بخش اول/ توجه به مرجعیت مهارتی در نقشه جامع علمی کشور ضرورت دارد/ لزوم تعطیلی آموزش نظری به شیوه فعلی
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا؛ لاله قلیپور- امروزه در همه کشورهای دنیا، دانشگاهها چرخه علم را به تولید، تجارت و ثروت تبدیل و با توسعه فناوریها و ایجاد شرکتهای دانشبنیان در زمینه اقتصاد، نقشآفرینی میکنند و کیفیت انتقال مهارت، هدف اصلی موسسات آموزشی بوده و اگر آموزشهای دانشگاهی با نیازهای جامعه ارتباط نداشته باشد، چیزی جز مدرک گرایی رخ نمیدهد.
از آنجا که در کشور ما محور اصلی آموزش عالی مهارتی، دانشگاه فنیوحرفهای است، باید افراد توانمندی متناسب با پیشرفتهای صنعتی به جامعه ارائه دهد. در این راستا نگاه جدید به آموزش عالی کشور موجب تقویت روحیه کارآفرینی در میان دانشجویان و فارغالتحصیلان شده و سهم آموزشهای مهارتی را از ۲۲ درصد به ۳۵ درصد در نظام آموزشی میرساند.
بدیهی است که دانشگاههای کشور باید به جای پرداختن به آموزش صرف دانشجویان به مسئله کارآفرینی و فضای کسبوکار توجه کنند و این همان دانشگاه تمدنسازی است که در سخنان مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره شده است.
در راستای تبیین سیاستهای کلی و بررسی چالشهای پیشروی دانشگاه مهارتی گفتوگویی با ابراهیم صالحیعمران، رئیس دانشگاه فنیوحرفهای کشور در خبرگزاری آنا، انجام شد که مشروح آنرا در ادامه از نظر میگذرانید.
اعتماد به دانشگاه مهارتی در جامعه افزایش یابد
آنا: چالشهای پیشروی آموزش عالی مهارتی و دانشگاه فنیوحرفهای کشور چیست؟
صالحیعمران: یکی از این نیازها و چالشهای آموزش فنیوحرفه ای بحث فرهنگی است و متأسفانه هنرستانها و دانشگاههای مهارتی جایگاه مطلوبی در جامعه ندارد.
چالش بعدی نبود باورپذیری صاحبان صنایع به دانشگاههای مهارتی است که نباید بهدنبال دانش آموختگان دانشگاههای سطح یک فنی و مهندسی باشند زیرا آنها دروسشان نظری بوده در حالی که دروس دانشگاههای مهارتی ۷۰ درصد عملی است و اعتماد به دانشگاه مهارتی باید افزایش یابد.
بحث بعدی حمایتهای بودجهای است و وقتی دانشگاه فنیوحرفه ای امر سرمایهای بوده و نه مصرفی، پس باید حمایت گسترده از این نو آموزش صورت گیرد. همانطور که در دنیا نیز به سمت آموزش عالی مهارتی و تولید و اشتغال پیش میروند.
سیاستگذاری آموزش عالی کشور نیاز به سرمایهگذاری دارد و اگر آموزش نظری به شیوه فعلی را تعطیل کنیم به بیراهه نرفتهایم و باید در ساماندهی و آمایش آموزش عالی مبتنی بر نیازهای جامعه و رویکرد مهارتی، برنامه درسی مبتنی بر اشتغالپذیری ایجاد شود.
مرجعیت مهارتی باید در نقشه جامع علمی کشور برجسته شود
آنا: تا چه میزان به آموزشهای عالی مهارتی در نقشه جامع علمی کشور پرداخته شده است؟
صالحیعمران: بهطور کلی نقشه موجود مطلوب بوده و سوگیری آتی در آموزش عالی را به لحاظ کمی، کیفی و محتوایی به خوبی ترسیم کرده ولی کافی نیست و هر چند سال یکبار باید تغییراتی در آن صورت بگیرد و بحث پایش نقشه هم پیش بینی شده است.
در این نقشه تأکید عمده بر مرجعیت علمی کشور است و توجه به آموزش عالی مهارتی کم بوده و از آنجا که تغییر و تحول آموزش مهارتی عالی در دنیا رخ داده و ارتباط آنها با بحث رشد و توسعه اقتصادی و توجه به اقتصاد آموزش عالی مهارتی مهم است بنابراین در کشور ما نیز باید به این مقوله توجه شود و مرجعیت مهارتی در نقشه جامع علمی کشور برجسته شود.
بیشتر بخوانید:
- چگونه دانشجویان با ورود به دانشگاه، کارآفرین شوند؟
- خروجی دانشگاه کارآفرین، تربیت نیروی انسانی ماهر است
- لزوم تمرکز دانشگاههای کارآفرین بر روی مهارتآموزی دانشجویان
لزوم توجه به آموزشهای فنیوحرفه ای، مهارتی، جذب استاد و رشتههای مهارت محور لازم است زیرا از این آموزشها، اسمی برده نشده و اگر هم هست خیلی ناقص بوده که امیدواریم پایش شود.
سیاستگذاری آموزشی باید بر اساس مشتریمحوری و تحول در مشاغل آینده باشد
آنا: آیندهنگری در آموزشهای مهارتی را چگونه ارزیابی میکنید؟
صالحیعمران: بحث آیندهنگری در آموزشهای مهارتی بسیار مهم است و این آموزشها باید انعطاف پذیر بوده و ثابت، بدون تغییر و بر یک نوع خاص نباشد.
دنیا بر اساس اصول ثابت پیش نرفته و تغییر کرده و همه چیز مبتنی بر نیاز مشتری بوده و خواه ناخواه در آموزش عالی نیز همین مسئله رخ داده و آیندهپژوهی کلید کار است و باید آموزش های متفاوت و جدید ایجاد شود زیرا بسیاری از مشاغل در سالهای آینده محو می شوند و شغلهای جدید ایجاد میشود.
تحقیق و راهاندازی ۵۰ رشته جدید بر اساس نیاز جامعه که باید مورد توجه دانشگاه فنی و حرفه ای باشد در دستور کار قرار گرفته و اگر سیاستگذاری آموزشی مبتنی بر آیندهپژوهی ویژگیهای تحولات مشاغل آتی نباشد، بازنده میشویم.
رشته تربیت بدنی بر مهارت متمرکز بوده و بازار کار خوبی دارد
آنا: نقش دانشگاه دانشگاه فنیوحرفه ای در توسعه ورزش را چگونه ارزیابی میکنید؟
صالحیعمران: وجود رشته تربیتبدنی خود گویای اهمیت به ورزش و سلامت جسمانی در دانشگاه ما بوده و البته تأکید این رشته بر مهارت متمرکز است و بازار کار خوبی دارد.
تفاهم نامههایی فیمابین دانشگاه فنیوحرفهای با وزارت ورزش و جوانان انعقاد شد و در یکی دو سال اخیر نیز۲۰ چمن مصنوعی افتتاح شد که هدفگذاری ما رسیدن به بالای ۱۰۰ چمن است. البته در بحث ورزش قهرمانی مدالهای خوبی توسط دانشجویان این دانشگاه کسب شده است .
در دانشگاه فنیوحرفهای معتقد به وجود تربیت در همه ابعاد هستیم و بر آموزشی مهارتی، دینی، ورزشی، اجتماعی، فرهنگی و ... تمرکز داریم و هنرجویان از نگاه ما سرمایه اجتماعی دانشگاهها هستند.
ضرورت توسعه آموزشها و رشتههای فنیوحرفه ای برای دختران
آنا: اشتغال دختران دانشآموخته آموزشکدههای فنی و حرفه ای در بازار کار را چگونه ارزیابی می کنید؟
صالحیعمران: ما در دانشگاه فنی و حرفه ای تفکیک جنسیتی داریم و ۵۳ آموزشکده به دختران اختصاص یافته البته مشکلاتی در زمینه توسعه آموزش فنی و حرفه ای نظیر تنوع کم رشتهها برای دختران در هنرستانها و کاردانش هست که باید رفع شود.
تا ۲ سال قبل هنرآموزان هنرستانها و کاردانش پس از اتمام دوره ۳ ساله و بدون اخذ دیپلم برای تکنسین شدن وارد دانشکدههای فنیوحرفه ای میشدند ولی با توجه به رویکرد جدید نظام آموزش عمومی با دریافت دیپلم برای گرفتن مدرک کارشناسی جذب دانشگاههای دیگر شده و پس از دریافت مدرک بیکار هستند که این ایراد برای دختران نیز وجود دارد.
در حالی که ویژگی اصلی هنرستانها و کاردانش این است که فارغالتحصیلان هر چه سریعتر و بلافاصله جذب بازار کار شوند و تا حد امکان هنرجو را به دانشگاه مهارتی نیز سوق ندهند. بهطور مثال در کاردانش برای دختران رشته طراحی و دوخت داریم که بازار کار مطلوبی دارد.
بهطور کلی برنامه درسی دانشکدههای فنیوحرفهای، کاردانی پیوسته است و تا زمانی که مدل آموزشی توسعه پیدا نکند، مشکلات موجود مرتفع نمیشود البته ۱۳۰ هزار نفر ایجاد ظرفیت شد و با اینکه فرصت مهارتی در دانشگاههای ما وجود دارد ولی متقاضی استقبال نمی کند.
انتهای پیام/۴۱۶۷/
انتهای پیام/