دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مسئول کمیته آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گفت‌وگو با آنا:

ایجاد مهارت برای دانشجویان پزشکی، نیازمند تلفیقی از آموزش حضوری و مجازی است

قاسمی گفت: دانشجویان پزشکی علیرغم کسب نمرات خوب در آموزش مجازی از نظر کسب مهارت در آزمون حضوری صلاحیت بالینی، ضعیف عمل می‌کنند.
کد خبر : 609882
دکتر قاسمی



زیبا قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به اینکه راه‌اندازی آموزش مجازی به صورت آفلاین در دانشگاه قبل از شیوع کرونا، خاطر نشان کرد: با بروز پاندمی کووید-۱۹ آموزش به صورت برخط (آنلاین) انجام شد و در این مدت نیز پیشرفت قابل توجهی در کیفیت ارائه آن روی داده است.


وی با اشاره به اینکه در سیستم آموزشی مجازی به‌طور مستقیم و حضوری با دانشجو سروکار نداریم، افزود: این سیستم برای دانشجویان درس‌خوان و کوشا شیوه مطلوبی بوده ولی برای افرادی که انگیزه کافی نداشته و در حین برگزاری کلاس از فراگیری درس غافل می‌شود، نیاز به سیستم‌های انگیزشی و پشتیبانی قوی دارد.


مسئول کمیته آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در ادامه افزود: در مورد دانشجویان پزشکی در همه مقاطع شامل علوم پایه خصوصأ واحدهای آزمایشگاهی، استاژری و اینترنی(کارورزی) که آموزش بالینی و نیاز به معاینه بیمار و کسب مهارت عملی دارند، نباید آموزش‌ها را فقط به‌صورت مجازی برگزار کرد در سایر کشورها نیز آموزش بالینی به صورت تلفیقی از آموزش حضوری و مجازی تعریف شده و به هیچ‌وجه آموزش مجازی صرف جایگزین آموزش بالینی نمی‌شود، هرچند استفاده از فیلم‌های آموزشی و فناوری شبیه‌سازی کمک‌کننده است.


قاسمی با بیان اینکه برای دانشجویان بالینی در کنار سیستم مجازی وادانا از شبکه پزشکی اجتماعی تریتاپ (Tritapp) نیز در تدریس استفاده شده، اظهار کرد: در این دوران با استفاده از شبکه وادانا برای تدریس تئوری و شبکه تریتاپ برای مورنینگ ریپورت‌ها و ژورنال کلاب‌ها در بیمارستان‌ها سعی شد تا کمترین آسیب به روند آموزش دانشجویان وارد شود.


وی ادامه داد: با توجه به اهمیت رشته پزشکی در حفظ سلامت و جان مردم، نباید نسلی تربیت شود که سواد و مهارت کافی نداشته و علیرغم نمرات مطلوب دانشجویان در آزمون‌های مجازی از نظر کسب مهارت ها و آزمون صلاحیت بالینی، نتایج هشداردهنده بوده و بنابراین بر طبق استانداردهای جهانی، آموزش مجازی بالینی باید تلفیقی از شیوه حضوری و مجازی باشد.


این استاد دانشگاه بیان کرد: با توجه به گذشت 550 روز از شیوع کرونا و آموزش مجازی، هیچ دانشجویی وجود ندارد که از ترم اول تا آخر، تمام مدت تحصیل فقط آموزش غیرحضوری داشته باشد، بنابراین هیچ دانشجویی 100 درصد آموزش غیرحضوری نداشته‌ و در این دانشگاه نیز آموزش بالینی به صورت تلفیقی اجرا شده است.


قاسمی در پایان افزود: هر چند با واکسیناسیون کامل مشکلات فعلی در شیوه آموزشی مرتفع می‌شود ولی درمان کرونا، پایان آموزش مجازی نبوده و آموزش غیرحضوری در کنار آموزش‌های حضوری ادامه پیدا می‌کند.


انتهای پیام/۴۱۶۷/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب