اصلاح بسترهای جزیرهای آموزش عالی نیازمند اقدام ملی است
محمدحسین یادگاری در گفتوگوبا خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به اینکه اهداف آموزش عالی به شکل جزیرهای انجام شده است، خاطر نشان کرد: این اهداف باید بهصورت متمرکز و هدفمند باشد و در این راستا لزوم اصلاح بسترهای قدیم آموزشی در دولت جدید ضرورت دارد.
وی با بیان اینکه باید برای دستیابی به هر هدفی، بستر و ابزار نیاز فراهم کرد، اظهار کرد: دانشگاههای جمهوری اسلامی ایران باید به درجهای برسند که خصوصیات برتری نسبت به دیگر دانشگاههای جهان داشته باشند و این امر تا زمانیکه بسترهای مناسب فراهم نشده، رخ نمیدهد و بهدلیل فاصله محسوس آموزش و پرورش از آموزش عالی کشور و نیز فاصله معنادار دانشگاهها با جامعه، هدفهای تعریف شده قابل پیادهسازی نیست بهطور مثال نباید کار علمی معلم و استاد به بحث مالی گرده بخورد.
یادگاری ادامه داد: عدالت آموزشی در بحث هیئت علمی باید در سراسر کشور برقرار شود، یعنی فردی که فارغالتحصیل دورترین مناطق نیز بتواند در دانشگاههای سطح یک پذیرش شود ولی در حال حاضر، این عدالت بهخاطر فقدان ارتباط با مرکز، امکانپذیر نیست.
وی با اشاره به اینکه روندهای دانشگاههای کشور برای حل مسئله سیستماتیک نیست، خاطر نشان کرد: بهطور مثال در دانشکده پزشکی دانشگاه تربیت مدرس، درشتههای خوب و کاربردی داریم ولی این انسجام در همه کشور وجود ندارد و برای تهیه واکسن گروههای مختلف بدون انسجام، کار انجام میدهند در حالی که کار تحقیقاتی باید بهصورت گروهی باشد.
این استاد دانشگاه موضوع دیگر را بحث آمایش آموزش عالی عنوان کرد و افزود: توقع از همه دانشگاهها برای انجام کار در سطح عالی منطقی نبوده و یک دانشگاه باید رسالت تربیت دانشجویان برای حل یکسری از مسائل جامعه و دانشگاه دیگر نیز با مأموریتی متفاوت، کار تربیت دانشجویان برای حل مشکلات موجود دیگر را انجام دهد.
یادگاری در ادامه افزود: سازوکارهای اجرایی شدن این امر نیز با باورملی و هماهنگی دستگاههای اجرایی و اندیشمندان دغدغهمند در قرارگاهی که حلقه ارتباطی همه این عوامل باشد، اتفاق میافتد البته ما بارها فعل خواستن را در کارهای گروهی مختلف همچون در دفاع از کشور، دفاع مقدس و با مدافعان سلامت نیز صرف کردیم و باید بتوانیم از کار گروهی برای حل مشکلات جامعه، استفاده کنیم.
انتهای پیام/۴۱۶۷/
انتهای پیام/