دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 مهر 1400 - 09:30
جهانشاهی خبر داد؛

اجرای طرح جامع ملی «مدارس تابستانه داغ مهارتی دانشگاه‌ها» توسط دانشگاه فنی و حرفه‌ای

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: در بزرگترین رویداد ترویج اشتغال زایی، ۴۶ ایده برگزیده سلسله مدارس تابستان داغ مهارتی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی به مرحله تجاری سازی راه پیدا کردند.
کد خبر : 611894
جهانشاهی



به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه‌ای، محسن جهانشاهی، معاون پژوهش و فناوری این دانشگاه با توجه به وسعت و رسالت کارآفرینی این موسسه آموزش عالی، عنوان کرد: سلسله مدارس تابستانه داغ مهارتی با هدف ایجاد فرصت در سطح کشور برای اینکه مراکز اندکی از امور آموزشی و پژوهشی متعارف فاصله گرفته و تا اندازه‌ای به شراکت در مسائل روز صنعت و فضای واقعی کسب و کار مشغول شوند، برنامه‌ریزی و برگزار شد.


وی افزود: یکی از مهمترین اهداف مدارس تابستانی این است که دانشجویان آشنایی و ارتباطی مؤثر با نوآوری، فناوری، کار آفرینی و صنعت برقرار کنند چراکه حوزه دانش را از محدوده دانشگاه فراتر برده و آن‌را به دایره‌ای از افراد و نخبگانِ غیر دانشگاهی نیز گسترش می‌دهد.


جهانشاهی تصریح کرد: همچنین این رویداد با تأکید بر واژه‌ نوآوری و کارآفرینی، می‌توانند مهارت کسب و کار و کارآفرینی را نه به عنوان یک انتخاب، بلکه به عنوان یک ضرورت به دانشجویان آموزش دهند و نقش عمده‌ای در ترویج و اشاعه فرهنگ کارآفرینی علمی وفناوری در انقلاب سوم اطلاعاتی دنیا یعنی انقلاب کارآفرینی داشته باشد.


وی تأکید کرد: مبنای اصلی در برگزاری سلسله مدارس تابستانه مهارتی بسترسازی مناسب به منظور ایجاد انگیزش در دانشجویان، اعضای هیأت علمی و مدرسین دانشگاه فنی و حرفه‌ای در زمینه تفکر سیستمی و استراتژیک، خلق ایده‌های نو و کاربردی جهت تبدیل به محصول و رفع نیازهای بخشهای مختلف جامعه اعم از حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی است.


معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فنی و حرفه ای تصریح کرد: در این راستا سلسله مدارس تابستانه داغ مهارتی از مرداد ۱۴۰۰ مطابق با استانداردهای جهانی طراحی و تدوین و پس از آن دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه‌ها و فرم‌هاتوسط حوزه‌ رشد و نوآوری مراکز تابعه سراسر کشور ابلاغ شد.


وی ادامه داد: در نخستین فراخوان بیش از ۴ هزار نفر ثبت‌نام کرده و ۳۰۷۵ ایده اولیه ارسال شد و پس از آن با بررسی و کارشناسی‌ها، توسط شوراهای یکپارچه راهبردی مراکز رشد استان‌ها ایده‌ها و طرح‌های دارای شاخصه‌های فناورانه، نوآورانه و قابلیت تجاری‌سازی منتخب و ۶۷۰ ایده به مرحله بعد راه پیدا کردند با حضور داوران تخصصیِ مهارتی، کارآزموده و آشنا به مسائل کسب و کار متناسب با زمینه برگزاری ۱۳۷ ایده جهت داوری نهایی برگزیده شد.


جهانشاهی خاطر نشان کرد: این رویداد در سطح کشور و در بازه زمانی ۱ شهریور لغایت ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ و با هدف خروجی محور بودن و در جهت فرهنگ‌سازی در زمینه روند شکل‌گیری ایده‌های نو و کارآمد، و ارتقاء سطح کیفی آنها با قابلیت تجاری‌سازی، ۴۶ ایده برگزیده انتخاب شد.


وی در پایان بیان داشت: توسعه فضای اشتغال، کسب و کار و کاهش بیکاری، شبیه‌سازی محیط کسب و کار و چالش‌های راه‌اندازی و کارکردن در محیط‌های استارت‌آپی، چشبکه سازی بین افراد و مربیان و جامعه پویای هر منطقه، آموزش اصول اولیه و ادبیات حوزه‌ی نوآوری و فناوری علمی، آشناسازی اولیه با تشکیل تیم و کارتیمی و تقسیم وظائف و انواع ارائه و تمرکز بر اجرا و اعتبار سنجی، شناسایی و هدایت صاحبان ایده، آشنایی و آموزش دانشجویان، اساتید، اعضای هیئت علمی با نوآوری علمی و ایده‌پروری وتجاری‌سازی ایده‌ها برای رسیدن به بهره‌وری از جمله برنامه ها و مأموریت‌های دانشگاه برای برگزاری این رویداد ملی است.


لازم به ذکر است که مدرسه تابستانی یکی از برنامه‌های موفق و مؤثر در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی معتبر دنیاست که سالانه به منظور دانش افزایی و ارتقای مهارت‌های کاربردی افراد، به‌خصوص دانشجویانِ در حال تحصیل، قبل از ورود به بازار کار برگزار می‌شود و با توجه به توان علمی و عملیاتی دانشگاه‌ها، به‌عنوان راهکاری اساسی برای دستیابی به دانشگاه‌های نسل سوم (دانشگاه‌های کارآفرین) تلقی می‌شود.


گفتنی است، ۸۰۰ ایده از بیش از ۶۰ دانشگاه کشور از جمله صنعتی امیرکبیر، صنعتی اصفهان، صنعتی نوشیروانی، تهران، صنعتی شریف، فردوسی، مشهد، شهیدچمران و تیم هایی از دانشگاه‌های فنی حرفه ای کشور و سایر دانشگاه‌ها به این رویداد ملی ارسال شد.


انتهای پیام/۴۱۶۷/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته