید: دانشگاه فرهنگیان قبل از شیوع کرونا تقریباً تمام آموزش‌هایش حضوری بوده و ما غافلگیر شدیم، اما سریع این غفلت را به فرصت تبدیل کردیم. هم‌اکنون در کل کشور آموزش‌ها به شکل از راه دور است.


رئیس دانشگاه فرهنگیان تاکید می‌کند:تلاش شده تا دروس عملی و کارورزی در ترم‌های آخر ارائه شود. برای بعضی از فارغ‌التحصیلان کارورزی آنلاین برگزار می‌شود. البته آموزش‌های مجازی برای واحدهای عملی کافی نیست. باید آموزش چهره‌به‌چهره و عملی باشد، اما به‌محض مدیریت این بیماری در کشور برای آن دسته از دانشجویان فارغ‌التحصیل دوران کرونا، دوره‌های جبرانی فشرده کارورزی را برگزار می‌کنیم.




بیشتر بخوانید:


سرآمدی دانشجویان و دانش‌آموزان ایرانی ثابت شده است


در جستجوی معتبرترین مدرسه آموزش مهارت های نَرم در ایران


چگونگی ادامه روند آموزش در پساکرونای دانشگاه آزاد اسلامی




زیرساخت‌های لازم برای آموزش‌های مجازی فراهم نیست/ اساتید بی‌مهارت در روند آموزش‌های مجازی


روند آموزش‌های آنلاین نیازمند ایجاد بستر و آموزش‌های مناسب در زمینه نحوه جذب مخاطب، چگونه ارائه مطلب به‌شکل مناسب و غیر است. قدرت‌الله محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا درباره کیفیت آموزش‌ها به‌شکل مجازی می‌گوید: قبل از شیوع کرونا زیرساخت‌های آموزش مجازی در کشور وجود نداشته و به‌رغم اینکه تلاش‌های فراوان در زمینه ارتقای کیفیت انجام شده نحوه برگزاری آزمون‌های داخلی مطابق استانداردهای بین‌المللی نیست.


وی می‌افزاید: هر جلسه استاد یا مدرس برای دانشجویان آزمون‌ها به شکل برنامه‌ریزی شده و مناسب برگزار نمی‌کند. بنابراین با توجه به شرایط مجازی از ظرفیت‌های موجود استفاده نشده است.


محمدی تاکید می‌کند:  عدم‌وجود زیرساخت‌های لازم و عدم آموزش اساتید آموزش‌ها نیازمند برگزاری دوره‌های مهارتی برای اساتید و ارتقای توانمندی این افراد است.


این استاد دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب می‌گوید: با توجه به اینکه در کشور کیفیت آموزش‌ها از راه دور زیرسوال است با مهار ویروس کرونا کیفیت آموزش‌ها ارتقا می‌یابد. البته به‌شکل مجازی هم می‌توان کیفیت آموزش را ارتقا داد، اما هنوز زیرساخت‌های لازم فراهم نیست.


محمدی با بیان اینکه  اساتید در روند آموزش‌های مجازی تحت تعلیم قرار نگرفته‌اند، می‌افزاید: کیفیت آموزش مجازی از طریق آموزش به اساتید و ایجاد زیرساخت‌ها ارتقا یافته و در شرایط کنونی آموزش‌های مجازی مناسب‌تر از آموزش‌های حضوری ارزیابی شده است.


نقایص آموزشی در ایام کرونا افزایش یافته است


علیرضا سلیمی، درباره روند برگزاری کلاس‌های عملی در سال تحصیلی جدید برای دانشجویان رشته‌های پزشکی، پیراپزشکی، پرستاری و ... به خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا می‌گوید: کم‌وکاستی‌های آموزش‌های برخط نیازمند شناسایی و حل و فصل است.


معاون آموزشی سازمان نظام پزشکی درباره ارتقای کیفیت آموزشی دانشجویان پزشکی، پرستاری و غیره می‌افزاید: ترم تحصیلی با عنوان آموزش بعد از فارغ‌التحصیلی برای دانشجویان این رشته‌ها در صورت صلاح‌دید برگزار می‌شود. در این مرحله از آموزش ضعف‌های آموزشی دانشجویان شناسایی و برطرف می‌شود. برگزاری کلاس‌های آموزشی پس از تحصیل برای دانشجویان با توجه به فن‌آورهای موجود موثر است.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته